دستاورد جدید محققان در فناوری سوختگیری هیدروژن مایع
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از مرکز هیدروژن، دو شرکت «دایملر تراک» (Daimler Truck) و «مهندسی لیند» (Linde Engineering) که سالهاست به طور مشترک بر فناوری سوخت هیدروژن مایع برای کامیونها، تریلیها و خودروهای سنگین کار میکنند به تازگی موفق شدهاند استاندارد تازهای را در این صنعت به ثبت برسانند.
فناوری جدید سوختگیری خودروهای سنگین «اسالاچ-دو» (sLH2) نام دارد که در آن با استفاده از هیدوژن فوق سرد، انتقال سوخت سریعتر، موثرتر، سادهتر و کمهزینهتر از همیشه انجام میشود و با این دستاورد یک گام مهم به سمت حذف ایجاد آلودگی هوا یا به اصطلاح کربنزدایی کردن از بخش حملونقل برداشته میشود.
در مقایسه با هیدروژن به شکل گاز، هیدوژن فوق سرد چگالی بینظیری را برای ذخیره سازی سوخت، استفاده در مسافتهای طولانی، و سرعت سوختگیری ارائه میدهد. تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه لازم است تا یک کامیون سنگین ۴۰ تنی به اندازه ۸۰ کیلوگرم هیدروژن مایع - یعنی سوخت لازم برای طی یک مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری- را دریافت کند. همچنین این فناوری هزینه سرمایهگذاری در ایستگاههای سوخترسانی را دو تا ۳ برابر کاهش میدهد در حالیکه ۵ تا ۶ برابر در هزینههای عملیاتی صرفهجویی میکند. همه این مزیتها موجب شده تا این راهحل یک راهحل مقرونبهصرفه و کممصرف تلقی شود.
آندریاس گورباخ (Andreas Gorbach)، عضو هیئت مدیره شرکت دایملر، در اهمیت این پیشرفت فنی میگوید: «با استفاده از اسالاچ-دو، سوختگیری هیدروژن به همان راحتی خواهد بود که امروز گازوئیل سوختگیری میشود.» او از تمامی بازیگران صنعت حملونقل سنگین خواست تا با بکارگیری این فناوری، به تحقق رویای حملونقل با آلودگی صفر به عنوان استاندارد این صنعت کمک کنند.
یورگن نوویچکی (Juergen Nowicki)، مدیر عامل شرکت مهندسی لیند، با تاکید بر صرفهجویی چشمگیر حاصل از فناوری اسالاچ-دو گفت: «هیدوژن فوق سرد به طور قابل ملاحظهای بهرهوری سامانههای سوخترسانی هیدروژنی را بالا میبرد.» او تاکید کرد که این فناوری نقش بزرگی در در میسر ساختن رسیدن به یک شبکه قوی سوخترسانی که لازمه یک حملونقل پایدار است ایفا میکند.
ایستگاه سوختگیری اسالاچ-دو که به تازگی در «شهر وورث آن در راین» (Wörth am Rhein) آلمان افتتاح شده دارای سطح مصرفی فوقالعاده پایین است به نحوی که خود معیار جدیدی را در بهرهوری انرژی و عملکرد تعیین میکند. این ایستگاه سوختگیری با مصرف تنها ۵ صدم کیلووات ساعت بر کیلوگرم، 30 برابر مصرف انرژی کمتری نسبت به ایستگاه سوختگیری هیدروژن گازی معمولی دارد. علاوه بر این، طراحی فشرده ایستگاه و ظرفیت توان عملیاتی بالا، عملیات سوختگیری یکپارچه و سریع را تضمین میکند.
دو شرکت «دایملر تراک» و «لیند» قصد دارند با شفافیت و دسترسی باز از طریق رابطهای استاندارد فناوری «اسالاچ-دو» را به عنوان فناوری سوختگیری هیدروژنی پیشرو برای کامیونهای سنگین تثبیت کنند. این فناوری که از طریق فرآیند باز ایزو (ISO) استاندارد شده است، اکنون برای پذیرش جهانی در دسترس است و نویددهنده یک تغییر اساسی به سمت بازار انبوه سوختگیری هیدروژن مایع است.
شرکت دایملر قصد دارد سری جدید کامیون نسل هیدروژنی دو (GenH2) مرسدس بنز را به زودی معرفی کند. فروش آزمایشی این محصول جدید قرار است در اواسط سال 2024 به برخی مشتریان آغاز شود.
انتهای پیام/