دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کشف جدید محققان؛

هسته زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار حرکت می‌کند

هسته زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار حرکت می‌کند
نتایج یک مطالعه جدید که اخیرا صورت گرفته نشان می‌دهد هسته زمین هر ۸.۵ سال یکبار می‌لرزد.
کد خبر : 889927

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از لایوساینس، محققان چینی در تحقیقات جدید خود حرکت هسته زمین را در هر ۸.۵ سال یک بار کشف کرده‌اند که به طور بالقوه بر میدان مغناطیسی سیاره ما تأثیر می‌گذارد.

براساس داده‌های به دست آمده از این تحقیقات جدید، هسته زمین دقیقاً با گوشته آن همسو نیست و این امر منجر به تاب خوردن چرخه‌ای می‌شود.

براساس مطالعه جدید محققان، این تغییر احتمالاً ناشی از یک ناهماهنگی کوچک بین هسته داخلی و گوشته زمین - لایه زیر پوسته زمین است.

دانشمندان چینی می‌گویند، در عمق حدود ۱۸۰۰ مایلی (دو هزار و ۸۹۶ کیلومتر)، هسته زمین تقسیم شده است که شامل یک مرز بیرونی مایع در حال چرخش و یک لایه داخلی عمدتا جامد است. این منطقه تا حدی مسئول تعدادی از دینامیک‌های ژئوفیزیکی سیاره زمین است و چندین عملکرد مهم دارد از جمله طول روز و سپر مغناطیسی که به محافظت از بشر در برابر پرتو‌های مضر منتشر شده از خورشید کمک می‌کند.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله نیچر کامیونیکشنز، این شیب جدید در هسته داخلی در نهایت می‌تواند منجر به تغییر شکل و حرکت هسته مایع و منجر به تغییر بالقوه در میدان مغناطیسی زمین شود.

محققان ژئوفیزیک به رهبری هائو دینگ از دانشگاه ووهان برای درک بهتر عملکرد درونی این هسته، در سال ۲۰۱۹ حرکت محور چرخشی زمین را نسبت به پوسته آن تجزیه و تحلیل کردند که به چرخش قطبی معروف است. آن‌ها یک انحراف جزئی در حرکت قطبی را که تقریباً هر ۸.۵ سال یک بار اتفاق می‌افتد، تشخیص دادند که نشان‌دهنده وجود احتمالی یک لرزش هسته داخلی است.

این کشف وعده می‌دهد که روزی رابطه پیچیده بین دینامیک هسته درونی زمین و پدیده‌هایی را که بر جهان ما تأثیر می‌گذارد، از فعالیت‌های لرزه‌ای گرفته تا تغییرات در میدان مغناطیسی، آشکار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته