دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ربات دایناسوری برای شکار حشرات طراحی شد

ربات دایناسوری برای شکار حشرات طراحی شد
محققان کره جنوبی ربات دایناسوری برای شکار حشرات طراحی کرده اند.
کد خبر : 894568

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ ساینس؛ بسیاری از گونه‌های دایناسورها، در فرایند تکامل خود بال داشته‌اند. دانشمندان حدس می‌زنند که این ساختارهای اولیه ممکن است به حیوانات کمک کند تا کارهای بسیاری همچون جذب جفت گرفته تا محافظت از جوجه‌ها را انجام دهند،.

اما ربات دایناسوری که محققان کره جنوبی ساخته‌اند نشان از هدف بسیار متفاوتی دارد.

روبوپتریکس (Robopteryx) ماشینی به اندازه طاووس و بال‌های کاغذی است که از روی الگوی کائودیپتریکس (Caudipteryx) ساخته شده است.

این محصول با تکیه بر یک دایناسور بالدار که توان پرواز نداشت و حدود 124 میلیون سال پیش می‌زیسته الگو برداری شده است. پرهای سیاه با نوارهای سفید این موجود را شبیه پرندگانی مثل دم‌سفیدها می‌کند. دم‌سفیدها از راهبردی موسوم به «تعقیب همرو» استفاده می‌کند.

دم‌سفیدها به گروهی از حشرات حمله می‌کند و پرهایش را می‌تاباند. انها حشرات را در فضای باز غافلگیر می‌کنند و اینگونه پرنده می‌تواند راحت‌تر آنها را ببلعد.

همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده می‌شود، روبوپتریکس نیز همین کار را انجام می‌دهد.

دانشمندان ربات را به مسیر عبور ملخ‌ها آوردند. وقتی ربات بال‌های خود را با پرهایش باز می‌کند، 93 درصد ملخ‌ها فرار کردند. هنگامی که بال‌های از پر ساخته نشده باشند، تنها 47 درصد از حشرات پا به فرار گذاشتند.

افزودن تکه‌های سفید با کنتراست بالا به بال‌ها و دم پردار به ربات کمک کرد تا بیش‌تر از قبل در فراری دادن حشرات موثر باشد. در آزمایشگاه نیز نشان داده شده که نورون‌های مغز ملخ، زمانی که در معرض تصاویر رایانه‌ای روبوپتریکس قرار می‌گیرند، ترس را ثبت می‌کنند، در حالی که تصاویر دیگر چنین تاثیری بر ملخ‌ها ندارند.

ربات‌های دایناسور به شکار حشرات می‌روند

فرضیۀ این تیم پژوهشی این است که موفقیت این استراتژی در یافتن غذا باعث شد دایناسورها رفته‌رفته پرهای بزرگ‌تری داشته باشند و در نهایت قادر به پرواز شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته