آموزش فناوری به کودکان با چاشنی بازی و سرگرمی
محمد اتراکی، یکی از مسئولان و نماینده شرکت دانشبنیان حوزه توسعه فناوری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر به صورت جدی روی آن تمرکز کردیم، بحث توسعه محصولات آموزشی و سرگرمی نانو است و شامل محصولاتی میشود که کاربرد و مفاهیم فناوری نانو را در قالبهای آموزشی و سرگرمی به مخاطب معرفی میکنند.
وی با ذکر بخشهای فعالیت این مجموعه فناوری افزود: فعالیت ما در دو بخش ساماندهی میشود؛ یکی ارائه مشاوره برای دریافت گواهی تأیید آموزشی ستاد نانو و دیگری تعامل با افرادی که خواستار استفاده از این محصولات هستند.
اتراکی تصریح کرد: ممکن است فردی از ایده اولیه آغاز کند یا محصولی داشته باشد که نیاز به ارتقا دارد مانند بستههای آموزشی، کتاب، نرمافزار، اسباب بازی، فیلم و انواع محتواهای مختلف در حوزه آموزشی که رویکرد سرگرمی داشته و در عین حال جذاب نیز باشد را شامل میشود. این مجموعه بر آن است تا با استفاده از جذابیتهای بصری یا عنصر حیرت، توجه افراد را جلب کرده و در ادامه آموزشهای پیشرفتهتری را در اختیار کاربران قرار دهد.
این فعال حوزه نانو فناوری با تأکید بر اینکه هر گروه سنی محصول مختص به خود را دارد، ادامه داد: تیمهای ما با ۳۶ نمونه محصول در ارتباط هستند. این محصولات آموزشی-سرگرمی برای گروه سنی خردسال، مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم مورد استفاده است. برخی بستههای آموزشی برای دانشجویان ترمهای اول نیز مناسب است.
اتراکی با اشاره به تفکیک محصولات آموزشی بر اساس صنایع مختلف گفت: دستهبندی موضوعی نیز با توجه به گسترده فناوری نانو متنوع است. محصولات در حوزه بهداشت و درمان، صنعت ساختمان و برق و الکترونیک و.. دسته بندی میشوند که علاوه بر سطح علمی و محتوای آموزشی به صنایع مختلف هم مرتبط هستند.
باورپذیری فناوریها با محصولات آموزشی سرگرمی
اتراکی با اشاره به اهمیت لمس فناوری پیشرفته توسط همه افراد گفت: یکی از موضوعات ریشهای و پایه، بحث توسعه عدالت آموزشی است. تمام افرادی که در کشور حتی در مناطق محروم هستند، بتوانند به واسطه چنین تعاملاتی فناوریهای پیشرفته را از نزدیک لمس کنند و با کمک این فضاسازی اعتماد به نفس ملی ایجاد شده و بالا رود. درک این فناوریها برای مخاطب یا دانش آموزی که خودش از نزدیک آن را لمس میکند، باور پذیرتر است.
وی افزود: برای آموزش کودکان از بازیهایی استفاده میشود که صرفاَ مفهومی است و در قالب حرفهایتر بچههای متوسطه دوم با ازمایش علمی میتوانند به این مفاهیم پی ببرند.
چند نوع بیان متفاوت برای یک موضوع
اتراکی با ذکر مثالی تصریح کرد: در حوزه ساختمان موضوع بتن سبک را داریم؛ موادی را در اختیار کاربر قرار میدهیم که تا حدی بتواند نانو بتن را بسازد و کارهایی از این قبیل که تعیین رده سنی برای این مفاهیم کارآسانی نیست ما سعی کردیم خوراک را در قالبهای مختلف، مناسب با هر سنی ارائه دهیم. در واقع موضوع یکی است، اما چند نوع بیان متفاوت دارد.
وی با اشاره به جایگاه صنعت بازی سازی در کشور گفت: صنعت محصولات آموزشی و بازی در کشور ما، علیرغم اینکه فعالان ارزشمندی دارد، اما صنعت رشد یافتهای نیست. در محصولاتی که غالبا در بازار میبینید کمتر شاهد تولید محتوا هستیم و اکثر محصولات نمونه کپی محصول خارجی هستند. در واقع کسی به خودش زحمت تولید محتوا اولیه را به خود نمیدهد.
انتهای پیام/