دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در قالب پروژه‌ای بلندپروازانه؛

کمبود‌های ژنتیکی تنوع انسانی تأمین می‌شود

کمبود‌های ژنتیکی تنوع انسانی تأمین می‌شود
محققان در قالب پروژه‌ای درصدد تامین کمبود‌های موجود در تحقیقات ژنتیکی، به‌ویژه در مورد جمعیت‌های غیرسفیدپوست هستند.
کد خبر : 898847

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ نیچر؛ برنامه «همۀ ما» (All of Us) در ایالات متحده، به رهبری مؤسسه ملی بهداشت این کشور (National Institutes of Health)، با مطالعۀ ژنوم‌ها و پرونده‌های سلامتی گروه‌هایی که از لحاظ تاریخی کمتر در تحقیقات پزشکی نمایندگی شده‌اند، بر ارتقای مراقبت‌های بهداشتی برای این گروه‌ها تمرکز کرده است.

این برنامه که با داده‌های بیش از ۲۴۵ هزار ژنوم، بیش از 275 میلیون نشانگر ژنتیکی جدید شناسایی شده‌اند، از نشانگرهای مربوط به دیابت نوع 2 هستند.

این ابتکار عمل با هدف جبران کمبودهای موجود در تحقیقات ژنتیکی، به‌ویژه در مورد جمعیت‌های غیرسفیدپوست انجام می‌شود.

به‌علاوه، این برنامه با ارائۀ مجموعۀ گسترده‌ و متنوعی از داده‌ها، یک منبع ارزشمند برای محققان ژنتیک در سراسر جهان خواهد بود.

این برنامه از بیش از ۴۱۳ هزار شرکت‌کننده ثبت‌نام کرده است که 46 درصد آنها از اقلیت‌های نژادی یا قومی هستند و نزدیک به ۲۵۰ هزار ژنوم مشترک دارند.

پایگاه داده «همۀ ما» با گنجاندن ژنوم‌های متنوع و همچنین سوابق سلامت و داده‌های به دست آمده از فناوری‌های پوشیدنی، منبعی ارزشمند برای تحقیقات ژنومی خواهد بود.

هدف برنامۀ «همۀ ما» انتشار سالانۀ داده‌ها و گسترش مستمر مجموعه داده‌های خود است. این برنامه می‌کوشد با ترکیب داده‌های مختلف ژنومی و سلامت، میزان دقت خود برای تشخیص بیماری‌های مختلف را افزایش دهد.

در حال حاضر محققان می‌خواهند الگوریتم‌های خود را با ژنوم‌های اروپایی آموزش دهند تا تنوع ژنتیکی جمعیت را بهتر منعکس کنند. کوشش‌های این ابتکار عمل برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی شخصی و رسیدگی به تفاوت‌های موجود در تحقیقات ژنومی و نتایج مراقبت‌های بهداشتی بسیار مهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته