دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت؛

مرکزیت حمایت اکوسیستم فناوری و نوآوری در تهران یک «چالش» است

مرکزیت حمایت اکوسیستم فناوری و نوآوری در تهران یک «چالش» است
یکی از اعضای فعال اکوسیستم فناوری و نوآوری معتقد است که اکوسیستم فناوری و نوآوری بیشتر در تهران مورد حمایت قرار می‌گیرند که این یک چالش است.
کد خبر : 919536

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی سردارلو* طی یادداشتی به موانع قانونی بر سر راه دانش بنیان ها اشاره کرد و معتقد است که روز به روز باید این چالشها برطرف شود.

متن یادداشت به شرح زیر است؛

«در اکوسیستم نوآوری و حوزه فناوری چالش‌های بزرگی در کشور داشتیم. این اکوسیستم نوپا بود و از زمان دکتر ستاری کلید خورد. حمایت‌های خوبی در ابتدا از ایجاد و زیر ساخت‌های توسعه فناوری شد و تا انتهای زمانی که دکتر ستاری حضور داشت حمایت‌های خوبی می‌شد. از زمان حضور دکتر فیروزآبادی دهقانی رویه حمایت‌ها متفاوت شد و بیشتر به حضور صنایع بزرگ روی آوردند.

در کنار آن قانون جهش تولید را داشتیم که بتوانیم از بند‌هایی که این قانون دارد در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری در کشور استفاده کنیم. این چشم‌انداز خوبی است و در حال توسعه هستیم.

اکنون جزو کشور‌هایی هستیم که می‌توانیم با استفاده از زیرساخت‌ها و مراکز آموزشی که روز به روز پیشرفت می‌کنند و نخبگانی که در زمینه‌های مختلف دانش شان به روز می‌شود و ایده‌های خوبی عملی می‌کنند، توسعه پیدا کنیم. 

درست است چند استارت‌آپ موفقی در کشورمان به حالت یونیکورن یا تک شاخ رسیده اند؛ بنچ مارکی از استارت‌آپ‌هایی بودند که در کشور‌های دیگر بودند ولی بالاخره رویه مهندسی معکوس است و با استفاده از فرهنگ و اکوسیستمی که در کشورمان داریم بومی سازی شده و توانسته اند بازار موفقی داشته باشند و رشد تصاعدی خوبی داشته باشند. تحلیل تقریبا سینوسی است، در بعضی موارد رشد خیلی خوبی داشتیم ولی در بعضی موارد واقعا رشد خیلی کمتری داشتیم و حتی در بعضی موارد به صفر رسیده ایم. 

 در زمان دکتر ستاری حمایت‌های بسیار خوبی از راه اندازی زیرساخت‌های نوآوری و فناوری داشتیم، شتاب‌دهنده‌ها به صورت قارچی در کشور رشد کردند و اصطلاحا می‌گفتند سر هر کوچه در تهران بروید یک شتاب‌دهنده مستقل است که بتواند ایده‌ها را تبدیل به محصول یا خدمت کنند.

این رویه در دولت جدید تغییر کرد و بیشتر به توسعه مراکزی که بتوانند حمایت کنند روی آوردند. حمایت مالی خیلی کمتر شد و اکوسیستمی که بیشتر وارداتی است و تولید داخل نیستند مورد حمایت قرار گرفت.

بزرگترین مشکلی که در چندین سال اخیر که در این حوزه فعالیت داشتم دیدم تمرکز تمامی حمایت ها، توسعه ای‌ها و فناوری‌های در مرکز کشور در تهران است. ما در استان‌های دیگر به غیز از تهران صنایع بزرگی داریم که ارتباط مستقیم این صنعت با استارت‌آپ‌هابهواسطه پارک های علم و فناوری است.

پارک علم و فناوری عملا به دلیل ساختار دولتی شان و ذیل وزارت علوم بودن و حمایت‌هایی هم که خود معاونت انجام می‌دهد ساختار سختی است که افراد در پارک‌ها رشد کنند.»

مدیر فناوری و نوآوری صنایع پتروشیمی خلیج فارس*

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته