09 خرداد 1395 - 13:17

کشف فوران‌های سرخ کهکشانی

فضانوردان به تازگی نوع جدیدی از کهکشا‌ن‌ها را با نام «فوران‌های سرخ» کشف کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sci-news، فضانوردان نوع جدیدی از کهکشان‌ها را با نام «فوران‌های سرخ» کشف کرده‌اند که چنان بادهای ابر سیاه‌چاله شدید و داغی دارند که در آن هیچ ستاره‌ای تشکیل نمی‌شود.

کهکشان‌های سرخ قدیمی که فاقد ستاره‌های جوان و تازه هستند، بخش بزرگی از کهکشان‌ها را در جهان شکل می‌دهند اما رازی که دانشمندان را چند دهه آزار داده، این است که چگونه این کهکشان‌ها با وجود داشتن تمام مواد لازم برای تشکیل ستاره‌ها، غیرفعال باقی می‌مانند.

در حال حاضر به لطف تحقیقات صورت گرفته بر اساس «نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون- نقشه‌برداری شماره 4 کهکشان‌ها در نزدیکی رصدخانه آپاچی»، گروهی از فضانوردان نوعی ابرسیاه‌چاله کشف کرده‌اند که نقش آن گرم کردن گاز در کهکشان میزبان است که این کار مانع از تشکیل ستاره می‌شود.

به گفته محققان دانشگاه توکیو، ستاره‌ها معمولا از گاز تشکیل می‌شوند ولی در برخی کهکشان‌ها با وجود فراوانی گاز، باز هم ستاره‌ای تشکیل نمی‌شود.

محققان معتقدند که در برخی کهکشان‌های خاموش باید مانع از تشکیل ستاره شد و در حال حاضر با شناخت پدیده «فوران سرخ» می‌دانند چگونه می‌توان خاموشی را در کهکشان‌های خاموش حفظ کرد.

آنها کهکشانی را موسوم به «آکیرا» مورد مطالعه قرار دادند که نمونه‌ای از کهکشان «فوران سرخ» است. رنگ «سرخ» به رنگ کهکشان‌هایی دلالت می‌کند که فاقد ستاره‌های آبی رنگ جوان هستند. «فوران» نیز به ایجاد بادهای شدید اتفاقی اتلاق می‌شود که از ابرسیاه‌چاله‌ها می‌وزند.

این کهکشان، الگوهای پیچیده و جذابی از گازهای گرم را نشان می‌دهد که به معنای حضور باد برون‌رفتی از ابرسیاه‌چاله مرکزی کهکشان است. سوخت ابرسیاه‌چاله «آکیرا» به احتمال زیاد از تعامل با یک کهکشان کوچک موسوم به Tetsuo حاصل می‌شود.

باد برون‌رفتی انرژی کافی برای گرم کردن گازهای اطراف از طریق شوک و تلاطم دارد و در نهایت می‌تواند مانع از شکل‌گیری هرگونه ستاره‌ای شود.

مترجم: ندا اظهری