دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شیوه‌نامه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را ابلاغ کرد

فقط معاونان دانشجویی و فرهنگی می‌توانند بودجه فرهنگی را هزینه کنند/ تاثیر درآمدزایی بر ارزیابی عملکرد و ارتقای مسئولان

معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شیوه‌نامه محاسبه و پیش‌بینی نحوه هزینه‌ کرد اعتبارات فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی را به روسای واحدهای مرکز استان، روسای واحدها، مراکز آموزشی و واحدهای مستقل دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.
کد خبر : 89013

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری‌ آنا، معاونت دانشجویی و فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طبق این شیوه‌نامه و با توجه به محورهای برنامه‌ای و سرفصل‌های اجرایی این مجموعه معین، برنامه‌های فرهنگی سال 95 را طراحی و پیش‌بینی می‌کنند. همه برنامه‌ریزی‌ها، پیش‌بینی‌ها، نظرات و در نهایت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب فرم‌های مذکور شیوه‌نامه ثبت، ذخیره و به مراجع مشخص شده، ارائه می‌شود.


در مجموع 2 درصد از درآمد شهریه سالیانه واحد و مراکز آموزشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تعلق می‌گیرد که از این میزان 1/5 درصد جذب بودجه و بعد از مطرح شدن این بخش‌نامه در شورای فرهنگی واحد و مرکز و نیم‌درصد برای برنامه‌های ویژه فرهنگی با مجوز معاونت فرهنگی و اجتماعی تامین می‌شود.


طبق شیوه‌نامه بودجه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، همه برنامه‌ها در 8 محور برنامه‌ای و 2 محور حمایت از برنامه‌های منطقه‌ای و سراسری حوزه فرهنگی و اجتماعی و برنامه‌های ویژه فرهنگی صرف خواهد شد.






























































کد بودجه(معین 1 )



محورهای برنامه‌ای



سهم از 1/5 درصد واحد از دو درصد با مجوز شورای فرهنگی واحد



191410



دین و اخلاق





191411



امام، انقلاب اسلامی و رهبری





191412



فرهنگ، اندیشه و هویت ایرانی و اسلامی





191413



هنر و ادبیات



15٪



191414



کانون‌ها و نشریات دانشجویی



15٪



191415



فعالیت‌های فضای مجازی





191416



فعالیت‌های اجتماعی و گردشگری



15٪



191417



مشاوره فرهنگی، دینی، هنری و اجتماعی





191419



حمایت از برنامه‌های منطقه‌ای و سراسری حوزه فرهنگی و اجتماعی




15٪



191420



برنامه‌های ویژه فرهنگی با مجوز معاونت فرهنگی و دانشجویی



نیم درصد از 2% اعتبارات فرهنگی






برای محورهای برنامه‌ای، سرفصل‌های اجرایی (محدوده فعالیت برای محور) مشخص شده که برنامه‌های مرتبط، در هر سرفصل اجرایی جای می‌گیرد. این سرفصل ها شامل موارد مندرج در ذیل است:




































کد بودجه(معین 2)



سرفصل های اجرایی



01



آموزش و پژوهش



02



گردشگری و دیدار



03



پشتیبانی و زیرساخت های فرهنگی



04



مراسم، رویداد و همایش



05



آفرینش ، اجرا و عرضه آثار فرهنگی مکتوب، مجازی و غیرمجازی



06



کار آفرینی و اقتصاد فرهنگ بنیان






بودجه هزینه نشده به سازمان مرکزی عودت می‌شود


تامین اعتبار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی واحدها و مراکز دانشگاهی 2درصد از درآمد شهریه سالیانه(شهریه سال قبل) آن واحد یا مرکز تعیین شده اما هر واحد یا مرکز باید برنامه‌ریزی سال 95 خود را تا سقف 1/5 درصد از بودجه سال 95 طراحی کند. اگر واحد یا مرکزی نتواند برنامه‌های خود را به سقف 1/5درصد بودجه و یا نیم‌درصد برنامه‌های ویژه فرهنگی برساند، بودجه هزینه نشده فرهنگی و اجتماعی همان سال به سازمان مرکزی عودت می‌شود. هم‌چنین دلایل عدم جذب بودجه از طریق اداره نظارت و عملکرد فعالیت‌های بودجه‌ای این معاونت پایش و ملاک امتیاز و رتبه‌بندی واحدها و مراکز آموزشی قرار می‌گیرد.


در شیوه‌نامه بودجه فرهنگی و اجتماعی برای هرمحور برنامه‌ای سرفصل‌های اجرایی در نظر گرفته شده که در فرآیند برنامه‌ریزی‌ دانشجویی و فرهنگی باید واحدها به تناسب ظرفیت، توانمندی موقعیت، نسبت عملیاتی کردن سرفصل‌های اجرایی هر محور اقدام و برنامه‌های واحد یا مرکز حول محور آن تعریف شده باشد.


سرفصل‌های اجرایی در محورهای دین و اخلاق، امام انقلاب اسلامی و رهبری، فرهنگ، اندیشه و هویت ایرانی و اسلامی، هنر و ادبیات، کانون‌ها و نشریات دانشجویی، فعالیت‌های فضای مجازی، فعالیت‌های اجتماعی و گردشگری، مشاوره فرهنگی، دینی و هم‌چنین برنامه‌های هنری و اجتماعی تعریف شده است.


درآمدزایی واحد در ارتقا و رتبه‌بندی مسئولان واحد تاثیرگذار است


طبق این شیوه‌نامه اگر واحد به سطح درآمدزایی از سرفصل‌های اجرایی، کارآفرینی و اقتصاد فرهنگ‌بنیان، بازارچه‌های فن و هنر و گردشگری و دیدار برسد با ارسال گزارش در ارتقا و رتبه‌بندی و عملکرد مسئولان واحد تاثیرگذار خواهد بود. هم‌چنین برای تسهیل و انعطاف در برنامه‌ریزی دانشجویی و فرهنگی برای واحدها و مراکز، درصد بودجه‌ای که به هر محور برنام‌ای تعلق می‌گیرد مشخص شده، اما برای سرفصل‌های اجرایی میزان مشخصی دیده نشده تا واحدها و مراکز بتوانند در فعالیت‌های مذکور با انعطاف‌تر برنامه‌ریزی کنند.


واحدها نمی‌توانند درصد بودجه محورهای برنامه‌ای را افزایش یا کاهش دهند و باید توزیع بودجه هر محور برنامه‌ای برای سرفصل‌های اجرایی آن محور با توجه به ظرفیت، توانمندی و موقعیت عملیاتی شود.


برای بررسی برنامه‌ها و تطبیق آن با محورهای اعلام شده، واحدها و مراکز باید هر سه ماه پیش‌بینی اعتبارات فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی خود را پس از ارسال به دبیرخانه هیات امناهای استانی (کارگروه تخصصی مربوطه) یکجا و تایید اولیه آن مرجع، در قالب لوح فشرده با رعایت نکات ذکر شده در شیوه‌نامه به اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه اعلام کنند.


جمع‌بندی و پردازش نهایی اطلاعات در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه انجام می‌شود و تایید نهایی و ابلاغ برنامه‌های مصوب، ملاک مجوز هزینه کرد بودجه است که به واحدها و مراکز اعلام خواهد شد.


براساس مصوبه شورای مرکزی دانشگاه واحدهای دانشگاهی باید ضمن برنامه‌ریزی برای جلب کمک وحمایت‌های مالی دستگاه‌ها و نهادهای خارج از دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی، از هرگونه تصمیم برای تخصیص اعتبارات فرهنگی دانشگاه تحت هر عنوان (مشارکت، کمک و ...) به نهادها، دستگاه‌ها و ارگان‌های خارج از دانشگاه بدون مجوز کتبی حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی سازمان مرکزی خودداری کنند.


برای بررسی برنامه ها و تطبیق آن با محورهای اعلام شده، واحدها و مراکز مکلّف‌اند هر سه ماه پیش‌بینی اعتبارات فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی خود را پس از ارسال به دبیرخانه هیات امناهای استانی به صورت یکجا و با تایید اولیه آن مرجع، در قالب لوح فشرده به اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه اعلام کنند. جمع بندی و پردازش نهایی اطلاعات در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه انجام خواهد شد و تایید نهایی و ابلاغ برنامه های مصوب، ملاک مجوز هزینه‌کرد بودجه خواهد بود.


واحدها موظف‌ شده‌اند با نگاه حداکثری همه مخاطبان خود شامل دانشجویان، استادان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها را در نظر بگیرند. این بخشنامه از واحدها خواسته است همه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی را برای هزینه‌کرد بودجه در نظر بگیرند و از تصمیمات سلیقه‌ای و خارج از چارچوب‌های اعلام شده خودداری کنند.


مقام مجاز هزینه‌کرد فقط معاون دانشجویی و فرهنگی واحد است


براساس بخشنامه، مقام مجاز خرج بودجه های تخصیصی مرتبط این شیوه‌نامه، صرفاً معاون دانشجویی و فرهنگی واحد‌ها و مراکز آموزشی هستند که موظف‌اند بر اساس آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی دانشگاه و بخشنامه های حوزه ستادی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه انجام وظیفه کنندد.معاونت اداری و مالی یا عامل خزانه داری واحد و مرکز آموزشی هم مقام ناظر خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته