دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جهان مبهوت پیشرفت فضایی ایران/ شعار «ما می‌توانیم» مورد توجه رسانه‌های غربی

جهان مبهوت پیشرفت فضایی ایران  شعار «ما می‌توانیم» مورد توجه رسانه‌های غربی
به‌رغم سنگ‌اندازی‌های دولت‌های غربی، ایران مصمم است با قدرت تمام و توسط پژوهشگران و مهندسان خود، توسعه صنعت فضایی را سرعت بخشد.
کد خبر : 893924

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ مریم فخیمی؛ بامداد یکشنبه ۸ بهمن خبر افتخارآمیز پرتاب ماهواره مهدا به همراه دو ریزماهواره به نام‌های کیهان ۲ و هاتف ۱ مخابره شد.

این ماهواره‌ها که توسط ماهواره‌بر سیمرغ از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در سمنان به فضا پرتاب شدند، در مدار‌های با ارتفاع مختلف قرار گرفتند. به گفته سازمان فضایی ایران، مهم‌ترین دستاورد این پرتاب عملیات «تزریق چندگانه در مدار بیضوی» بود که محقق شد. 

با قرارگیری موفق ماهواره‌ها در مدار‌های تعیین شده، ایران توانست برای نخستین بار سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار دهد. با این پرتاب موفق، ایران در میان هفت کشور صاحب فناوری فضایی که توانسته‌اند در طی یک پرتاب چند ماهواره را به مدار تزریق کنند، قرار گرفت. در طی این مأموریت، ماهواره‌بر سیمرغ توانست به ارتفاع هزار و ۱۱۰ کیلومتری برسد که بالاترین ارتفاع برای یک ماهواره‌بر ایرانی است.

ایران سرزمین پهناوری است و لازم است برای نظارت دقیق، پایش اراضی و پایش زمین به سمت فضا و بهره‌مندی از فناوری‌های فضایی گام بردارد. با وجود اینکه ایران بار‌ها تاکید کرده برنامه‌های فضایی‌اش کاملا علمی و با هدف توسعه صنعت فضایی و مبتنی بر نیاز‌های کشورمان است؛ اما دولت‌هایی، چون اسرائیل، فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا با ایجاد جنگ روانی و با هدف ممانعت از پیشرفت ایران در دانش و صنعت فضایی، کشورمان را متهم به تلاش برای دستیابی به فناوری‌های موشک بالستیک می‌کنند.

نگاه رسانه‌های بین‌المللی به پرتاب‌های فضایی اخیر ایران

بعد از پرتاب اخیر ماهواره‌بر سیمرغ، رسانه‌های خارجی خبر این رویداد را به طور وسیعی پوشش دادند.

رسانه تخصصی اسپیس نوشت: سه ماهواره شامل دوماهواره مکعبی ارتباطی و ناوبری به نام‌های «کیهان ۲» و «هاتف ۱» و ماهواره سوم به نام مهدا با موفقیت توسط سیمرغ پرتاب شدند. ماهواره مهدا یک ماهواره تحقیقاتی است که به سازمان فضایی ایران اجازه می‌دهد تا عملکرد سیمرغ را برای تزریق ماهواره در مدار‌های مختلف ارزیابی کند.

خبرگزاری دویچه‌وله با انتشار تصاویر ماهواره‌بر سیمرغ نوشت: در فیلم‌های پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، شعار «ما می‌توانیم» روی بدنه این پرتابگر مشاهده شد. ماهواره‌بر سیمرغ یک پرتابگر دومرحله‌ای با سوخت مایع است که سه ماهواره را در مدار‌های با حداقل ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری قرار داد.

این رسانه با اشاره به انتقادات غرب از برنامه‌های فضایی ایران افزود طبق اعلام ایران، این کشور به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و پرتاب‌های ماهواره‌ای آن برای اهداف غیرنظامی و دفاعی است.

فرانس ۲۴ گزارش داد: سه ماهواره ایرانی برای اولین بار به طور همزمان، با موفقیت به مدار زمین پرتاب شدند. این رسانه با اشاره به اینکه ایران درگذشته چند پرتاب ناموفق داشته، اعلام کرد که این کشور هفته گذشته نیز ماهواره تحقیقاتی ثریا را با موفقیت به فضا فرستاده بود. این رسانه افزود ایران همواره هرگونه جاه‌طلبی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و تاکید می‌کند که فعالیت‌هایش کاملاً صلح‌آمیز است.

الجزیره به نقل از رسانه‌های دولتی ایران اعلام کرد که از نانوماهواره‌های کیهان-۲ و هاتف-۱ برای آزمایش ارتباطات باند باریک و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی استفاده می‌شود.

ایندیا تایم نوشت: ماهواره ۳۲ کیلوگرمی مهدا توسط سازمان فضایی ایران و برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی شده است.

المیادین نیز گزارش داد: ایران در یک دستاورد مهم در حوزه فناوری فضایی، سه ماهواره توسعه یافته داخلی را با موفقیت به مدار پرتاب کرد که نقطه عطفی دیگر در برنامه فضایی این کشور بود.

این رسانه با انتشار خبر پرتاب سه ماهواره ایرانی تشریح کرد: این پرتاب روز یکشنبه از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در استان سمنان انجام شد. المیادین به نقل از زارع پور آورد که پرتابگر سیمرغ برای اولین بار ماهواره‌های مهدا و دو محموله تحقیقاتی دیگر را به طور همزمان در مدار قرار داد که سیگنال مهدا با موفقیت دریافت شد. این رسانه افزود ایران در بین ۱۰ کشور برتر جهان با قابلیت توسعه و پرتاب ماهواره قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته