دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در برنامه ای اعلام شد؛

حمایت صندوق نوآوری از تیم‌های تحقیقاتی برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها

حمایت صندوق نوآوری از تیم‌های تحقیقاتی برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها
مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه کسب و کار‌ها در شرکت‌های دانش بنیان، تداوم فعالیت تحقیق و توسعه با هدف گسترش فناوری است، گفت: این صندوق از تیم های تحقیقاتی حمایت می کند.
کد خبر : 918731

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست اعضای مرکز شتاب‌دهی و نوآوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی امروز برگزار شد.

معصومه خان احمدی، مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیر توسعه فناوری‌های آینده شتاب‌دهنده‌ها را فرصت مناسبی برای جذب سرمایه برای هسته‌های فناور توصیف کرد و گفت: صندوق نوآوری برای کمک به توسعه تحقیقات از ابزار سیاستی به نام گرنت تحقیق و توسعه را در دستور کار قرار داده است. این گرنت حمایتی با رویکرد تحریک عرضه و تقاضا تعریف شد.

خان‌احمدی با اشاره به هدفمند شدن تحقیقات شرکت‌های دانش بنیان و شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان و انعقاد قرارداد یه جانبه افزود: در این گرنت حمایتی، تیم‌های تحقیقاتی که دارای ایده‌های فناورانه‌ای باشند، ایده‌ها خود را ارسال می‌کنند و با انعقاد قرارداد سه جانبه میان صندوق، شرکت دانش بنیان و تیم تحقیقاتی، از کاربردی شدن این ایده در شرکت‌ها حمایت خواهد شد.

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با ذکر مزایای گرنت گفت: حل چالش‌های همکاری شرکت‌های دانش بنیان با دانشگاه‌ها، کمک به رفع نیاز‌های گلوگاهی شرکت‌ها، ایجاد نقطه تماس بهینه، افزایش جذابیت سرمایه گذاری و عبور از نقطه مرگ، ایفای نقش صندوق در کمک به توسعه زیست بوم، استفاده از ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور و افزایش انگیزه اساتید در حل نیاز‌های فناورانه را از مزایای این گرنت است.

مدیر توسعه فناوری‌های آینده با تاکید بر جایگاه این اقدام حمایتی ادامه داد: یکی از الزامات توسعه کسب و کار‌ها در شرکت‌های دانش بنیان، تداوم فعالیت تحقیق و توسعه با هدف گسترش فناوری است. بدون انجام این فعالیت‌ها، کسب و کار‌های دانش بنیان به تدریج نوآوری خود را از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر اهمیت مالکیت فکری در این زمینه گفت: بعد از انعقاد قرارداد ۳ جانبه تضامین لازم دریافت می‌شود و ۶۰ تا ۹۰درصد حق مالکیت فکری طرح متعلق به تیم‌های تحقیقی ارائه دهنده ایده و ۱۰ درصد آن مربوط به شرکت دانش بنیان متقاضی است. اعطای این گرنت بدون مالکیت فکری، مادی و معنوی برای صندوق و بدون الزام به چاپ مقاله یا ثبت اختراع خواهد بود.

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به میزان تامین هزینه‌ها از سوی صندوق تصریح کرد: ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌ها (تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان) از سوی صندوق نوآوری تامین می‌شود و مابقی از سوی شرکت تامین خواهد شد.

خان احمدی در ادامه با ذکر تعداد درخواست‌های ارسال شده گفت: تعداد درخواست‌های ارسالی در سال ۹۹، بالغ بر ۲۶۷ و در سال ۱۴۰۰ به عدد ۲۷۹ درخواست رسید. این میزان در سال ۱۴۰۱ به عدد ۳۵۰ و در سال ۱۴۰۲ به ۴۷۳ درخواست رشد داشته است. کل درخواست‌های ارسالی تاکنون ۱۳۷۹ مورد بوده است؛ در این بسته حمایتی از طرح‌های دارای TRL بالاتر از ۵ مورد حمایت قرار می‌گیرد.

مدیر توسعه فناوری‌های آینده با اعلام سه حوزه با بیشترین درخواست فناوری گفت: رتبه اول مربوط به حوزه نانو فناوری است، زیست فناوری با ۱۳۷ درخواست، اقتصاد دیجیتال با ۹۰ درخواست، علوم شناختی با ۵۱ درخواست و آب و انرژی را با ۴۳ درخواست در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: همچنین کمترین میزان درخواست را مربوط به حوزه حمل و نقل پیشرفته رباتیک، تجهیزات اپتیک و لیزر، مهندسی بافت، کشت بافت، یادگیری ماشین، سامانه‌های دارو رسانی، علوم شناختی و ساخت افزایشی را از حوزه‌های فناورانه مورد حمایت این گرنت اعلام کرد.

خان احمدی در ادامه با اعلام بیشترین درخواست‌های ارسالی به تفکیک دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه آزاد، صنعتی شریف، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی و تبریز را به ترتیب دارای بیشترین درخواست در این طرح بوده‌اند؛ دانشگاه تهران، اصفهان و کرمانشاه رتبه‌های اول تا سوم در مشارکت در فراخوان‌های این طرح است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته