دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بر اساس تحقیقات علمی؛

نقش اساسی مخچه در احساسات اثبات شد

نقش اساسی مخچه در احساسات اثبات شد
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مخچه علاوه بر کنترل حرکت در عملکرد‌های پیچیده‌ای مانند رفتار، تعاملات اجتماعی، پرخاشگری، حافظه کاری، یادگیری، احساسات و ... نیز نقش دارد.
کد خبر : 893588

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از کوانتا مگزین، مخچه که به‌درستی «مغز کوچک» (little brain) نامیده می‌شود، نقشی فراتر از هماهنگی حرکت دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مخچه در پردازش اطلاعات حسی و عاطفی نیز نقش دارد.

این گزارش به استناد مقاله‌ای با عنوان «عملکردهای شناختی-احساسی مخچه» که در 2023 در «مجله نوروساینس» (Journal of Neuroscience) منتشر شده اشاره می‌کند که مخچه از طریق شبکه‌های گسترده‌ای با سایر مناطق مغز در ارتباط است. این شبکه‌ها به مخچه امکان می‌دهند تا اطلاعات حسی و عاطفی را از سراسر بدن دریافت و از آن‌ها برای تنظیم رفتارهای پیچیده استفاده کند.

مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهند که آسیب به مخچه می‌تواند منجر به اختلال در رفتارهای اجتماعی، حافظه اجتماعی و سایر عملکردهای شناختی شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مخچه نقشی اساسی در سلامت روان و شناخت دارد.

تحقیقات جدید به نقش مخچه در تعاملات اجتماعی نیز تاکید دارند. برای مثال، وقتی نورون‌های مخچه خاصی در موش‌ها مختل می‌شوند، موش‌ها علاقه خود را به تعامل با موش‌های ناآشنا از دست می‌دهند.

همچنین مخچه بر عملکرد حافظه اجتماعی نیز تاثیرگذار است. برای مثال، وقتی نورون‌های مخچه خاصی در موش‌ها مختل می‌شوند، موش‌ها در به خاطر سپردن موش‌هایی که قبلاً با آن‌ها تعامل داشته‌اند با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

افراد اوتیستیک اغلب مخچه کوچکتری دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که مخچه آن‌ها در پردازش اطلاعات حسی و احساسی مرتبط با زمینه‌های اجتماعی دچار اختلال است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مخچه ممکن است در بروز اوتیسم نقش داشته باشد.

این یافته‌ها درک ما از عملکرد مخچه را متحول می‌کند. آن‌ها نشان می‌دهند که مخچه نقشی فراتر از هماهنگی حرکت دارد و یک مرکز پردازش حسی و عاطفی مهم در مغز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته