دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی؛

دو محصول راهبردی دانش‌بنیان در صنایع فولادی و معدنی رونمایی شد

دو محصول راهبردی دانش‌بنیان در صنایع فولادی و معدنی رونمایی شد
دو محصول راهبردی دانش‌بنیان در صنایع فولادی و معدنی با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری رونمایی شد.
کد خبر : 881341

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، امروز از دستاوردهای 21 شرکت دانش‌بنیان در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) بازدید و از دو محصول تولید شده توسط دو شرکت دانش‌بنیان رونمایی کرد. 

«نازل تاندیش زیرکونیایی» و «فلزیاب صنعتی» (IB-Metal Detector) دو محصول رونمایی شده بودند.

نازل تاندیش، نسوزهایی هستند که در کف تاندیش (پاتیل میانی) قرار گرفته و وظیفه هدایت جریان مذاب از تاندیش به قالب ریخته‌گری را بر عهده دارند. این محصول در صنایع فولاد و ریخته‌گری کاربرد فراوانی دارد.

احسان مشکاتی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «آذربان نسوز آریا» درخصوص کاربردهای این محصول گفت: قطعات ساخته شده از زیرکونیا به خاطر قابلیت شوک‌پذیری، تنش‌پذیری و تحمل دمایی بسیار بالایی که دارند، در صنایع مختلف به‌ویژه فولاد و ریخته‌گری و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در حوزه پزشکی از این قطعات برای ساخت قرص‌های ایمپلنت و در صنعت فولاد برای ساخت نازل‌های عبور مذاب استفاده می‌شود.

خنمممممممممممممم

وی گفت: اگرچه  محصول دانش‌بنیان «نازل تاندیش زیرکونیایی» صرفا برای صنعت فولاد و ریخته‌گری کاربرد دارد، اما دانش فنی که پژوهشگران این شرکت به آن دست یافته‌اند، می‌تواند در سایر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گفت: تمامی کشورهایی که در حوزه تولید فولاد فعال هستند، الزاما باید دانش فنی تولید این محصول را در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال، کشورهای روسیه، چین، هند و کشورهای اروپایی باید توان تولید قطعات زیرکونیایی را داشته باشند. در ایران نیز با توجه به اینکه صنایع فولاد و ریخته‌گری درحال رشد است و با توجه به واردات این محصول از خارج، نیاز به تولید آن در داخل کشور به شدت احساس می‌شد.

مشکاتی با اشاره به توان این شرکت برای تأمین بخشی از نیاز صنعت فولاد و ریخته‌گری کشور گفت: هنوز به فاز توسعه نرسیده‌ایم و درحال حاضر ماهانه 10 هزار قطعه تولید در این مجموعه تولید می‌شود؛ اما درصورت دریافت تسهیلات مناسب، خریداری تجهیزات و ورود به فاز توسعه تولید، قادر به تولید ماهانه 50 هزار قطعه خواهیم بود که این امر منجر به 1.5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در سال خواهد شد. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره قیمت‌ تمام‌شده این محصول در مقایسه با نمونه‌های خارجی نیز گفت: زمانی که مواد اولیه به قطعه تبدیل می‌شوند، فضایی را اشغال می‌کنند و در این شرایط، هزینه حمل‌و‌نقل زیادی به آن اعمال می‌شود. باتوجه به اینکه قیمت برخی مواد اولیه در کشور ما نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است، این هزینه حمل‌ونقل تفاوت بسیار زیادی در قیمت تمام‌شده محصول ایجاد خواهد کرد، به ویژه اینکه اگر قرار باشد این محصول از چین به کشور وارد شود. 

وی افزود: در این شرایط، تفاوت قیمت تمام‌شده محصول تولید داخل با محصول تولیدشده در کشور چین بسیار زیاد است که بخش زیادی از این موضوع به بحث هزینه حمل‌ونقل مربوط است. بنابراین قطعات در داخل کشور با قیمت و کیفیت بسیار مناسب تولید شده و در اختیار صنایع فولاد و ریخته‌گری قرار می‌گیرد.


مشکاتی درباره بازار جهانی و داخلی این محصول گفت: اشراف خوبی به بازار داخلی داریم و در عین حال، بازارهای بین‌المللی را نیز رصد می‌کنیم. برخی معضلات از جمله معضلات ارزی وجود دارند که همه تجار و بازرگانان کم‌و‌بیش با آن مواجه هستند. صادرات ما درحال حاضر محدود است، زیرا بازار داخلی برای ما ارجحیت دارد و در درجه اول باید پاسخگوی نیازهای کشور باشیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص زمینه صادراتی این محصول دانش‌بنیان بیان کرد: کشور عراق در همسایگی ایران در زمینه فولاد به سرعت درحال توسعه است و هنوز در این زمینه نیازمند دانش فنی و دریافت مشاوره از متخصصان ایرانی هستند. این محصول در کشور عراق بسیار پرکاربرد است و در کارخانه‌های فولاد این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف با محصول دانش‌بنیان «فلزیاب صنعتی»

محصول دومی که رونمایی شد «فلزیاب صنعتی» (IB-Metal Detector) بود.

دستگاه فلزیاب صنعتی در صنایع معدنی و فولادی کاربرد دارد و با تشخیص ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف، به‌طور مستقیم باعث افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصول نهایی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته