کشف ۲ کهکشان ماهواره‌ای گم‌شده در راه شیری

دانشمندان سرانجام ۲ تا از کهکشان‌های ماهواره‌ای گم شده راه شیری را پیدا کردند.
کد خبر : 920430

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ستاره شناسان دو کهکشان اقماری جدید کهکشان راه شیری را کشف کرده‌اند که این موضوع می‌تواند به آنها در درک بهتر ماده تاریک کمک کند.

ماده تاریک ماده مرموزی است که حدود ۸۵ درصد از کیهان را تشکیل داده، اما نامرئی است.

این اکتشافات همچنین دانشمندان را یک قدم به حل یک مشکل طولانی‌تر با مدل استاندارد کیهان‌شناسی یا «مدل ماده سرد لامبدا» که با نام «ΛCDM» نیز شناخته می‌شود، نزدیک‌تر می‌کند، که در آن کلمه «سرد» فرض می‌کند ماده تاریک از ذرات تشکیل شده و حرکت آن کندتر از سرعت نور است.

مجموعه‌های کوچک ستاره‌ای که به تازگی پیدا شده‌اند، Sextans II و Virgo III نام‌گذاری شده‌اند.

دانشمندان توضیح می‌دهند، کشف این کهکشان‌های ماهواره‌ای کمک می‌کند تا بهتر درک کنیم چگونه کهکشان‌های کوچک و بزرگ در طول تاریخ تکامل یافته و به کهکشان‌های بزرگ‌تری مانند کهکشان راه شیری پیوسته‌اند. این یک پازل مهم در نظریه تشکیل و تکامل کهکشان هاست.

علاوه بر این، یافته‌های جدید کمک می‌کند تا دانشمندان بهتر درک کنند چگونه ماده تاریک در سازمان دهی و شکل گیری کهکشان‌ها نقش دارد. ماده تاریک که ماهیت آن هنوز ناشناخته است، بخش عمده‌ای از جرم کیهانی را تشکیل می‌دهد و بر تکامل و ساختار کهکشان‌ها تاثیر زیادی دارد.

با بررسی این کهکشان‌های ماهواره‌ای، دانشمندان می‌توانند اطلاعات مهمی درباره ویژگی‌ها، تاریخچه و فرایند‌های تکاملی کهکشان‌های کوچک به دست آورند.

کشف این کهکشان‌های گمشده همچنین می‌تواند به شناسایی سایر کهکشان‌های ماهواره‌ای دیگر در اطراف کهکشان راه شیری کمک کند. این امر دانش محققان را درباره ساختار و تکامل سیستم خورشیدی و کل کهکشان راه شیری گسترش می‌دهد.

نکته مهم دیگر این است که این کشفیات می‌توانند به پیشرفت مدل‌های نظری و شبیه سازی‌های کامپیوتری کمک کنند که منجر به درک بهتر فرایند‌های تکاملی و ساختاری کهکشان‌ها می‌شود و گام مهمی در پیشرفت دانش نجوم، تکامل کهکشان‌ها و درک عمیق‌تر متخصصان از ساختار و تاریخچه جهان هستی به شمار می‌رود.