دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 10:51
در افتتاحیه مجلس دهم

رئیس‌جمهوری: مردم ایران 100 سال است مجلسی را دنبال می‌کنند که خودسری‌ها را مهار کند/ گاهی ساعت‌های ملال‌آوری در مجلس نهم داشتیم

رئیس‌جمهوری در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، خواست 100 ساله مردم ایران را مجلسی خواند که خودسری‌ها را مهار کند.
کد خبر : 88923

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سخنان خود را با سلام بر روح بلند امام راحل آغاز کرد و گفت: امام(ره)، راه مردم‌سالاری را به ما آموختند، اینکه میزان رأی ملت است و بر این نکته تأکید کردند که مجلس در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد.


وی با بیان اینکه «مردم ایران بیش از 100 سال است که تجربه مجلس را دارند»، افزود: مجلسی کارآمد و قوی است که قدرت قانونگذاری‌اش در چارچوب موازین اسلامی باشد و بتواند خودسری را مهار کند و مردم ایران از بیش از 100 سال پیش همواره چنین مجلسی را دنبال می‌کردند.


رئیس‌جمهوری ادامه داد: قوه مجریه و قضائیه همواره وجود داشتند ولی از زمان مشروطه قوه سومی به نام مقننه نیز به ساختار کشور اضافه شد. این مظهر حاکمیت مردم است و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مهم کشور به عامه مردم است.


روحانی گفت: مجلس و دولت رسالت‌های مشخص و جدا از هم دارند ولی در این حال وظایف مشترک آنها نیز زیاد است. این تصور وجود دارد که اگر مشکلی در کشور بروز می‌کند مسئولیت آن برعهده قوه اجرایی کشور است در صورتی که این‌گونه نیست؛ موفقیت‌ها و پیروزی‌ها توأمان برعهده همه قواست و هریک از قوای سه‌گانه مسئولیت خود را دارند.


روحانی ادامه داد: برای حل مشکلات کشور به تعامل نیاز داریم و البته باید همه تسلیم قانون باشیم.


رئیس‌جمهوری تأکید کرد: اجرای قانون، گاهی کمی سخت و کمی تلخ اما در این حال الزامی و ضروری است. من برای وزیر علوم پنج بار به مجلس شورای اسلامی آمدم و برای وزیر ورزش چهار بار به مجلس آمدم. ممکن است با انتظارها یکی نباشد ولی همه ما تسلیم قانون هستیم و می‌دانیم که با اجرای قانون می‌توانیم از مشکلات کشور عبور کنیم.


وی با اشاره به انتخابات اخیر در کشور گفت: مردم در این انتخابات خودشان لیست‌هایی را تهیه کردند و این رفتار آنها نشان داد که آنها قبل از احزاب و گروه‌های سیاسی به فکر همکاری بیشتر برای حل مسائل کشور هستند. همه می‌دانند که اگر مشکل بزرگی در این کشور به وجود آید با اتحاد و انسجام حل می‌شود.


در سه سال گذشته خبری از تلاطم‌های اقتصادی و تورم خطرناک نبود


رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ما در آغاز دولت یازدهم با مشکلات و تلاطم‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه بودیم که با همکاری مردم و مجلس توانستیم از همه آنها عبور کنیم، در سه سال گذشته خبری از تلاطم‌های اقتصادی و تورم خطرناک نبود


رئیس‌جمهوری افزود: در سال جاری برنامه‌ریزی کردیم که رشد اقتصادی را به پنج درصد برسانیم و همه برنامه‌های ما بر این اساس تدوین شده است. هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردمش فقر و بیکاری بخواهد. ما می‌خواهیم اشتغال قابل قبول را در کشور به وجود آوریم و برای ایجاد اشتغال، راهی جز رشد اقتصادی و رونق نداریم.


وی تأکید کرد: کشوری را سراغ ندارم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسب دست یافته باشد.


روحانی ادامه داد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در سایه رشد مناسب اگر به رشد پنج درصدی دست یابیم باز هم کارهای زیادی برای رسیدن به اشتغال مطلوب باید انجام دهیم. ما برای رسیدن به اشتغال مناسب به رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز داریم و برای رشد اقتصادی هشت درصدی به سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری نیازمندیم.


وی گفت: ما در برجام توانستیم در برابر شش قدرت بزرگ که یکی دو تای آنها از دشمنان دیرینه ما بودند، ایستادگی کنیم و از آن مسأله بزرگ عبور کنیم. اکنون فضایی فراهم شده است که می‌توانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.


روحانی ادامه داد: ما در مجلس دهم و دولت یازدهم باید جغرافیای سرمایه، بازار و تکنولوژی را مشخص کنیم و از دیپلماسی اقتصادی به خوبی استفاده کنیم. این کار برای ما یک ضرورت است تا کشور را به رشد مناسب برسانیم.


تدوین پشت سر هم قوانین، مشکلی را حل نمی‌کند ما نیاز به تنقیح قوانین داریم


رئیس‌جمهوری اظهار کرد: همه مسئولان کشور و همه منتخبان مردم در مجلس باید دست به دست هم به اقتصاد مقاومتی بپردازند تا بتوانیم به رشد مناسبی دست یابیم. مردم خواستار بهبود زندگی و روابطی توأم با آرامش و عزت هستند.


رئیس‌جمهوری تأکید کرد: مجلس قواعد بازی افراد جامعه را در زمین بزرگ جامعه تعیین می‌کند. اگر قواعد بازی شفاف نباشد هر قدر بازیگر قوی باشد در کارزار رقابت با جهان ناموفق خواهد بود. ما به شفافیت در قوانین نیازمندیم و می‌خواهیم راه را به خوبی برای بازیگران جامعه مسطح کرده باشیم. تدوین پشت سر هم قوانین مشکلی را حل نمی‌کند ما نیاز به تنقیح قوانین داریم.


خود را فرزند مجلس می‌دانم


روحانی خاطرنشان کرد: من خود را فرزند مجلس می‌دانم و 20 سال تجربه نمایندگی دارم. ما باید از تجربیات نه دوره استفاده کنیم و همکاری فکری بیشتری بین دولت و مجلس شکل گیرد. ما ساعت‌های ملال‌آوری در مجلس نهم داشتیم اما در مسائل مهم مانند برجام با استفاده از رهنمودهای رهبری توانستیم اهداف‌مان را با کمترین هزینه به مقصد برسانیم.


روحانی ادامه داد: سهم ما در اُپک دیگر به دیگران نمی‌رسد و به زودی به سهمیه قبلی‌مان دست می‌یابیم. بی‌تردید نیاز به همکاری بیشتر داریم، اراده دولت بیش از گذشته بر حسن سلوک با دیگر قوا و مجلس خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته