دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گمانه‌زنی‌ها از بلعیدن زمین توسط خورشید تا 5 میلیارد سال آینده

گمانه‌زنی‌ها از بلعیدن زمین توسط خورشید تا 5 میلیارد سال آینده
تحقیقات علمی نشان داده که خورشید در 5 میلیارد سال آینده به یک غول سرخ تبدیل می‌شود و ممکن است در این فرایند زمین را ببلعد.
کد خبر : 891937

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ کوانتا؛ یافته‌های اخیر از یک منظومۀ سیاره‌ای نزدیک نشان می‌دهد که بیشتر سیاره‌های درونی منظومۀ شمسی در آتش خورشید غرق خواهند شد، هرچند ممکن است بیرونی‌ترین سیاره زنده بماند.

سن منظومه‌ها ارتباط مستقیمی با امکان مدل‌سازی شکل گسترش آن دارد که می‌تواند آیندۀ منظومۀ شمسی را پیش‌بینی کند. هنگامی که یک سیاره به دلیل اتمسفر در حال انبساط ستاره غرق می‌شود، ممکن است با فروپاشی سریع مداری و در نهایت نابودی مواجه ‌شود.

 

 

مشاهدۀ درخشان‌تر شدن ستاره‌های دور دست، نشان می‌دهد که در این فرایند احتمالاً سیاره‌ها مصرف می‌شوند. این مشاهدات در واقع نگاهی هستند به آیندۀ منظومۀ شمسی ما. با نزدیک‌تر شدن خورشید ما به پایان عمر خود، این ستاره نیز متورم می‌شود و احتمالاً عطارد و زهره را می‌بلعد.

سرنوشت زمین نیز در این میان نامعلوم است. پیش‌بینی می‌شود که اندازۀ خورشید بین 0.85 تا 1.5 واحد نجومی رشد کند. اما مدار زمین ممکن است به دلیل از دست دادن جرم خورشید افزایش یابد و بدین ترتیب شاید بتواند از غرق شدن در امان بماند.

ستاره‌شناسانی ورود ستاره‌ها به فاز غول سرخ را مطالعه می‌کنند در پی آن هستند که سرنوشت منظومه‌های سیاره‌ای را بفهمند. در این فاز درونی‌ترین سیاره‌های صخره‌ای در منظومه تبخیر می‌شوند، در حالی که غول‌های گازی با گرانش ستاره از هم متلاشی می‌شوند. بیرونی‌ترین سیاره‌ها نیز که جرمی مشابه نپتون دارند، ممکن است به دلیل اتمسفر کم‌چگال‌تر ستاره در فواصل دور، موقتاً از غرق شدن اجتناب کنند.

این یافته‌ها سرنوشت بالقوۀ زمین و سایر سیارات منظومۀ شمسی را در عمر تکاملی ستارۀ خورشید روشن می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته