دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آژانس فضایی ژاپن:

ارتباط با تنها کاوشگر سیاره زهره قطع شد

ارتباط با تنها کاوشگر سیاره زهره قطع شد
سازمان فضایی ژاپن اعلام کرد، پس از اجرای یک عملیات سنگین ارتباط خود را با تنها کاوشگر فعال در سیاره زهره از دست داده است.
کد خبر : 914689

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد، ارتباط خود را با فضاپیمای «آکاتسوکی» از دست داده است.

کاوشگر فضایی آکاتسوکی از مرکز فضایی تانگاشیما ژاپن در سال ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد؛ این کاوشگر دارای سه دوربین مادون قرمز، یک تصویرساز فرا بنفش، یک دوربین شب تابه و رعد و برق و یک نوسان ساز فوق العاده پایدار برای مشاهدات رادیویی است.

آکاتسوکی مأموریت ژاپنی است که به مطالعه آب و هوای زهره اختصاص دارد و در حال حاضر تنها فضاپیمای فعال در مدار دومین سیاره منظومه شمسی است. این کاوشگر ۳۰۰ میلیون دلاری در ابتدای ماموریت خود به دلیل خرابی موتور اصلی نتوانست وارد مدار زهره شود. با این حال، تیم ماموریت موفق شد در سال ۲۰۱۵ پس از پنج سال چرخش به دور خورشید، دومین فرصت را برای مکفقیت عملیات کاوش سیاره زهره ایجاد کند.

این فضاپیما که با نام مدارگرد آب و هوای زهره نیز شناخته می‌شود، از آن زمان تاکنون مشغول انجام تحقیقات علمی بوده و مشاهدات شگفت‌انگیزی انجام داده است. با این حال، این فعالیت‌ها ممکن است با قطع ارتباط با آن به پایان رسیده باشد.

حساب کاربری جاکسا، سازمان فضایی ژاپن در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است، مؤسسه علوم فضایی و فضانوردی پس از یک عملیات در اواخر آوریل ارتباط خود را با کاوشگر آکاتسوکی از دست داده و در حال حاضر در تلاش برای برقراری مجدد ارتباط با فضاپیما است؛ برهمین اساس، فضاپیما باید جهت گیری ثابتی داشته باشد تا بتواند آنتن خود را نشان دهد و با زمین ارتباط برقرار کند.

هدف اکاتسوکی جمع‌آوری اطلاعات مفید درباره جو و اقلیم سیاره زهره است، اما برخلاف انتظارات، ارتباط با این کاوشگر قطع شده و طی چند روز گذشته تلاش‌های متعددی برای برقراری ارتباط مجدد با آن انجام شده است.

متخصصان می‌گویند، حتی اگر اکاتسوکی دیگر قابل دسترسی نباشد، اطلاعاتی که تاکنون از طریق ماموریت آن جمع‌آوری شده بسیار ارزشمند و مفید هستند. این اطلاعات می‌تواند کمک کند تا بیشتر درباره سیاره زهره و شرایط آن اطلاعات کسب شود و الگوی رصد نزدیک‌تر این سیاره محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته