دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک فعال دانش‌بنیان با آنا مطرح کرد؛

رفع بحران بی‌آبی با تولید کربن اکتیو ایرانی

رفع بحران بی‌آبی با تولید کربن اکتیو ایرانی
پژوهشگران یک شرکت‌ دانش‌بنیان به منظور رفع نیاز صنعت و دانشگاه با بهره‌گیری از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات تحقیقاتی در حوزه‌های شیمی، پلیمر، نانو و مواد موفق به تولید کربن اکتیو و انواع مواد پیشرفته آزمایشگاهی شدند.
کد خبر : 896631

فاطمه نجاتی مسئول آزمایشگاه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: شرکت ما با رویکرد مقابله با بحران خشکسالی به تولید مواد تصفیه آب و پساب پرداخته است. اکنون کارخانه تولیدی صنعتی این مجموعه با مجهزشدن به آخرین تکنولوژی روز دنیا و کوره دوار خلأ، قابلیت تولید پیوسته کربن اکتیو دارد.

وی درباره این محصول عنوان کرد: کربن فعال یا کربن اکتیو در واقع یک پودر شیمیایی کاملا سیاه رنگ و بدون مزه و بو است که از زغال یعنی مواد دارای کربن مانند چوب ساخته می شود. کربن فعال زغال حاصل از موادی مانند زغال سنگ، پوست نارگیل، بامبو، پسته و گردو است که طی عملیات خاصی در اثر حرارت، فشار و شست‌وشو، اصطلاحا فعال می شود یعنی با ایجاد حفره هایی، سطح تماس آن و در نتیجه توانایی جذب سطح آن افزایش می یابد.

نجاتی افزود: کربن فعال یک جذب کننده و تصفیه کننده است که می تواند انواع مواد مضر و ناخالصی ها را جذب کند از اینرو در بسیاری از فیلترهای تصفیه آب خانگی و صنعتی از کربن اکتیو استفاده می شود. مثلا برای حذف رسوبات و ذرات آب در دستگاه‌های تصفیه آب یا برای کنترل میزان رنگ و بو و مزه در نوشیدنی ها و نیز در استخرها برای تنظیم کلر آب از کربن فعال استفاده می‌شود و به نحو مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این فعال دانش‌بنیان، این محصول به دو صورت پودری و گرانولی و با درجه بندی‌های مختلف عدد یُدی با پشتیبانی بخش تحقیق و توسعه شرکت، مناسب با نیاز صنایع، معادن و پتروشیمی‌ها عرضه می‌شود. این پودر در صنعت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نجاتی ادامه داد: تولید مواد پیشرفته آزمایشگاهی مانند کوپلیمرهای بلوکی، نانو الگوهای پلیمری، فلوکولنت های زیست تخریب پذیر، سطوح فوق آبگریز، نانو ذرات سیلیکای تغییر یافته، گرافن، گرافن اکساید، ساخت و طراحی راکتورهای نیمه صنعتی و آزمایشگاهی و نظایر آن، مناسب با نیاز صنایع مختلف و محققان دانشگاه و صنعت نیز از دیگر نتایج رو به تعالی تلاش جوانان مستعد بخش تحقیق و توسعه این شرکت است.

وی بیان کرد: کوپلیمری‌های پیوندی باعث بهبود و افزایش خاصیت یک پلیمر می‌شوند. همچنین باعث می‌شوند تشخیص دهیم چه پلیمری را پیوند بزنیم. گرافن و گرافن اکساید نیز به عنوان جاذب عمل می کنند. محصول فلوکولنت های زیست تخریب پذیر هم خاصیت تصفیه آب دارند و آب های آلوده را به صورت انعقاد و لختگی از آب بیرون می کشند.

نجاتی یادآورشد: هرچند این محصولات نمونه مشابه داخلی و خارجی دارند؛ اما کیفیت آنها با نمونه مشابه اروپایی برابری می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته