دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فسیل‌های یافت‌شده در مصر الگو‌های شکستگی و پوسیدگی دندان را فاش کردند

فسیل‌های یافت‌شده در مصر الگو‌های شکستگی و پوسیدگی دندان را فاش کردند
محققان با کاوش در فسیل‌های آنتروپوئیدهای اولیه در مصر، الگوهای شکستگی و پوسیدگی دندان انسان را کشف کردند.
کد خبر : 890944

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نشریه وایلی، محققان توانستند با استفاده از فسیل‌های یافت‌شده فرورفتگی فَیّوم (Fayum Depression) در مصر، راهی برای تکامل گونه‌های شبیه به انسان بیابند.

تفسیر رژیم غذایی و شیوۀ جست‌وجوی غذا در میان فسیل آنتروپوئیدهای اولیه نشان می‌دهد که منبع غذایی غالب آن‌ها میوه بوده است، اگرچه غذاهای سفت (مانند دانه‌ها و مغزها) و برگ‌ها نیز می‌توانند اجزای غذایی مهمی برای برخی دسته‌ها بوده باشند.

پژوهشگران موسسۀ پژوهشی والش (Sir John Walsh Research Institute) با مطالعۀ الگوهای شکستگی دندان در پنج گونۀ مختلف از نخستی‌سانان فیوم و مقایسۀ آن با داده‌های شکستگی دندان در پستانداران کوشیده‌اند تغذیۀ بالقوۀ غذاهای سخت را در آنتروپوئیدهای اولیه ارزیابی کنند.

پژوهشگران در این مطالعه با ارزیابی نمونه‌های اصلی تعداد، شدت و مکان شکستگی‌ها را ثبت کردند. به‌علاوه، پوسیدگی دندان نیز به دلیل ارتباط آن با مصرف میوۀ نرم در پستانداران ثبت شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که شکستگی دندان در تمامی پنج گونۀ مورد مطالعه بسیار کم بود و در مجموع به 5 درصد (21 مورد از 421 نمونه) می‌رسید.

اگر نمونه‌های مطالعه را به سه خانوادۀ آنتروپوئید تقسیم کنیم، شیوع شکستگی از 2.6 درصد تا 7.4 متغییر است. سه مورد پوسیدگی نیز در پروپلیوپیسیدها شناسایی شد.

بدین ترتیب، شیوع شکستگی در مقایسه با آنتروپوئیدهای موجود (که از 4 تا 40 درصد متغییر است) بسیار کم بود و با رژیم غذایی تناسب داشت که عمدتاً از میوه‌های تشکیل شده باشد، نه با جویدن غذاهای سخت. وجود پوسیدگی نیز از نظریۀ تغذیه از میوه‌های نرم و شیرین حمایت می‌کند.

نتایج این مطالعه این نظریه را تایید می‌کند که آنتروپوئیدهای اولیه از غذاهای نرم تغذیه می‌کردند و میوه‌های نرم منبع غذایی اصلی آنان بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته