دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

شگفت‌انگیزترین فناوری‌هایی که خطرات محیط کار را کاهش می‌دهند/معرفی ۳ تکنولوژی محبوب کارگران

شگفت‌انگیزترین فناوری‌هایی که خطرات محیط کار را کاهش می‌دهند معرفی ۳ تکنولوژی محبوب کارگران
خطرات شغلی در هر محیط کاری وجود دارند، اما حقیقت این است که برخی از مشاغل بیش از سایرین در معرض خطر هستند. استفاده از مشتقات فناوری‌های نوآورانه در سایت‌های خطرناک می‌تواند به سازمان‌ها در کنترل این خطرات کمک کند.
کد خبر : 902607

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار، سالانه ۲.۳ میلیون کارگر در اثر آسیب یا بیماری شغلی جان خود را از دست می‌دهند، یعنی روزانه شش هزار نفر!

اصلاحات قانونی مختلفی برای به حداقل رساندن آسیب‌های شغلی ارائه شده است، اما سازمان‌ها نیز باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع خطرات شغلی انجام دهند. 

در چند دهه گذشته، سازمان‌ها فقط بر سهم فناوری در بهبود عملکرد تجاری و بهره وری کارکنان تمرکز داشتند. با این حال، یکی از شاخه‌های استفاده از فناوری به تازگی به بهبود سلامت و ایمنی، به ویژه برای سازمان‌هایی که با قوانین و استاندارد‌های HSE درگیر هستند، تغییر یافته است.

در واقع، ابزار‌های فناورانه مختلفی وجود دارند که از سال‌ها پیش از صدمات و مرگ‌های شغلی جلوگیری می‌کردند؛ اما پیشرفت‌های فناوری اخیر موجب تولد برخی گجت‌ها و ابزار‌های پیچیده‌ای شده است که ایمنی محل کار را ارتقا می‌دهند.

این مشتقات فناورانه یک راه حل شخصی برای هر نیاز ارائه می‌دهند. هدف، اطمینان از ایمنی و راحتی کارگران در تمام مدت کار است. از این رو، استفاده از مناسب‌ترین راه حل برای کنترل همه گروه‌های مختلف خطرات مانند خطرات بیولوژیکی، شیمیایی، تشعشعی، فیزیولوژیکی و ... ضروری است.

همچنین همراه با نظارت و آموزش ایمنی کارکنان، این ابزار‌های انقلابی می‌توانند راه حلی برای کاهش خطرات محل کار باشند؛ در این گزارش، مرتبط‌ترین و شگفت انگیزترین راه حل‌های فناوری را معرفی می‌کنیم که ایمنی در محل کار را بهبود می‌بخشند.

فناوری‌هایی که خطرات محیط کار را کاهش می‌دهند

 انتقال داده بلادرنگ 

ویژگی این فناوری، توانایی آن در ارائه ارتباطات با سرعت بالا است که نظارت بلادرنگ بر کارگران را از راه دور فراهم می‌کند. اغلب، کارگران مجبورند در سایت‌های راه دور و متروک کار کنند، آنها معمولا به فناوری پوشیدنی برای نظارت بلادرنگ مجهز هستند. مفهوم پشت این نوع فناوری، استفاده از برنامه‌های کاربردی دیجیتال و ابزار‌های ارتباطی است که امکان دسترسی به اطلاعات بلادرنگ را فراهم می‌کند. از این رو، کارفرمایان می‌توانند به طور دائمی وضعیت امنیتی کارکنان خود را مشاهده کنند.

اینترنت اشیا (IOT) به شدت به توسعه این سیستم کمک می‌کند. بدین ترتیب کارکنان اطلاعات به موقع و به روز در مورد مسائل ایمنی و بهداشتی دریافت می‌کنند. به لطف این فناوری‌های ارتباطی بسیار پاسخگو، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که به داده‌های امنیتی به موقع، واقعی و به روز دسترسی دارند.

نرم افزار تجسم سه بعدی 

تجسم سه بعدی فرآیندی است که در آن محتوای گرافیکی با استفاده از نرم افزار سه بعدی ایجاد می‌شود. نرم افزار تجسم سه بعدی، یک ابزار فناوری نوآورانه است که نمایش گرافیکی سه بعدی محیط کار خود را در اختیار کاربر (کارگران) قرار می‌دهد. 

نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای ایجاد یک مدل دیجیتال واقعی استفاده می‌شود. این ابزار به دلیل توانایی خود در تقلید از واقعیت، عموما برای آموزش کارمندان برای آشنایی و عادت کردن به هر محل کار و هرگونه خطر مرتبط استفاده می‌شود. در واقع، کارکنان این امکان را خواهند داشت که خطرات احتمالی را از قبل مشاهده، ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند. این به آنها کمک می‌کند تا تجهیزات ایمنی و ابزار مناسبی را که برای هر مداخله مورد نیاز است انتخاب و آماده کنند.

 

فناوری‌هایی که خطرات محیط کار را کاهش می‌دهند

واقعیت مجازی 

واقعیت مجازی قطعا یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین فناوری‌های موجود است که در حوزه‌های سرگرمی و صنایع برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. در حوزه سلامت و ایمنی، VR نوعی نسخه بهبود یافته از تجسم سه بعدی است.

از این ابزار برای آموزش ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز استفاده می‌شود. این فناوری یک محیط مجازی را بازسازی می‌کند که در آن کارگران می‌توانند با استفاده از یک هدست شبیه سازی واقعیت را تجربه کنند.

بهترین بخش این فناوری آنجاست که کاربر (کارگر) این امکان را دارد که از طریق بازنمایی تصویری محل کار، حرکت کند و در عین حال کاملا ایمن، در معرض تمام موقعیت‌های خطرناک قرار گیرد. این یک ابزار تعاملی است که به کارگران اجازه می‌دهد تا آموزش عملی تری را تجربه کنند.
یکی دیگر از مشتقات این فناوری AR یا واقعیت افزوده است که برای فعالیت‌های کنترل کیفیت کاملا پیاده سازی شده است. این ابزار تصاویر مجازی و داده‌های مصنوعی را بر روی صفحه نمایش تلفن یا تبلت شما در حالی که دنیای فیزیکی را با دوربین ثبت می‌کند، پخش می‌کند.

رویکرد بازرسی بصری این ابزار برای شرکت‌های تولیدی به منظور تشخیص عیوب در طول فرآیند تولید سودمند است. اطلاعات نمایش داده شده روی نمایشگر، کار هماهنگ کننده‌های کنترل کیفیت را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، به آنها اجازه می‌دهد تا گزارش‌های آنی و تصمیم گیری بلادرنگ تولید کنند.

 پهپاد‌ها 

در چند سال گذشته، پهپاد‌ها پیشرفت‌های زیادی در صنعت ساخت و ساز داشته و نقش مهمی در ایمنی سایت‌های کاری دارند. آنها برای نظارت بر خطرات مختلف سایت و نگرانی‌های ایمنی استفاده می‌شوند. توانایی آنها در جهت یابی در فضا به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت سازه‌های مختلف در حال ساخت را بررسی کرده، ناهنجاری‌های غیرقابل دسترس مانند ترک‌ها را پیدا کنند و به طور نظام‌مند به مدیر پروژه هشدار دهند.

گذار این فعالیت‌های بازرسی و نظارت از کارمندان به هواپیما‌های بدون سرنشین، مانع از به خطر افتادن جان کارگران شده و صد البته که زمان کمتری نیز می‌طلبد.

تقویت نتایج این فناوری‌های جدید با ابزار دیجیتال اختصاصی 

معرفی این ابزار‌های فناوری به محیط کار صنعتی به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده اثربخشی ایمنی شغلی باشد. در واقع، پهپادها، حسگر‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی متصل، به طور فوق العاده‌ای به جمع آوری داده‌های ارزشمند کمک می‌کنند. با این حال، اینها فقط داده‌های خام هستند، یک ابزار اختصاصی برای نظارت، ترکیب و استفاده صحیح از آنها نیز مورد نیاز است.

خوشبختانه، ویرایشگر‌های نرم افزاری حرفه‌ای موجود است که در توسعه چنین ابزار‌هایی تخصص دارند. این نرم افزار‌های دیجیتال نه تنها قابلیت سفارشی سازی برای هر سازمان را دارند بلکه برای تولید داده‌ها نیز مناسبند. آنها برای تجزیه و تحلیل آماری، برای تولید چارت‌ها و نمودار‌های جذاب که درک اطلاعات و تصمیم گیری را تسهیل می‌کنند، استفاده می‌شوند. از این رو، هنگام ارزیابی مناطق و کار‌های خطرناک، عملکرد‌های بسیار مفیدی برای هیئت مدیره و مدیران به همراه دارند.

فناوری‌هایی که خطرات محیط کار را کاهش می‌دهند

برنامه‌های دیجیتالی نمونه‌های ملموسی از این ابزار هستند. نمایش از طریق فرمت دیجیتال و ارائه اطلاعات ارزشمند. این برنامه‌ها معمولا در گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها قابل دسترسی هستند. این راه حلی است که سازمان‌های مختلف برای مدیریت ایمنی و سلامت، ساده سازی ریسک‌ها و داشتن دید حیاتی در عملیات در هر لحظه، از آن استفاده می‌کنند.

برخی از برنامه‌ها امکان ایجاد چک لیست، اسناد خطر، امضای الکترونیکی، گرفتن عکس و ضبط صدا از پشتیبانی الکترونیکی مختلف (تلفن‌های هوشمند / تبلت / رایانه) را ارائه می‌دهند. این ابزار مفیدی به ویژه برای عملیات‌هایی است که شامل فرآیند‌های تایید مانند مجوز کار می‌شوند.

مشتقات فناوری مورد استفاده در محیط‌های کاری خطرناک از نظر سلامت و ایمنی کارگران پیشرفت قابل توجهی داشته و بهره وری را تا حد زیادی افزایش داده است. امروزه طیف گسترده‌ای از راه حل‌های تکنولوژیکی وجود دارد که ابزار جمع آوری داده‌های مناسب و زمان واکنش سریع‌تر را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. اما، مهم‌ترین ارزش افزوده در اینجا تاثیر بر آسیب‌های کارگران و میزان مرگ و میر آنهاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته