دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگر ژاپن فعالیت خود را از سر گرفت

کاوشگر ژاپن فعالیت خود را از سر گرفت
کاوشگر اسلیم ژاپن بیش از یک هفته پس از فرود بر ماه، دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.
کد خبر : 893702

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد که فضاپیمای اسلیم این کشور بیش از یک هفته پس از آنکه به دلیل یک فرود قمری غیر متعارف و قرار گرفتن پنل‌های خورشیدی آن در زاویه اشتباهی در تامین برق مورد نیازش دچار مشکل شد، دوباره قدرت خود را به دست آورده و ماموریت فضایی خود را از سر گرفته است.

سخنگوی جاکسا گفت: آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (جاکسا) اواخر روز یکشنبه و تقریبا ۹ نه روز پس از فرود کاوشگر، ارتباط خود را با فرودگر هوشمند ماه (اسلیم) دوباره برقرار کرد و به ژاپن به پنجمین کشوری تبدیل شد که یک فضاپیما را روی ماه قرار می‌دهد.

به گفته جاکسا، این کاوشگر احتمالا به لطف تغییر جهت نور خورشید قادر به تولید نیرو بوده است.

این آژانس افزود: اسلیم عملیات خود را برای تجزیه و تحلیل ترکیب سنگ‌های الیوین سطح ماه با دوربین طیفی چند باندی در جستجوی سرنخ‌هایی درباره منشا ماه از سرگرفته است.

اسلیم در ۲۰ ژانویه در فاصله ۵۵ متری (۱۸۰ فوت) از هدف خود در دهانه‌ای در نزدیکی خط استوای ماه فرود آمد. جاکسا می‌گوید به پیشرفتی درآنچه فرود دقیق مبتنی بر بینایی می‌نامد، به اثبات رسانده است؛ فناوری که می‌تواند ابزاری قدرتمند برای اکتشافات آینده قطب‌های تپه‌ای ماه باشد که به عنوان منبع احتمالی سوخت، آب و اکسیژن شناخته می‌شوند.

اسلیم کمی قبل از فرود به دلایل نامعلومی نیروی رانشی یکی از دو موتور اصلی خود را از دست داد و در نهایت چند ده متر دورتر از هدف قرار گرفت. درنهایت فرودگر روی شیب ملایمی ایستاد، اما به دلیل وارونه شدن از فعالیت خود باز ایستاد.

پنل‌های خورشیدی کاوشگر به دلیل جابه‌جایی رو به غرب قرار داشتند و نمی‌توانستند بلافاصله برق تولید کنند. جاکسا ۲ ساعت و ۳۷ دقیقه پس از فرود، به صورت دستی باتری در حال مرگ اسلیم را باز کرد و انتقال داده‌های اسلیم به زمین را تکمیل کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب