دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جداسازی هوشمند خشکبار با ساخت سورترهای ایرانی

جداسازی هوشمند خشکبار با ساخت سورترهای ایرانی
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به اجرای طرح خط فرآوری گل زعفران و طراحی و ساخت سورتر هوشمند خشکبار شده‌اند.
کد خبر : 922624

محمد رضا الماسی، مدیر اجرایی یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت در ابتدا فعالیتش را با اجرای طرح خط فرآوری زعفران شروع کرده است؛ خط فراوری زعفران متشکل از دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی است و با استفاده از این فناوری تمامی مراحی فرآوری گل زعفران از برش تا جداسازی چند مرحله‌ای را برای دستیابی به کلاله زعفران انجام می‌دهد.

وی افزود: همچنین این خط مجهز به سه دستگاه سورتر هوشمند بوده که در کاربرد خشکبار نیز قابل استفاده است؛ سورتر دستگاهی است که می‌تواند محصولات را بر اساس معیار‌های از پیش تعیین شده (رنگ، شکل و اندازه) با دقت و سرعتی چند برابر نیروی انسانی جداسازی کند.

وی ادامه داد: امروزه به دلایلی همچون افزایش بهره وری تولید و کاهش آسیب‌های بهداشتی از سورتر‌ها برای طیف گوناگونی از مواد استفاده می‌شود. سورتر هوشمند این شرکت در کابرد محصولاتی مانند انجیر، خرما، کشمش و پسته توسعه داده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خط فرآوری زعفران ثبت اختراع شده و برای اولین بار در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای نخستین بار در ایران نیز سورتر شکلی انجیر را پیاده سازی کرده ایم.

مدیر شرکت افزود: پیش از این تنها سورتر‌های رنگی در بازار ایران وجود داشت اکنون، سورتر‌های شکلی نیز به بازار ورود پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: این سورتر‌ها با قیمت گزاف وارد ایران می‌شدند. سورتر‌های ساخته شده این مجموعه قیمت شان نصف نمونه‌های مشابه چینی است. سورتر‌های اروپایی نیز بسیار گران بها هستند. هزینه تعمیرات آنها هم قیمت این دستگاه است. همچنین خدمات پس از فروش ندارند. از لحاظ کیفیت نیز این محصول کاملا رقابتی و حتی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی برتری دارد.

الماسی به مشکلات اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین مشکل ما مربوط به بحث مالی و تحقیق و توسعه است. اکنون فعالیت و اقدام‌هایی انجام می‌دهیم که تاکنون در کشور انجام نشده اند. به عنوان مثال قصد داریم سورتر آفلاتوکسین را در ایران تولید کنیم. هزینه تحقیق و توسعه این طرح بسیار زیاد بوده و این امر روند اجرای کار را به تاخیر انداخته است.

وی به اهمیت ساخت دستگاه تشخیص دهنده آفلاتوکسین پرداخت و افزود: آفلاتوکسین نوعی سم قارچ است که نگهداری محصولاتی مانند پسته و انجیر در شرایط غیر استاندارد باعث رشد آن می‌شود. مصرف آفلاتوکسین باعث آسیب جدی به سلامت جسمی انسان می‌شود.

وی گفت: دستگاه تشخیص دهنده سم افلاتوکسین AFLA این شرکت برای اولین بار در ایران با تابش نور UV و پردازش آن با AI درصد آغشتگی سطح محصول را اعلام می‌کند و با پیاده سازی آن به روی سورتر قابلیت جداسازی نیز دارد.

وی اظهارکرد: اکنون صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بحث‌های حمایتی خوبی از شرکت‌های دانش بنیان دارند، اما برای دریافت این حمایت‌ها باید بروکراسی سنگین اداری را پشت سر بگذاریم. امیدواریم این روند تسهیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته