دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

دغدغه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه ارتباطات چه بود؟/ از احیای صنعت نیمه‌تعطیل فضایی تا توسعه فیبر نوری

دغدغه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه ارتباطات چه بود؟  از احیای صنعت نیمه‌تعطیل فضایی تا توسعه فیبر نوری
اقدامات دولت سیزدهم و دغدغه رئیس جمهور شهید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر کسی پوشیده نیست، به‌طوری‌که با در نظر گرفتن تمامی دستاورد‌های این حوزه به‌وضوح رشد چشمگیر خدمات نمایان است.
کد خبر : 913448

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اقدامات صورت‌گرفته توسط دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر کسی پوشیده نیست، به‌طوری‌که با در نظر گرفتن تمامی دستاورد‌های این حوزه به‌وضوح رشد چشمگیر خدمات نمایان است، حال با شهادت ناگهانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سومین سال از فعالیت دولت سیزدهم به بررسی دستاوردها و دغدغه‌های رئیس جمهور شهید و دولت آن در حوزه ارتباطات پرداختیم.

اقدامات صورت‌گرفته برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته در حوزه ارتباطات ثابت با تعریف پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها به اوج خود رسید و با توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات، توسعه ارتباطات روستایی و تلاش برای برقراری دسترسی عادلانه به راه خود ادامه داد و با پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه صنعت فضایی پررنگ‌ تر شد.

از توسعه فیبر نوری تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال

در راستای افزایش سرعت اینترنت پروژه‌ای به نام فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کار‌ها در دولت سیزدهم تعریف شد که تا به امروز با پیشرفت ۳۸ درصدی، بیش از ۷ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۶۲ خانوار تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبر نوری قرار گرفته است.

چند هفته پیش بود که شهید سید ابراهیم رئیسی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهای استان قم را افتتاح کرد و با اشاره به برنامه دولت برای توسعه شبکه فیبر نوری در سراسر کشور به منظور بهره‌مندی مردم از اینترنت پرسرعت و ارزان گفت: «قطعاً توسعه شبکه فیبر نوری یکی از زیرساخت‌‌های فرهنگی مهم در کشور است. با اجرای این طرح آمار پوشش فیبر نوری در کشور به ۷.۵ میلیون خانوار می‌رسد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد بهره‌مندی مردم سراسر کشور از این فناوری باشیم. با همت و تلاش مجموعه همکاران دولت در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع مشکل کندی سرعت اینترنت در دستور کار است و معتقدیم حتی کسانی که از این فضا برای بازی و سرگرمی استفاده می‌کنند نیز نباید دچار مشکل شوند.»

دغدغه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه ارتباطات چه بود؟/ از احیای صنعت نیمه تعطیل فضایی تا توسعه فیبر نوری

همچنین افزایش سهم اقتصاد دیجیتال ازجمله موضوعاتی بود که مورد تأکید دولت سیزدهم از جمله رئیس جمهور شهید قرار داشت و با تأکید ایشان بر لزوم ارتباط مستمر فعالان اقتصاد دیجیتال با بدنه دستگاه‌های اجرایی دولت را متعهد به حمایت از فعالان اقتصاد دیجیتال می‌دانست. از طرفی با توجه ویژه رئیس جمهور شهید به این حوزه برای نخستین‌بار یک فصل از قانون برنامه 5 ساله به موضوع اقتصاد دیجیتال اختصاص داده شد که بر حفظ و جذب استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تأکید دارد. از این رو با همه تلاش‌های صورت‌گرفته تاکنون سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از۶.۴ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۷.۹ درصد رسیده است.

سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از۶.۴ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۷.۹ درصد رسید

در همین راستا شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست رمضانی خود با کسب‌وکارهای فضای مجازی دنیای امروز را دنیای ارتباطات و اطلاعات دانست و بیان کرد: فناوری و فضای دیجیتال بسیار سریع زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داد و به متن اصلی زندگی انسان رفته است.

وی رویکرد دولت مردمی به اقتصاد دیجیتال را نگاهی فرصت‌محور و تحول‌ساز می‌دانست و با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای مختلف برای رونق بخشیدن به کسب‌وکارهای دیجیتال، گفت: دولت مردمی بر حفظ و جذب استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تأکید دارد.

اهمیت شبکه ملی اطلاعات برای رئیس جمهور شهید

رئیس جمهور شهید اهمیت ویژه‌ای که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشور قائل بود، از این رو با تهیه نقشه راه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعهات، این حوزه به رشد ۶۰ درصد رسید. با این وجود شهید رئیسی تاکید داشت که باید با سرعت بیشتر به سمت سرانجام نهایی حرکت کنیم چرا که شبکه ملی اطلاعات یکی از زیرساخت‌های مهم برای هرگونه پیشرفت در کشور است که کمک می‌کند از بوروکراسی اداری خارج و به ارتباطات هوشمند برسیم.

در همین راستا چندی پیش سید ابراهیم رئیسی با ابراز رضایت از اینکه ۹۵ درصد از دستگاه‌ها به سامانه دولت هوشمند متصل شده‌اند، از ارائه ۵۰ درصد از خدمات‌ دستگاه در این فضا انتقاد کرد و خواستار افزایش این خدمات شد و از همه دستگاه‌ها خواست هرچه سریع‌تر خدمات خود را در این فضا ارائه دهند.

احیای صنعت نیمه‌تعطیل فضایی توسط شهید رئیسی

اقدامات دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید در حوزه توسعه صنعت فضا، با از سرگیری برگزاری جلسات شورای عالی فضایی یعنی جایی که اهداف دولت در صنعت فضایی ترسیم می‌شود، بعد از ۱۱ سال تاخیر آغاز شد و توانست با دو ماهواره «پارس-۱» و «خیام»، اجرای پرتاب‌های بین‌المللی را عملیاتی و با «ثریا» تا مدار ۷۵۰ کیلومتری، رکوردشکنی کند.

با برگزاری مجدد این جلسات و تأکید ویژه رئیس جمهور شهید بر ارتقاء صنعت فضایی، سند ۱۰ ساله فضایی (۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰) در آخرین جلسه شورای عالی فضایی، مصوب شد که اساس آن هدف‌گذاری کشور در حوزه صنعت فضایی و تبدیل‌شدن به یکی از کشور‌های صادرکننده خدمات صنعت فضایی است. این سند راه را در بازه‌های زمانی یک‌ساله، دوساله تا افق ۱۰‌ساله در حوزه‌های ساخت ماهواره، زیرساخت‌های فضایی، توسعه فناوری فضایی، پایگاه فضایی تا ماهواره در لایه‌های مختلف مشخص کرده است.

در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ۱۱ پرتاب ماهواره ثبت شده که معادل تعداد پرتاب‌ها در ۱۰ سال قبل از این دولت است. تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، ۸ عدد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ ماهواره و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست ساخت به عدد ۳۰ رسید.

تعداد پرتاب‌های تحقیقاتی سری ماهواره‌های سیمرغ، ذوالجناح، قاصد و قائم در ابتدای دولت سیزدهم ۶ پرتاب بود که در پایان ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ عدد رسیده است. در حال حاضر نیز ماهواره‌های متعددی در نوبت پرتاب هستند.

دغدغه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه ارتباطات چه بود؟/ از احیای صنعت نیمه تعطیل فضایی تا توسعه فیبر نوری

بازید شهید رئیسی از وزارت ارتباطات و ابراز خرسندی از دستاوردهای آن

در ۲۵ اردیبهشت ماه شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هم‌زمان با حضور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نمایشگاه آخرین اقدامات، خدمات و دستاوردهای این وزارتخانه دیدن کرد و مهم‌ترین مأموریت این سازمان را بهره‌گیری از آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و پیشرفته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور بر اساس آخرین فناوری‌های نوین دانست و بر مسئله افزایش کیفیت اینترنت برای مردم و کسب و کار‌ها تاکید کرد.

 مهم‌ترین مأموریت وزارت ارتباطات بهره‌گیری از آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و پیشرفته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور بر اساس آخرین فناوری‌های نوین دانست

همچنین تکمیل و استقرار کامل دولت هوشمند را مأموریت مهم دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و در ادامه از میزان پیشرفت دولت الکترونیک ابراز رضایت کرد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات مأموریت مهم بعدی وزارت ارتباطات و اطلاعات دانست.

دغدغه‌های رئیس جمهور شهید در حوزه ارتباطات چه بود؟/ از احیای صنعت نیمه تعطیل فضایی تا توسعه فیبر نوری

در این نشست شهید آیت‌الله رئیسی برای اتصال ۷ هزار و پانصدمین روستای کشور به اینترنت پرسرعت و نیز اقدامات انجام شده برای گسترش شبکه فیبر نوری در سراسر کشور را شایسته قدردانی توصیف و تصریح‌کرد: آمار‌های ارائه شده از تکمیل پوشش فیبر نوری در ۲۰ شهر و آغاز عملیات اجرایی پوشش در ۵۰ شهر جدید بسیار خوشحال کننده است، اما میان آمار پوشش شبکه فیبر نوری و آمار اتصال به این شبکه فاصله وجود دارد که این فاصله باید به‌سرعت رفع شود تا مردم به‌طور واقعی و ملموس مزایای برقراری پوشش سراسری شبکه فیبر نوری را احساس کنند.

رئیس جمهور شهید ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در جهش و توسعه چشمگیر صنعت فضایی در دولت، بر اهمیت هماهنگی ایجاد شده میان وزارت ارتباطات و دیگر بخش‌های مربوط و همچنین لزوم عملیاتی‌سازی زنجیره ارزش در این صنعت تأکید کرد و میدان دادن به بخش خصوصی در صنعت فضایی نیز از دیگر اقدامات خوب و قابل‌تقدیر این وزارتخانه در راستای مشارکت‌دهی مردم و تحقق شعار سال بوده است که باید با هدایت، نظارت و حمایت مستمر ادامه یابد.

همچنین ۶ طرح مهم و بزرگ توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و یک قرارداد خرید تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی در این بازدید افتتاح شد.۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توسط اپراتور‌های ارتباطی با هدف حمایت از تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی با فناوری بالا منعقد شد.

پروژه توسعه شبکه IP ملی در ۶ نقطه جدید، افتتاح هزار و ۸۰۰ ُمین سایت نسل پنجم تلفن همراه فایو‌جی، پروژه توسعه و ارتقاء پایداری شبکه انتقال با استفاده از توانمندی تولید داخل در راستای توسعه متوازن ظرفیت سایر بخش‌های شبکه ارتباطی کشور و پروژه افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت ۷ طرحی بودند که در این مراسم و با حضور رئیس جمهور شهید افتتاح شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته