دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با تلاش پژوهشگران مرکز رشد رویان؛

دستگاه کشت و برداشت ویروس در صنعت واکسن بومی‌سازی شد

دستگاه کشت و برداشت ویروس در صنعت واکسن بومی‌سازی شد
متخصصان شرکت دانش‌بنیان ایرانی، موفق به ساخت دستگاه کشت و برداشت ویروس در صنعت واکسن‌سازی دام و طیور با استفاده از تجهیزات فنی داخلی شدند.
کد خبر : 884347

علیرضا کریم‌زاده، بنیان‌گذار و سرپرست تیم دانش‌بنیان طراح دستگاه کشت و برداشت ویروس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه دستگاه کشت و برداشت ویروس، یک محصول بومی‌سازی‌شده است، گفت: با توجه به اینکه دستگاه کشت و برداشت ویروسی در فضای آزمایشگاهی کشور نیاز بود، درصدد برآمدیم آن را در داخل تولید و بومی‌سازی کنیم.

سرپرست این تیم دانش‌بنیان، به کاربرد و فرآیند تزریق ویروس به نمونه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: فرآیند تزریق ویروس توسط این دستگاه به این صورت است که تخم‌مرغ‌های «SPF» برای نمونه در شانه‌های داخل دستگاه قرار می‌گیرند، سوزن باریک حاوی ویروس با قطر کم، ضربه آرامی به پوسته تخم‌مرغ‌ها وارد می‌کند و سپس نمونه‌ها ویروسی می‌شوند.

کریم‌زاده، درباره منحصربه‌فرد بودن دستگاه کشت و برداشت ویروس در ایران تصریح کرد: اکثراً فرآیند کشت و برداشت ویروس در کشورها به‌صورت دستی انجام می‌شود. مزیتی که این دستگاه به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان دارد تسهیل فرآیند تزریق ویروس، بدون دخالت انسان است.

وی درباره فناوری‌های به‌کار برده شده در این محصول که آن را متمایز می‌کند، توضیح داد: ساخت پمپ تزریق با دقت یک صدم سی‌سی و طراحی سنسورهای چشمی برای رصد حرکت نمونه‌ها ازجمله مزیت‌های این طرح است.

سرپرست تیم دانش‌بنیان طراح دستگاه کشت و برداشت ویروس افرود: تاکنون دستگاه کشت و برداشت ویروس در کشورهای ایتالیا، آمریکا و چین طراحی و تولید شده و شرکت‌های ایرانی برای این فرآیند، باید دستگاه را از این کشورها وارد کنند.

کریم‌زاده ادامه داد: تیم پژوهشی مستقر در مرکز رشد رویان با هدف بومی‌سازی دستگاه کشت و برداشت ویروس، این دستگاه را در سال ۱۴۰۱ به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان ثبت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته