دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مقام مسئول مطرح کرد؛

کسب مرجعیت علمی منطقه با برگزاری مسابقات بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی

کسب مرجعیت علمی منطقه با برگزاری مسابقات بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی
دبیر مسابقات ملی و بین‌المللی برنامه‌سازی و هوش مصنوعی با بیان اینکه درصدد برگزاری مسابقات بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی هستیم، گفت: با برگزاری این مسابقات می‌توانیم مرجعیت علمی منطقه را به دست بیاوریم.
کد خبر : 899710

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید ضرابی‌زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و دبیر برگزاری مسابقات ملی و بین المللی برنامه سازی و هوش مصنوعی در نشستی خبری که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: دانشگاه شریف با همکاری معاونت علمی دو مسابقه برنامه سازی و هوش مصنوعی را با هدف گسترش ارتباطات بین المللی، کسب مرجعیت علمی در منطقه، گسترش حل و مسئله کار گروهی، ایجاد انگیزه و فرصت شغلی جوانان در برنامه کاری خود دارد.

وی افزود: مسابقه برنامه‌سازی در چهار سطح استانی، ملی و منطقه‌ای و بین المللی برگزار می‌شود. این مسابقه در سطح استانی در ۱۰ استان از جمله خراسان، اصفهان، شیراز، آذربایجان، گیلان و ... از فروردین برگزار و تیم‌های منتخب به مرحله ملی و در نهایت ۱۰۰ تیم منتخب و برگزیده به مرحله منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند. مسابقه تیم‌های انفرادی نیز به صورت مقدماتی و نهایی در سطح بین المللی برگزار می‌شود.

ضرابی‌زاده گفت: پیش بینی می‌شود ۵ هزار نفر در مرحله مقدماتی و نهایی شرکت کنند. در نهایت ۱۰۰ نفر برگزیده شده که حدود ۶۰ نفر از آنها منتخبان خارجی هستند.

به گفته دبیر برگزاری مسابقات ملی و بین المللی برنامه سازی و هوش مصنوعی، زمان برگزاری این مسابقه اواسط پاییز سال آینده است؛ مرحله استانی این مسابقه از فروردین، مقدماتی بین المللی از خرداد، انتخابی از مرداد و فینال جهانی از مهر یا آبان آغاز می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف درباره مسابقه هوش مصنوعی نیز گفت: این مسابقه نیز در سه سطح بین المللی برگزار می‌شود. در مرحله مقدماتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تیم در سه حوزه کاربردی صوت، تصویر و متن شرکت و در نهایت ۱۵۰ تیم برگزیده و به مرحله انتخابی راه پیدا می‌کنند. در مرحله انتخابی نیز ۱۰ الی ۱۵ تیم برتر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. در مرحله نهایی نیز به تیم اول ۲۰ هزار دلار، به تیم دوم ۱۰ هزار دلار، به تیم سوم ۵ هزار دلار و به همراه هزینه اقامت در ایران اختصاص پیدا می‌کند.  

«دانشگاه» بهترین نهاد ارزیابی محصولات است

احمد نیک آبادی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دبیر برگزاری مسابقات هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر در ادامه این نشست گفت: اولین دوره مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر از سال ۱۳۹۱ در ۷ رشته آغاز شده است. تاکنون هفت دوره از این مسابقه برگزار شده است. دور دوم این مسابقه در سال ۹۲ در ۱۰ رشته، دور سوم در سال ۹۴ در ۱۰ رشته، چهارمین دوره در سال ۹۶ در ۵ رشته، پنجمین دوره در سال ۹۸ ذر ۳ رشته، ششمین دوره در سال ۱۴۰۱ در ۸ رشته و هفتمین دوره در  سال ۱۴۰۲ در ۴ رشته مختلف برگزار شده است.

وی افزود: تاکنون در هفت دوره نزدیک به ۵۰ هزار مسابقه مختلف برگزار کرده ایم. در این مسابقه‌ها هزار تیم شرکت کردند و در حدود ۲ الی ۳ هزار نفر در مسابقه نهایی حضور پیدا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های نخستین این مسابقه دنبال مسائل کلاسیک آزمایشی و پژوهشی خودمان بودیم، اما به مرور زمان پس از برگزاری سه الی چهار دوره، جنس این مسابقه‌ها تغییر پیدا کرد. اکنون طرح‌های شرکت کننده باید سه ویژگی مهم داشته باشند. یک، برگرفته از یک نیاز واقعی کشور باشند و یک پشتیبان داخلی از نظر علمی داشته باشد. دوم، مسابقه باید بتواند در قالب یک طرح مسابقه‌ای ارائه شود برای تحقق این منظور باید داده مورد نیاز را داشته باشیم و ارزیابی اول و کیفی از طرح‌هایی که ارائه داده شده داشته باشیم تا بتواند در قالب مسابقه به رقابت بپردازد. سوم، تمام مسائلی که در این مسابقه مطرح شده اند باید از طریق هوش مصنوعی حل مساله شوند.

وی اظهارداشت: ما با این سه ویژگی به سراغ صنایع مختلف رفته ایم، طبیعتا در دوره‌های اول ما بیشتر به سراغ صنعت می‌رفتیم، اما اکنون دو الی سه سازمان دولتی و شرکت‌های خصوصی خودشان مراجعه کرده و با تعریف مساله، شرایط برگزاری مسابقه مورد توافق قرار می‌گیرد.

وی به اهداف برگزاری این مسابقه اشاره کرد و در این خصوص گفت: ما از دور نخست برگزاری این مسابقات یک مجموعه اهدافی در نظر گرفته ایم و با وجود تمام مشکلات، سعی کرده ایم هر ساله این اهداف را مد نظر داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ارتقای دانش بومی و تربیت نیروی متخصص، شناسایی و معرفی محصولات مختلف از جمله مهمترین اهداف برگزاری این مسابقه است. بهترین نهاد در کشوربرای ارزیابی محصولات دانشگاه هاست. ذات علمی، وظیفه و رسالت دانشگاه ارزیابی است. قرار نیست خود دانشگاه تولید کننده و مصرف کننده محصولات باشد، اما می‌تواند یک آزمایشگاه ارزیابی هوش مصنوعی راه اندازی کند. موضوعی که از سال ۹۱ بوده مطرح کرده ایم.

نیک آبادی گفت: این مسابقات بستری را فراهم کرده اند تا محصولات تجاری در کنار تیم‌های دانشجویی چالش‌های مختلف را ارزیابی کنند. همچنین بستر عرضه ایده‌ها بوده است. این مسابقات بستری را فراهم کرده است تا تیم دانشجویی ایده خود را ارائه کنند. خوشبختانه صنایع نیز استقبال خوبی از تیم‌های دانشجویی کرده اند. این مسابقات بستری نیز برای عرضه نیاز‌های سازمان‌ها را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است. ما در این مسابقات به دنبال رویداد کوتاه مدت نبودیم بلکه هوش مصنوعی را مرکز توجه خودمان قرار داده ایم بدین منظور همزمان با برگزاری این مسابقه ها، سخنرانی داخلی و خارجی، برگزاری کنفرانس‌های علمی و. را نیز در برنامه کاری خودمان داشته ایم.

وی به زمان بندی این مسابقه اشاره کرد و گفت: این مسابقه از امروز رسما آغاز به کار می‌کند. فروردین ماه ثبت نام تیم‌ها شروع می‌شود. دوره‌های آموزشی نیز در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته برگزار خواهد شد؛ کسانی که در مسابقه شرکت می‌کنند حضورشان در این دوره‌ها رایگان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته