دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درمان چند ساعته زخم دیابتی با پانسمانی که با آب کار می‌کند

درمان چند ساعته زخم دیابتی با پانسمانی که با آب کار می‌کند
دانشمندان نوعی پانسمان مقرون به صرفه ابداع کرده اند با استفاده از میدان الکتریکی، به تسریع بهبود و درمان زخم‌های مزمن کمک می‌کند.
کد خبر : 926479

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از IE، پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا می‌گویند آزمایش‌های حیوانی نشان داده است، سرعت بهبود زخم‌هایی که با این پانسمان‌های الکتریکی درمان شدند، ۳۰ درصد بیشتر از درمان با پانسمان‌های معمولی است.

درمان زخم‌های مزمن اغلب به دلیل گران بودن و ایجاد چالش‌های متعدد برای بیمار، تا حدی دشوار است.

«آمای باندودکار» «Amay Bandodkar» یکی از مجریان این پژوهش می‌گوید: «قصد داشتیم یک فناوری بسیار ارزان‌تر برای تسریع بهبود زخم‌های مزمن بیماران توسعه دهیم که کاربرد آسانی برای استفاده خانگی داشته باشد و دریافت درمان را در خارج محیط‌های بیمارستانی امکان پذیر کند.»

میدان‌های مغناطیسی ترمیم کننده زخم 

این پژوهشگران، پانسمان‌هایی بدون وسایل الکترونیکی که با انرژی آب کار می‌کنند (WPED) را برای رسیدگی به این مشکل توسعه داده اند. این پانسمان‌های یکبار مصرف، دارای الکترود در یک سو و یک باتری کوچک و زیست سازگار در سوی دیگر هستند. ریختن یک قطره آب روی زخم، موجب فعال سازی باتری و ایجاد یک میدان الکتریکی می‌شود که طی چند ساعت زخم را بهبود می‌بخشد.

این میدان الکتریکی بسیار مهم است، زیرا به خوبی ثابت شده است که میدان‌های الکتریکی بهبود زخم‌های مزمن را تسریع می‌کنند.

طراحی انعطاف پذیر الکترودها، امکان خم شدن با پانسمان و مطابقت با سطح زخم‌های مزمن، که اغلب عمیق و دارای شکل نامنظم هستند، را فراهم می‌آورد. این قابلیت انطباق، بسیار مهم است، زیرا باید میدان الکتریکی از حاشیه زخم به سمت مرکز زخم هدایت شود.

درمان چند ساعته زخم دیابتی با پانسمانی که با آب کار می‌کند

برای تمرکز موثر میدان الکتریکی، به الکترود‌هایی نیاز است که هم در محیط و هم در مرکز زخم، با پوست تماس برقرار کنند و از آنجایی که این زخم‌ها می‌توانند نامتقارن و عمیق باشند، باید از الکترود‌هایی استفاده شود که بتوانند با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های سطحی مطابقت داشته باشند.

زخم‌های مزمن، مانند زخم‌های رایج در بیماران دیابتی، زخم‌های بازی هستند که به کندی خوب می‌شوند و یا اصلا بهبود نمی‌یابند. این زخم‌ها اغلب پس از درمان، عود می‌کنند و می‌توانند خطر قطع عضو و مرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

این پانسمان‌های جدید روی موش‌های دیابتی، یک مدل رایج برای بهبود زخم انسانی، آزمایش شدند. تحریک الکتریکی دستگاه به طور قابل توجهی ضمن تسریع بسته شدن زخم، با تحریک تشکیل عروق خونی جدید، التهاب را کاهش داد، که نشان دهنده بهبود کلی زخم است.

این تحقیق نشان داد که موش‌هایی که تحت درمان با WPED قرار گرفتند، حدودا ۳۰ درصد سریع‌تر از موش‌هایی که با پانسمان استاندارد درمان شدند، بهبود یافتند.

WPED‌ها برای کاربرد سریع و آسان طراحی شده اند. هنگامی که روی زخم قرار می‌گیرد، بیمار می‌تواند آزادانه حرکت کنند، فعالیت‌های روزانه خود را داشته باشند و آنها را قادر به دریافت درمان در خانه می‌کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته