بیشتر آمریکاییها از هوش مصنوعی میترسند
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تککرانچ، نظرسنجی اخیری که توسط پیو ریسرچ (Pew Research) انجام شده، نشان میدهد که مدل زبانی محبوب چتجیپیتی (ChatGPT)، آنقدر که به نظر میرسد مورد اقبال همگانی قرار نگرفته است.
بر اساس این نظرسنجی تنها حدود ۱۸ درصد از آمریکاییها تا به حال از این هوش مصنوعی استفاده کردهاند. بیشتر مصرفکنندگان این نرمافزار در میان مردان و افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله و تحصیل کردههای دانشگاهی بوده است. همچنین مشخص شده که محبوبیت این فناوری بیشتر برای «سرگرمی» یا «یادگیری» است و نه فعالیتهای کاری.
هرچند برخی باور دارند که چتجیپیتی میتواند تاثیر بهسزایی بر حرفههایی مانند مهندسی نرمافزار، طراحی گرافیک و روزنامهنگاری داشته باشد، اما برخی نیز هنوز متقاعد نشدهاند که این فناوری تاثیر عمیقی بر جای بگذارد.
با این همه، بخشهایی مانند فناوری اطلاعات، آموزش و امور مالی به احتمال زیاد شاهد تغییرات زیادی خواهند بود که از هوش مصنوعی سرچشمه میگیرد.
محققان سازمان پیو در یک پژوهش جداگانه دریافتند که مردم به طور فزایندهای نسبت به نقش هوش مصنوعی در زندگی روزمرۀ خود ابراز نگرانی میکنند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ۴۷ درصد از مردم بیش از آنکه هیجانزده باشند، احساس نگرانی میکنند.
بهعلاوه، پژوهشهای اخیر نشان میدهد که هر چه افراد اطلاعات بیشتری دربارۀ هوش مصنوعی داشته باشند، نگرانی آنها نیز بیشتر میشود. این امر نشان دهندۀ نگرانی عمومی دربارۀ ماهیت پیشبینیناپذیر هوش مصنوعی و تأثیرات بالقوۀ آن بر صنایع مختلف است.
انتظار میرود که در سال آینده، بخش بزرگتری از مردم با چتجیپیتی و سایر مدلهای هوش مصنوعی آشنا شوند و بدین ترتیب نظرات مردم در مورد پیامدهای این فناوری میتواند استحکام بیشتری بیابد. اما یافتههای اخیر نشان میدهد که نفوذ هوش مصنوعی همچنان موضوعی نگران کننده است و علاقه به پیشبینی دربارۀ آیندۀ آن بسیار زیاد است.
انتهای پیام/