دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 12:59

جلالی: دولت‌ها آمار اقتصادی را دستکاری می‌کنند

کاظم جلالی پس از سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: در بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها مشخص شده که اغلب بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به کرات در قوانین جاری کشور وجود داشته است ولی در دستیابی به این سیاست‌ها نتوانستیم موفق عمل کنیم.
کد خبر : 91343

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، وی که به دنبال ارائه گزارش علی طیب‌نیا از وضعیت اقتصادی کشور در صحن امروز ـ دوشنبه ـ مجلس سخن می‌گفت، افزود: اساسا نگاه سیستمی به اقتصاد نداریم و تصور ما این است که اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از پروژه‌هاست.


وی آمار را ضعف دیگر کشور در موضوع اقتصاد مقاومتی خواند و خاطرنشان کرد: آمار ما در مقوله اقتصاد بسیار ناقص است و به وسیله دولت‌ها دست‌کاری می‌شود. به عنوان مثال در دولت قبل در مرکز پژوهش‌ها رشد سال 91 را منفی 3.5 پیش‌بینی و اعلام کردیم. در همان زمان بانک مرکزی و مرکز آمار به ما معترض شدند که چرا می‌گویید رشد اقتصادی کشور منفی است؟


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت که عوض شد ظرف 3 ماه همین بانک مرکزی و همین مرکز آمار رشد اقتصادی کشور در سال 91 را منفی 5.4 و دیگری منفی 5.8 و الان هم دولت منفی 6.8 اعلام می‌کند که این آمار بسیار متفاوت است چراکه از مثبت‌ اندیشیدن رشد اقتصادی تا منفی 7 درصد نوسان دارد.


جلالی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که وقتی انبارها پر از غله باشند و نیازهای دارویی نیز برآورده شده باشد پس امنیت غذا و دارو داریم، در صورتی که اقتصاد این نیست. رویکرد دوم این است که ولو اگر غیراقتصادی باشد باید تولید کشاورزی داشته باشیم؛ حتی اگر به ضرر محیط زیست باشد و یا کمبود آب داشته باشیم. نگاه سیستماتیک در این عرصه نیست.


وی تأکید کرد: بسیاری از بار اقتصادی کشور را ما در مجلس ایجاد می‌کنیم. به دلیل منطقه‌‌نگری به جای کاهش بودجه جاری، آن را افزایش می‌دهیم، با استخدام‌ها ترحمی برخورد می‌کنیم و همواره دولت را بزرگتر می‌کنیم. این‌گونه ما به سمت اقتصاد مقاومتی نمی‌رویم.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عوام‌فریبی و عوام‌گرایی در اقتصاد ما زیاد است. رؤسای‌جمهور و نمایندگان مجلس چهار ساله انتخاب می‌شوند، ولی همواره به انتخابات آینده چشم دارند. مثلا در موضوع یارانه‌ها مجلس و دولت این جسارت را ندارند که تصمیم مناسبی در این‌باره اتخاذ کنند. با وجود اینکه بودجه عمرانی 10 تا 20 هزار میلیارد تومان است، 45 هزار میلیارد تومان در سال یارانه پرداخت می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته