دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مسابقه مرغ و پرتقال در آشفته بازار شب عید

روزهای پایانی امسال که با وعده‌های تنظیم بازار مسئولان وزارت صنعت،‌معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی آرام پیش‌بینی می‌شد، به آشفته‌ترین روزهای سال تبدیل شده‌است.
کد خبر : 9293

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، هر کسی به راحتی افزایش تقاضا برای کالاهای خوراکی در این روزها را از یک سال پیش می‌توانسته پیش‌بینی کند.


همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش خرید خوارکی‌ها، همه دستگاه‌های عریض و طویل دولتی وعده نظارت دقیق بر بازار، حضور بازرسان نامحسوس، پر بودن انبارها از کالا و نیز کنترل قیمت‌ها را مطرح می‌کنند.


اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که این وعده‌ها حقیقی نبوده و آنچه در بازار رخ می‌دهد چیزی جز افزایش قیمت نیست.


آشفته‌ بازار مرغ


از دو هفته پیش، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ، ساز «منطقی کردن» این کالای پرمصرف را کوک کردند. زمانی که قیمت هر کیلو مرغ به بیش از 7 هزار تومان رسید، وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد که قیمت مصرف کننده این کالا بیش از 7 هزار تومان نیست.


محمود حجتی در چنین شرایطی از مردم خواست که مرغ گران را نخرند و به جای آن به میدان‌های میوه و تره‌بار مراجعه کنند.


صحبت‌های وزیر جهادکشاورزی اما نه تنها قیمت مرغ را در بازار کاهش نداد، بلکه تنها دو روز مانده به پایان سال، قیمت این کالای اساسی به 9 هزار تومان در هر کیلو هم رسیده‌است.


پرتقال با مرغ همراه شد


در بازار میوه هم که روزی موز و انبه و میوه‌های لوکس در آن یکه‌تازی می‌کردند، این بار پرتقال میدان داری می‌کند. پرتقالی که درخت‌های آن حتی در خیابان‌های شمال ایران هم یافت می‌شود.


چند سال پیش که بازارهای میوه از پرتقال‌های وارداتی پر شده بود، بسیاری از منتقدان دولت را بابت واردات این کالا سرزنش می‌کردند، اما این روزها که از پرتقال‌های وارداتی خبری نیست،‌ پرتقال ایرانی هم به قیمت‌های عجیب و غریب به فروش می‌رسد.


به گفته سخنگوی اتحادیه بارفروشان، قیمت هر کیلو پرتقال فقط طی یک روز گذشته ۲ هزار تومان افزایش یافته و بعید است تا پایان تعطیلات نوروز کاهش یابد.


هیچ کس مسئول نیست


نوسان شدید قیمت این دو کالای پرمصرف در روزهای پایانی سال در حال رخ داده که هیچ کس حاضر نیست مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. ازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است عرضه این کالاها بر عهده وزارت جهادکشاورزی است.


وزارت جهادکشاورزی هم معتقد است این کالاها به وفور در بازار موجودند و مردم می‌توانند با مراجعه به میدان تره‌بار آنها را به نرخ مصوب بخرند.


با این حال مسئولان مستقر در میدان تره‌بار گفته‌اند که عرضه این دو کالا کفاف تقاضا را نمی‌دهد و دلیل افزایش قیمت هم همین است.


نخریم ارزان می‌شود؟


برخی مسئولان تاکید کرده‌اند که با نخریدن می توان بازار را به تعادل رساند. نمونه‌اش اظهارات وزیر جهاد کشاورزی بود. پس از آن رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم با تاکید بر اینکه قیمت مرغ را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، گفت: شاید در بازار مرغ 10 هزار تومانی هم عرضه شود، اما مردم باید تا زمان پایین آمدن قیمت از خرید آن اجتناب کنند.


این تجربه اما نشان داد که نه تنها مردم به چنین هشدارهایی توجه نمی‌کنند، بلکه بازار هم به این هشدارها توجهی نمی‌کند و سیر صعودی قیمت ادامه دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب