دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رویدادی در حوزه مواد معدنی حیاتی و انرژی‌های پاک برگزار می‌شود

رویدادی در حوزه مواد معدنی حیاتی و انرژی‌های پاک برگزار می‌شود
«مینوکمپ» ویژه مواد معدنی حیاتی و انرژی های پاک، با هدف حمایت از ایده های ارزش آفرین و حفظ سرمایه های ارزشمند انسانی برگزار می‌شود.
کد خبر : 911337

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد «مینوکمپ» با هدف حمایت از نخبگان و ایده پردازان و ترویج نوآوری به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، نوسان بالا و پایین قیمت مواد معدنی با ارزش می‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر روی هزینه تحول سیستم‌های انرژی به معنای تحول و گذار به سمت انرژی‌های پاک داشته باشد. همچنین تجهیز و استقرار بی‌سابقه صنعت به تکنولوژی‌های انرژی پاک از قبیل فوتوولتائیک (PV) و باتری‌ها، محرک و پیشران بی‌سابقه رشد در بازار کانی‌های حیاتی محسوب می‌شود.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (۲۰۲۳)، فروش ماشین‌های برقی در سال ۲۰۲۲، تا ۶۰ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو رسیده است. سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی حتی رشد بیشتری را تجربه کردند و ظرفیت آنها در سال ۲۰۲۲ دو برابر شد. تاسیسات برق PV حتی رکورد‌های قبلی را نیز درهم شکست، به طوری که نیروی برق ناشی از باد، پس از دو سال افت و کاهش، سرانجام سیر صعودی خود را مجددا از سر گرفت.

این امر منجر به افزایش قابل‌ملاحظه تقاضا برای عناصر حیاتی شده است. از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۲، تقاضای ناشی از بخش انرژی عامل و فاکتور اصلی برای سه برابر‌شدن تقاضا برای فلز لیتیوم، افزایش ۷۰ درصدی تقاضا برای کبالت و نیز افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای نیکل بوده است.

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۲۲ سهم کاربری‌های مربوط به انرژی‌های پاک در کل تقاضا‌های موجود، به ۵۶ درصد برای لیتیوم، ۴۰ درصد برای کبالت و ۱۶ درصد برای نیکل رسید که این ارقام به ترتیب از ۳۰ درصد برای لیتیوم، ۱۷ درصد برای کبالت و ۶ درصد برای نیکل در پنج سال قبل به سطح فعلی یعنی به ۵۶ درصد، ۴۰ درصد و ۱۶ درصد رسیده‌اند.

کارشناسان معتقدند عناصر حیاتی برای تعدادی از تکنولوژی‌های تولید انرژی پاک ضروری هستند و در سال‌های اخیر دستورالعمل ها‌ی کسب‌و‌کار (بازرگانی) و سیاست‌های خاصی را پیش کشیده‌اند. رشد سریع تقاضا برای عناصر حیاتی، فرصت‌های جدیدی را برای صنعت فراهم آورده است. اما تلفیقی از نوسان قیمت‌ها، تنگنا‌ها و مضیقه‌های زنجیره تامین و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی یک آمیزه بسیار قوی از خطرات مختلف را برای انتقال مطمئن و بی‌خطر و در عین حال سریع به سوی تولید انرژی‌های پاک را ایجاد کرده است.

«ایمینو» نیز با توجه به اهمیت این موضوع، «مینوکمپ» مواد معدنی حیاتی و انرژی‌های پاک را به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار می‌کند تا برای نوآوران این عرصه فرصت آشنایی با مفاهیم خلاقیت، کارآفرینی و ایده پردازی فراهم شود.

این رویداد، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸:۳۰ (پذیرش) الی ۱۵ در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار خواهد شد و برنامه‌های جانبی این رویداد، کارگاه خلاقیت ساعت (۱۴ تا ۱۳) و کارگاه ایده پردازی (۱۵ تا ۱۴) اعلام شده است.

 طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) با هدف انتقال دانش و فناوری‌های نوین به چرخه معدن و صنایع معدنی کشور در شهریورماه سال ۱۳۹۹ از سوی «ایمیدرو» و براساس تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با وظایفی همچون سیاستگذاری، تسهیلگری، شبکه‌سازی و توسعه بازار راه‌اندازی شده است.

این سازمان در راستای ایجاد و خلق استارت‌آپ‌ها، توسعه کسب و کار‌های نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و توسعه زیست بوم فناوری‌های پیشران انقلاب صنعتی چهارم با اولویت فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کلان داده و بلاکچین فعالیت داشته و توانسته بیش از ۳۲ استارت‌آپ را پذیرش، هدایت و راهبری و از ۸۴ شرکت دانش بنیان حمایت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته