دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تولید سالانه ۲۱۹ هزار کیلووات ساعت برق؛

نصب بزرگ‌ترین پنل خورشیدی عمودی جهان در یک استادیوم فوتبال 

نصب بزرگ‌ترین پنل خورشیدی عمودی جهان در یک استادیوم فوتبال 
نروژ بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی عمودی و پشت بامی جهان را در یک استادیوم ورزشی نصب کرد.
کد خبر : 925459

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ ، بزرگ‌ترین سامانه خورشیدی پشت بامی با صفحات عمودی در ورزشگاه «اولوال» «Ullevaal» نصب شده، دارای حداکثر توان خروجی ۲۴۸ کیلووات است و بر خلاف سایر تاسیسات خورشیدی که نصب شان ماه‌ها طول می‌کشد، در عرض چند روز تکمیل شد.

تقاضا برای انرژی پاک تر، جهان را بر آن داشته است تا به دنبال راه‌های نوآورانه برای نصب منابع تجدیدپذیر انرژی باشد. پیش ازاین گزارش‌هایی در مورد پنل‌های خورشیدی نصب شده در کوه‌های آلپ سوئیس و شرکت‌هایی که از رویکرد پنل خورشیدی عمودی برای استخراج حداکثر انرژی از تاسیسات استفاده می‌کنند، منتشر شده است. 

اما اکنون به نظر می‌رسد که شرکت «اور ایزی سولار» «Over Easy Solar» در اسلو پایتخت نروژ، ترکیب مناسبی از نوآوری را در مورد محل نصب و اندازه پنل‌های خورشیدی عمودی برای استقرار سریع سامانه خورشیدی پشت بامی پیدا کرده است. 

برای دریافت بیشترین میزان توان خروجی، باید پنل‌های خورشیدی معمولی در سایت‌های بزرگ نصب شوند. با این حال، پانل‌های افقی به زیرساخت‌های اضافی مانند بالاست‌ها (ترانس) و بست‌های سنگین و اضافی نیاز دارند که باعث افزایش وزن کلی نصب می‌شود که می‌تواند به شدت تعداد سایت‌های مناسب برای استقرار پنل خورشیدی را محدود کند.

از طرف دیگر، یک پنل خورشیدی عمودی نصب نسبتا ساده تری دارد. شرکت اور ایزی سولار، با کوچک کردن اندازه پنل ضمن کاهش وزن کلی نصب، به تنها ۱۱ کیلوگرم در متر مربع، نصب پنل‌ها را برای طیف گسترده‌ای از سایت‌های پشت بامی راحت‌تر کرده است.

چیدمان عمودی با امکان نصب پنل خورشیدی دو طرفه، چرخه تولید پنل را دو برابر می‌کند. با دو برابر شدن فضای تولید، پنل‌های عمودی می‌توانند انرژی بیشتری در طول روز نسبت به پنل‌های چیدمان افقی تولید کنند. پنل‌های خورشیدی عمودی بر اساس برآورد‌های خود ۲۰ تا ۳۰ درصد بازدهی بیشتری دارند.

 با استفاده از همین رویکرد نوآورانه، بزرگترین پنل عمودی جهان بر روی سقف یک استادیوم فوتبال نصب شده است.

این نصب شامل ۱۲۴۲ واحد ۲۰۰ Wp است که هر کدام در فضایی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع پخش شده اند. در مجموع، این واحد‌ها سالانه ۲۱۹ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید خواهند کرد. 

این شرکت پنل‌های خود را در جهت جنوب به شمال با انحراف جهت ۲۰ درجه شرقی از جنوب نصب کرده است. بر اساس اعلام مجریان این طرح، این امر عملکرد بهتری را در زمستان، زمانی که نور خورشید محدود است، امکان پذیر می‌کند. با این حال، پنل‌ها می‌توانند به دلیل افزایش ضریب انعکاس برف، تولید بالاتری داشته باشند.

نصب این پنل‌های عمودی مزیت دیگری نیز دارد: همیشه امکان بازرسی و تعمیر پشت بام وجود دارد. کل آرایه پنل خورشیدی در عرض چند روز نصب می‌شود. بخش‌های خاصی از پنل را می‌توان برای تعمیر سقف برداشت و دوباره به آرایه و سرجایش وصل کرد. 

اگرچه Over Easy Solar با نصب چنین مجموعه وسیعی از پنل‌ها رکوردی را به نام خود ثبت کرده، اما مطمئن است این رکورد دیری نمی‌پاید و نصب‌های بزرگتر به زودی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته