دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۳۴)؛

ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان/ حمایت از نوآوری با اعتبار مالیاتی

ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان  حمایت از نوآوری با اعتبار مالیاتی
ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، یکی از مهم‌ترین مواد این قانون است که با هدف حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری، دو نوع اعتبار مالیاتی را در نظر گرفته است.
کد خبر : 928384

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، قانون جهش تولید دانش بنیان که در جلسه علنی یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی نامه شماره ۳۳۴۳۰ سوم خرداد همان سال توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان با ارائه مشوق‌های مالیاتی متنوع، گامی مهم در جهت حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نوآوری در کشور برداشته است. انتظار می‌رود این قانون به رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ایران کمک شایانی کند.  

قانون جهش تولید دانش‌بنیان دارای مزایایی است که از جمله آنها به شرح ذیل است.

افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه: با ارائه مشوق‌های مالیاتی، شرکت‌ها ترغیب می‌شوند تا سهم بیشتری از بودجه خود را به فعالیت‌های تحقیق و توسعه اختصاص دهند.

توسعه اکوسیستم نوآوری: این قانون با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری، به توسعه اکوسیستم نوآوری کشور کمک می‌کند.

افزایش سهم تولید ناخالص داخلی در حوزه تحقیق و توسعه: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این قانون، سهم تولید ناخالص داخلی در حوزه تحقیق و توسعه افزایش یابد.

اما ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، یکی از مهم‌ترین مواد این قانون است که با هدف حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری، دو نوع اعتبار مالیاتی را در نظر گرفته است:

اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه: این نوع اعتبار مالیاتی به تمام شرکت‌ها و موسسات ثبت‌شده، صرف‌نظر از اندازه، مالکیت (دولتی یا خصوصی) و نوع فعالیت (دانش‌بنیان یا غیر دانش‌بنیان) تعلق می‌گیرد. شرکت‌ها می‌توانند پروژه‌های تحقیق و توسعه خود را به معاونت علمی معرفی کنند و هزینه‌های مصوب، به صورت اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی بر عملکرد شرکت کسر شود. این حمایت، سطح بالاتری از حمایت مالی نسبت به هزینه‌های قابل قبول تحقیق و توسعه است و به شرکت‌ها انگیزه می‌دهد تا در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند. در سال اول اجرای این قانون، بیش از ۳ هزار پروژه توسط هزار شرکت معرفی شده است.

اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری: این نوع اعتبار مالیاتی به شرکت‌های بزرگ با سرمایه ثبت‌شده بالای ۳۰۰ میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. این شرکت‌ها می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند و سهام آنها را دریافت نمایند. هدف از این نوع اعتبار مالیاتی، توسعه شبکه تولیدات داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. در سال اول اجرای این قانون، ۳۰۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته