دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عامل سردرد‌های مکرر فضانوردان در ایستگاه مداری مشخص شد

عامل سردرد‌های مکرر فضانوردان در ایستگاه مداری مشخص شد
فضانوردان طی مأموریت‌های فضایی با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که یکی از این مشکلات بروز سردرد‌های شدید و مکرر است.
کد خبر : 901955

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر فضانوردان پس از ورود به فضا با افزایش سردرد روبه‌رو می‌شوند. برای مقابله با این مشکل، آنها از دارو‌ها و روش‌های طبیعی مانند ورزش و ماساژ استفاده می‌کنند. همچنین از راه‌حل‌های دیگری نیز برای کاهش این مشکل استفاده می‌شود که تنظیم منابع نور و صدا در داخل فضاپیما، محافظت از چشمان و گوش‌ها و کنترل کیفیت هوا از جمله این موارد است.

تحقیقات متعددی که در طول چند سال اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد محیط ریزگرانشی و سایر عوامل از طریق راه‌های زیادی می‌توانند در طول ماموریت‌های فضایی بر بدن انسان مداخله کنند. این مطالعه جدید با نشان دادن این که فضانوردان بیشتر از آنچه قبلاً شناخته شده بود، سردرد را در فضا تجربه می‌کنند، پیش رفته و شامل تحت نظر گرفتن ۲۴ فضانورد از آژانس‌های فضایی ایالات متحده، اروپا و ژاپن است که به مدت ۲۶ هفته در ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کردند. همه آنها به جز دو نفر گزارش کردند که در فضا سردرد داشتند.

این میزان از ابتلا به سردرد به نسبت بزرگتر از آن چیزی بود که محققان بر اساس شواهد حکایتی قبلی انتظار داشتند. سردرد‌ها - برخی شبیه میگرن و برخی دیگر شبیه سردرد‌های تنشی، نه‌تنها در طی چند هفته اول در فضا و زمانی که بدن فرآیند انطباق با میکروگرانش را طی می‌کند، اتفاق افتاده، بلکه بعداً نیز ادامه پیدا کرده است.

این مطالعه نشان داد، سردرد‌هایی که در دوره اولیه اتفاق می‌افتند اغلب شبیه میگرن هستند، در حالی که سردرد‌هایی که بعداً در سفر فضایی تجربه می‌شوند بیشتر شبیه سردرد تنشی هستند.

ون اوسترهوت، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه لیدن در هلند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: احتمال این موضوع داده می‌شود که مکانیسم‌های مختلفی برای قسمت‌های اولیه سردرد، یک تا دو هفته اول در فضا، در مقابل درگیر شدن با سردرد‌های بعدی دخیل است. در هفته اول بدن باید با کمبود جاذبه سازگار شود که به سندرم سازگاری فضایی معروف است. این پدیده شبیه بیماری حرکتی است و می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و سرگیجه و سردرد شود؛ اما سردرد‌های بعدی احتمالا ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه است که به دلیل ریز گرانش مایع بیشتری در قسمت بالایی بدن و سر جمع می‌شود و در نتیجه فشار بیشتری در جمجمه ایجاد می‌شود.

به‌طورکلی عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد سردرد‌های فضانوردان نقش داشته باشند و به دلیل نبود گرانش در فضا، بدن فضانوردان با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند به این نوع از مشکلات منجر شود؛ بنابراین، بررسی دقیق‌تر این مسئله و شناخت عوامل مؤثر در ایجاد سردرد می‌تواند به بهبود شرایط زندگی فضانوردان کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته