دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا اعلام کرد؛

آخرین آمار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌‌آپ‌ها در پارک فناوری پردیس

آخرین آمار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌‌آپ‌ها در پارک فناوری پردیس
طبق آخرین آمار، تعداد 187شرکت‌ دارای مجوز دانش‌بنیانی، ۱۹۰ استارت‌آپ، ۲۴ فضای کار اشتراکی و همچنین ۷۶ شتابدهنده نوآوری در پارک فناوری پردیس مستقر هستند.
کد خبر : 892566

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پارک‌های فناوری به عنوان گذرگاه‌های تسهیل‌کننده توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانند نقش اساسی در بهبود کیفیت و کمیت تجاری‌سازی و تولید محصولات فناورانه ایفا کنند، زیرا با تزریق فناوری و نوآوری به چرخه تولید توانمندسازی در کشور اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها توانمندسازی و گسترش و رونق تولید خود را بر پایه توسعه، گسترش و کاربرد هدفمند فعالیت‌های مراکز علم، فناوری و نوآوری خود قرار داده‌اند.

در ایران نیز از دو دهه پیش پارک فناوری پردیس به عنوان پارکی پیشرو در فناوری کشور فعالیت خود را آغاز کرده است با توجه به اهمیت پارک‌ها در بهبود فضای تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، در سال‌های گذشته پارک‌های فناوری گسترش چشمگیری در کشور یافته‌اند و در حال اثرگذاری بیشتر بر اقتصاد کشور هستند؛ به طوری که در شرایطی کشور با تحریم‌های یک جانبه مواجه بوده، توانسته‌اند تأثیرگذاری در استفاده از دانش و فناوری بومی ایفا کنند.

آنچه از این پارک‌ها انتظار می‌رود استحکام بخشی اقتصاد مقاومتی از طریق اتکا به استعداد‌ها و شرکت‌های فناور دانش‌بنیان بومی است. یکی از مدل‌های ایجاد نواحی نوآوری، شهری‌سازی پارک‌های فناوری است.

 پارک‌های فناوری به عنوان نماد عصر اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته نقش مهمی در پیشگامی کشور‌های پیشرو داشته‌اند. این پارک‌ها شامل واحد‌های پژوهشی و فناور هستند که از اجزای مهم اکوسیستم‌های نوآوری به شمار می روند. برای ایجاد یک ناحیه نوآوری لازم است این پارک‌ها هویت شهری پیدا کنند که شامل ایجاد مناطق مسکونی تفریحی خدماتی و. در محیط پارک فناوری است.

به این صورت با سکونت نیرو‌های خلاق و دارای‌ ایده‌های نو در کنار شرکت‌های فناور، صنعتی و گسترش ارتباطات بین این ذی‌نفعان چرخه‌ ایده تا بازار کامل شده و اکوسیستم نوآوری شکل می‌گیرد. 

پارک فناوری پردیس نیز هسته مرکزی ناحیه نوآوری که پردیس است. ناحیه نوآوری پردیس به عنوان یک عنصر نقش پیشتاز در اقتصاد دانش‌بنیان کشور با جذب استعداد‌ها و متخصصان داخل و خارج از کشور با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و نوآور، بستری برای یکپارچگی بین سه رکن منطقه کار، زندگی و تفریح را در شرق استان تهران ایجاد کرده است.

پارک فناوری پردیس از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد. محدوده عملیاتی پارک فناوری پردیس شامل پردیس نوآوری، پردیس دانش، پردیس کارآفرینی، پردیس اقتصاد دیجیتال، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه خاتم و اراضی توسعه پارک می شود. این پارک مجموعاً به مساحت بیش از ۴۷۰ هکتار توسعه یافته است. علاوه بر این، کارخانه‌های نوآوری آزادی و های‌وی نیز به عنوان شعب پارک در شهر تهران در حال فعالیت هستند.

مساحت پردیس اقتصاد دیجیتال ۳۰ هکتار، مساحت پردیس نوآوری ۲۱ هکتار، مساحت پردیس دانش ۱۸ هکتار، مساحت دانشگاه آزاد اسلامی ۲۵ هکتار، مساحت پردیس کارآفرینی ۳۴ هکتار، مساحت دانشگاه خاتم ۵۰ هکتار و مساحت فاز ۵ ناحیه نوآوری ۱۸ هکتار است. 

فراهم‌سازی زمینه حضور و فعالیت بیش از ۴۴۱ عضو اصلی از دیگر اتفاقات مثبت در پارک فناوری پردیس است. این اعضا در کنار استارت‌آپ‌های مستقر در کارخانه‌های نوآوری، فضا‌های کاری اشتراکی، و شتابدهنده‌های نوآوری، خانواده پارک فناوری پردیس را تشکیل می‌دهند. 

فعالیت این اعضا در حوزه‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و الکترونیک، فناوری زیستی، مکانیک و مکاترونیک، فناوری نانو، مواد پیشرفته و اتوماسیون صنعتی است.

پردیس‌های نوآوری، دانش، کارآفرینی و فاز ۴ پارک، درکنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فاز‌های توسعه‌ای پارک فناوری پردیس هستند که با افق توسعه ۱۰۰۰ هکتاری، ناحیه نوآوری پردیس را شکل خواهند داد. 

در پارک فناوری پردیس ۶۰ مرکز استیجاری، ۱۹۶ مرکز تملیکی، ۴۸ کارگزار خدمات تخصصی، ۸۸ مرکز رشد و ۴۷ اعضای شعب عضو پارک حضور دارند.

شرکت‌های دارای مجوز دانش‌بنیانی در پارک فناوری پردیس ۱۸۷ شرکت است. ۱۹۰ استارت‌آپ مستقر در شعب پارک فناوری پردیس وجود دارد. ۲۴ فضای کار اشتراکی و همچنین ۷۶ شتابدهنده نوآوری (شامل هزار استارت‌آپ) نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته