دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 23:19
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی مطرح شد

از هدیه صدمیلیونی مهدی شفیعی تا حمایت مدیران تالارهای نمایشی + فهرست برگزیدگان نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی

آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با حضور سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، فضل‌الله ایرجی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران تالارهای نمایشی برگزار شد.
کد خبر : 89166

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی فضل الله ایرجی مدیر کل فرهنگی وزارت علوم با اشاره به این‌که علاقه‌مندان به تئاتر اصلی‌ترین کنشگران و مخاطبان جشنواره‌ها هستند تاکید کرد: «قریب به دو دهه است که از زمان تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه‌ها و کانون‌های تئاتر دانشگاهی گذشته است. با توجه به این‌که در این مدت فعالیت کانون‌ها در فراز و نشیب و افت و خیزهایی قرار گرفته شایسته است گردهمایی کنشگران این بخش یا نمایندگان آنها در یکی از دانشگاه‌ها تحت عنوان گردهمایی کانون دانشجویی برپا شود.»


وی اعلام کرد: «ظرف مدت دو هفته آینده کارگروهی تشکیل می شود و برنامه‌ریزی برای گردهمایی آغاز خواهد شد.»


مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: «این امر با هدف انتخاب نمایندگانی به منظور باشکوه برگزار کردن جشنواره‌های دانشجویی و همچنین معرفی اساتید این عرصه انجام می‌شود ضمن این‌که تشکیل کارگروه جنبه‌های آموزشی هم خواهد داشت و می‌تواند زمینه‌ای برای پیشنهاد برنامه‌ریزی‌ها در اقصی نقاط مختلف کشور باشد .»


وی افزود: «اساساً جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان پدیده‌ای که پیوندهای عمیق با کانون‌های تئاتر دانشگاهی دارد باید مورد توجه قرار بگیرد. دبیران موفق ادوار مختلف، کارشناسان و مدیران فرهنگی برخی دانشگاه ها هم می‌توانند نگاهی نقادانه به بررسی دوره‌های پیشین و ترسیم افق‌ها پیش رو داشته باشند .»


وی اضافه کرد: «موضوع آموزش و تولید در انتشار محتوا و چاپ نمایشنامه‌ها دانشجویی از اهداف دفتر پشیبانی وزارت علوم است. چاپ نمایشنامه های برگزیده بخش اکبر رادی از ده دوره گذشته آغاز شده و اکنون آخرین مراحل برای چاپ و انتشار طی می‌شود. قرار است این مجموعه نمایشنامه‌ها در پنج جلد منتشر شود.»


در بخش بعدی مراسم فریبرز دارایی که اجرای این برنامه را برعهده داشت، از حمایت های شهرداری منطقه 6 که در اسکان گروههای شهرستانی و مهمان های خارجی همکاری داشته، تشکر کرد .


سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم نیز اظهار کرد: «هنر جایگاه ارزنده و رفیعی دارد و این جایگاه حتی اگر پذیرفته، دیده، و یا شناخته نشود و یا عده‌ای نخواهند آن را باور کنند که چه جایگاه اثرگذاری دارد اما باز نمی‌توان منکر اهمیتش شد.»


وی ادامه داد: «ما وظیفه‌ خود می‌دانیم از هنر تئاتر حمایت کنیم به خصوص از نسل نخبه و فرهیخته‌ آن و من امیدوارم جوانان نسل برجسته‌ای از هنرمندان را به عرصه ظهور رسانند.»


مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این مراسم گفت: «تئاترهای دانشگاهی زیر بنای تئاتر حرفه‌ای است و هر چه مورد توجه قرار بگیرد و موفق ظاهر شود آینده تئاتر ما تضمین شده‌تر است.»


وی با ابراز امیدواری از این‌که در سالن‌های دانشگاه‌ها امکان اجرای عممومی آثار فراهم شود بیان کرد: «تمام گروه‌های برگزیده جشنواره که مناسب برای اجرای عمومی هستند طی یک سال آتی با فراهم شدن شرایط مورد حمایت قرار می‌گیرند. همچنین برای حمایت از تمامی گروه‌های برگزیده که آثارشان به اجرای عموم در می‌آید بودجه 100 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. میزان مبلغ حمایتی 100 میلیون تومانی بین تمامی گروه‌های نمایشی که به آثارشان به اجرای عمومی در می‌آید تقسیم خواهد شد.»


مدیر مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: «خوشبختانه صرفا سالن‌های اجرا در اختیار مرکز هنرهای نمایشی نیست و هم شهرداری هم سازمان تبلیغات و حوزه هنری و هم تماشاخانه‌های خصوصی امکان اجرای عمومی را می‌توانند فراهم کنند و این تضمین را شاید نتوان داد که تمام کارها مورد حمایت قرار گیرد اما آنچه مسلم است این است که بخشی از این اجراهای را حمایت خواهیم کرد.»


شهرام کرمی نیز گفت: «موثرترین و سازنده‌ترین جشنواره شاید جشنواره تئاتر دانشگاهی باشد. شهرداری به عنوان تکلیف خود سعی کرد از جریان تئاتر دانشگاهی حمایت کند و برای حمایت از این جشنواره‌ها به تمام برگزیدگان هدیه نقدی اهدا می‌کند.»
رجبی معمار ضمن اشاره به حذف دریافت هزینه 20 درصدی از گروه‌های نمایشی بابت اجرا در سالن‌های خانه هنرمندان و تماشاخانه ایراشهر گفت: «به انتخاب هیأت داوران جشنواره دو اثر اصلی و منتخب نیمه دوم سال در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.»


سعید اسدی دبیر سی‌و پنجمین جشنواره تئاتر فجر نیز در سخنانش به اجرای دو اثر برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی در جشنواره تئاتر فجر امسال اشاره کرد و افزود: «دو کار در جشنواره بین المللی تئاترفجر از جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا خواهد شد که شامل نمایش‌های «دا» و «تشریفات» خواهد بود.»


همچنین امیر حسین حریری مدیر تالار مولوی که برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شده بود گفت: «سه اثر معرفی شده به تئاتر مولوی نمایش های «بهار نارنج» ، «گالیله» و «نسبت خونی» هستند که یکی از کارها بلافاصله بعد از تعطیلات نیمه خردار به روی صحنه می رود و دو اثر دیگر تا پایان سال به اجرا در می‌آید. »


در بخشی از این مراسم برگزیدگان نوزدهمین دوره جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:



بخش عکس


تک عکس: لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش تک عکس به عماد دولتی اهدا شد.


لوح تقدیر و جایزه نقدی به ملبغ ۵ میلیون ریال در بخش تک عکس به حسین اسماعیلی تعلق گرفت.


بخش مجموعه عکس


تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به حسین اسماعیلی اهدا شد.


بخش پوستر


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۸ میلیون ریال اهدا شد به وحید نظری برای طراحی پوستر خرس


تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به میثم خاوری برای طراحی پوستر دونقطه خط صاف


جایزه بخش پژوهش


تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مجتبی رسولخانی برای مقاله بازتاب عناصر عبث نما در نمایشنامه های سندلی کنار پنجره بگذاریم... و پژوهشی ژرف و سترگ... نوشته عباس نعلبندیان.


بخش نمایشنامه نویسی


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نویسندگان نمایشنامه پلان بروکسل اهدا شد.


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مارال آتشی نویسنده نمایشنامه آستریون تعلق گرفت.


تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال به مسعود صَرامی فروشانی نویسنده نمایشنامه آخر دنیا اهدا شد.


بخش رادیویی


تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا شد به محمد محقق منتظری کارگردان نمایش رادیویی صداها.


بخش تجربه های اجرا


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به مریم فریدنی طراح نمایش آکورد


تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا شد به احسان یوسفی نسب طراح نمایش تهرانم را دوست دارم.


برگزیدگان بخش تئاتر صحنه ای


جوایز فردی


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا شد به پوریا اخوان برای طراحی صحنه نمایش اسبهای پشت پنجره


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به فاطمه محمودی نویسنده نمایشنامه سردخانه تعلق گرفت.


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به حسین صوفیان بازیگر نمایش شاه آباس اهدا شد.


جوایز گروهی


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال برای اجرای بهارنارنج به کارگردانی رومینا نظامی اهدا شد.


لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال برای اجرای نسبت خونی به کارگردانی سجاد امیر مجاهدی اهدا شد.


تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال برای گروه اجرای تشریفات به کارگردانی رامین اکبری اهدا شد.


تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال برای گروه اجرای نمایش دا به کارگردانی زهرا تنوری تعلق گرفت.


تندیس و لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال برای گروه اجرای نمایش گالیله به کارگردانی نازنین زهرا رفیعی تعلق گرفت.


بهنام نوایی دبیر جشنواره، شهرام کرمی، رحمت امینی، سعید اسدی، محمد حسن ناصربخت، امیر حسین حریری، سیاوش قائدی، علی اکبر علیزاد، ایوب آقاخانی، فریدون محرابی، رحمت امینی، مهدی آشنا، شهرام زرگر، رضا بهبودی، هانش شانو، کریستف رضایی، علی اصغر دشتی مجید رجبی معمار از جمله مسئولان، هنرمندان و داوران بخش‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی بودند که در این مراسم حضور داشتند.


این مراسم که با برنامه‌ریزی منظم بهنام نوایی و بابک احمدی برپا شد، با تاخیری 15 دقیقه‌ای آغاز شد و در ساعت 20 به پایان رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته