دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رایانه‌های زیستی ساخته شده از سلول‌های مغز انسان اجاره داده می‌شود

رایانه‌های زیستی ساخته شده از سلول‌های مغز انسان اجاره داده می‌شود
رایانه‌های زیستی ساخته شده از سلول‌های مغز انسان برای انجام تحقیقات در اختیار دانشمندان قرار می‌گیرد.
کد خبر : 929489

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، شرکت فناوری سوئیسی «فاینال اسپارک» (FinalSpark) به تازگی برنامه‌ای را راه اندازی کرده که به دانشمندان اجازه می‌دهد به کامپیوتر‌های زیستی دسترسی داشته باشند. این کامپیوتر‌های زیستی از سلول‌های مغز انسان ساخته شده اند و ماهانه ۵۰۰ دلار قیمت دارند.

این شرکت ادعا می‌کند که کامپیوتر‌های زیستی یا ارگانوئید‌ها (فناوری که جایگزین‌های کم انرژی برای مدل‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد) می‌توانند تا ۱۰۰ روز دوام بیاورند که در واقع کوتاه است. با این حال، سیستم‌های هوش مصنوعی باید براساس ارگانوئید‌ها آموزش ببینند که ممکن است نیاز به انتقال دوره‌ای به خوشه‌های جدید یا تخریب چهره داشته باشند.

آموزش ارگانوئید‌ها یک روند پیچیده است که شامل دو مرحله است. مورد اول پاداش دوپامین مثبت و تحریک الکتریکی منفی است. با استفاده از این روش‌ها ارگانوئید‌ها مسیر‌های جدیدی را درست مانند مغز انسان زنده تشکیل داده اند. در حال حاضر، این ارگانوئید‌ها به دقت تحت نظر هستند تا بتوانند بهتر عمل کنند.

دسترسی محدود به کامپیوتر‌های زیستی برای دانشگاه‌های برتر

در حال حاضر، حدود ۳۴ دانشگاه خواستار استفاده از کامپیوتر‌های زیستی «فاینال اسپارک» شده اند. با این حال، این شرکت درخواست کرده است که تنها ۹ موسسه می‌توانند از آن استفاده کنند. این دانشگاه شامل دانشگاه میشیگان، دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه لنکستر آلمان است.

طبق آخرین گزارش ها، دانشگاه میشیگان احتمالا تحقیقات خود را در مورد محرک‌های الکتریکی و شیمیایی ادامه خواهد داد. آن‌ها به احتمال زیاد تحقیقاتی را در مورد محرک‌های شیمیایی و الکتریکی انجام می‌دهند که به تغییر فعالیت ارگانوئید کمک می‌کند. در کنار آن، محققان به دنبال تجهیز ارگانوئید‌ها به مدل‌های مختلف یادگیری هوش مصنوعی نیز هستند.

آن‌ها همچنین در تلاش هستند تا به آن‌ها کمک کنند تا در مقیاس بزرگ‌تر اجرا شوند و دستی بر سر سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر سیلیکون بکشند.

پیش از این، فاینال اسپارک خبر از راه اندازی نوروپلتفرم را که اولین پلتفرم پردازش زیستی جهان است، داده بود. در این مورد، ارگانوئید‌های مغز انسان به جای تراشه‌های سیلیکونی در کار‌های محاسباتی تخصص دارند.

به گفته این شرکت، نوروپلاست می‌تواند حدود ۱۶ ارگانوئید مغزی را پردازش کند. فاینال اسپارک معتقد است که این قدرت بسیار کمتری در مقایسه با دیگر همتایان خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی روش‌های جدید برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی

آموزش مدل‌های هوش مصنوعی کار دشواری است، مدل‌های سنتی هوش مصنوعی شامل چیزی به نام یادگیری تقویتی می‌شوند. این بدان معنی است که به یک مدل هوش مصنوعی برای تکمیل یک کار پاداش داده می‌شود.

در بیشتر موارد، پاداش عمدتا یک مقدار عددی خواهد بود که می‌تواند برای سنجش میزان نزدیکی رفتار مدل مورد استفاده قرار گیرد. این در مقایسه با نتیجه مورد نظر خواهد بود. حتی اگر این تکنیک در اکثر موارد و هر تاثیر مثبت یا منفی موثر باشد، دانشمندان تکنیک‌هایی را کشف می‌کنند که روی سلول‌های مغزی کار می‌کنند.

یکی از راه‌های انجام این کار، تغذیه نورون‌ها با دوپامین است، مولکولی با پاداش و تقویت مثبت و یک سیگنال الکتریکی که به عنوان تقویت کننده منفی عمل می‌کند.

در حال حاضر، این سازمان سوئدی در حال تقویت تاسیسات پلتفرم عصبی خود و تولید حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کامپیوتر زیستی است. با این حال، علی رغم تمام نوآوری ها، ممکن است رقابتی را برای خود جذب کرده باشد.

برخی محققان از اسپانیا در حال کار روی کامپیوتر‌های سلولی جدیدی هستند که می‌توانند به محرک‌های محیطی پاسخ دهند. محققان دیگری از انگلستان در حال کار بر روی تحقیقات پیشرفته بر روی شبکه‌های قارچی هستند تا برای محاسبات و الگو‌های مخزنی مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته