فعالیت شتابدهنده تخصصی در حوزه نانو/ حمایتها گسترش مییابد
به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، امروزه در دنیا مراکز مختلفی برای حمایت از استارتآپها به وجود آمده اند تا راه رسیدن آنها به مراحل بالاتر را هموار بسازند. شتاب دهندهها ازجمله این مراکز هستند که هدف اصلیشان شتابدهی به استارتآپهای مستعد و ایجاد کسب درآمد از آنهاست.
طی سالهای اخیر شتابدهندههای زیادی در ایران به وجود آمدهاند که اکنون در زمینههای مختلف فعالیت میکنند.
محمد شریعتی، مدیر توسعه کسب و کار یکی از شتابدهندههای فعال در عرصه نانوتکنولوژی در گفتوگویی با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا گفت: هدف اصلی مرکز ما شتابدهی به استارتآپهاست تا محصولی مرتبط با نانوتکنولوژی تولید کنند.
وی گفت: منظور از شتابدهی این است که استارتآپها باید حداقل محصول اولیهای داشته باشند تا بتوانیم از آنها حمایت کنیم. با اختصاص سرمایهای به استارتآپها، سهامدار آنها میشویم تا نمونه محصول اولیهای (MVP) خودشان را در بازار ارزیابی کنند یا مقیاس تولیدشان را افزایش دهند و بتوانند یک سری مجوز طی آن دوره یک ساله بگیرند و نمونه محصول اولیه شان را بهینه سازند و به سطح بالاتر سرمایه گذاری معرفی کنند.
وی بر ضرورت ایجاد این شتابدهندهها اشاره کرد و در اینباره اظهار کرد: پیش از این شتاب دهنده تخصصی در حوزه نانو وجود نداشت. تیم تخصصی ما با توجه به سبقه طولانی خود در اکوسیستم نوآوری و تخصصی نانو تصمیم بر ایجاد این شتابدهنده گرفت تا به محصولات نانویی که فاز شتاب دهی شان را طی نکرده اند، کمک کند.
مدیر توسعه کسب و کار یکی از شتاب دهنده فعال در عرصه نانو تکنولوژی افزود: یک سری نهادها و ارگانهای دولتی پیش از تولید نمونه محصول اولیهای (MVP) شرکتها را مورد حمایت قرار میدهند. آنها کمک هزینهای به شرکتها اختصاص میدهند تا محصول شان ساخته شود، اما گاهی بحث سرمایه گذاری کلان 10 الی 20 میلیاردی مطرح است.
وی ادامه داد: بسیاری از سرمایه گذاران ریسک نمیکنند تا پول خودشان را در اختیار شرکت و استارتآپها قرار دهند. ما در شتاب دهنده سعی میکنیم ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم. به عنوان مثال یک میلیارد تومان در اختیار شرکتها قرار میدهیم. در صورت شکست استارتآپ، آسیب یک میلیارد تومان خیلی کمتر از 10 میلیارد تومان است.
وی یادآورشد: اکنون چهار شرکت را تحت پوشش قرار دادهایم و قصد داریم طی دو سال آینده حداقل ۲۰ استارتآپ را نیز تحت حمایت خودمان قرار دهیم.
وی با واکاویی شکست برخی از استارتآپها به آنا گفت: شرکتها برای تحقق اهداف خودشان وارد فضای میشوند که اطمینان محضی در آن وجود ندارد. طبیعی است در چنین شرایطی بسیاری از استارتآپها با شکست مواجه شوند. شاید ایده آنها در وهله نخست جذاب باشد، اما امکان دارد نتیجه مثبت و مطلوبی از بازار دریافت نکنند.
فعال حوزه نانو ادامه داد: استارتآپهای زیادی به موفقیت دست پیدا میکنند، اما درصد زیادی از آنها با شکست مواجه میشوند. شکست یکی از ماهیت استارتآپهاست. اگر استارتآپی با شکست مواجه شد باید روند کاری اش را ادامه دهد و به دنبال سرمایه گذار جدید باشد.
وی گفت: از سوی دیگر هرچند این افراد دارایی خودشان را از دست میدهند، اما یادگیری برای آنها حاصل میشود. اگر ایده و طرحی با شکست مواجه شد، صاحبان آن فناوری نباید دلسرد و سرخورده شوند. این افراد نباید ذهن شان را ببندند، زیرا بازار مدام بازخوردی از خود نشان میدهد که میتوانند مسیر آنها را تسریع بخشد.
شریعتی تصریح کرد: اگر ذهنیت فناور بسته باشد و بازخورد منفی بازار را قبول نداشته باشد و همان راه قبلی خود را در پیش بگیرد، بازهم با شکست مواجه میشود. یادگرفتن از بازخوردهای بازار بزرگترین رمز موفقیت یک استارتآپ است. فناور باید مدام هوشیار باشد و سعی کند ارزیابیهای کوچکی از بازار بگیرد تا متناسب با آن محصولی را تولید کند.
وی گفت: فناوران بیشتر فنی عمل میکنند و شناختی از جنبههای بازار ندارند. رسالت اصلی ما این است که ایده فناوران را ارزیابی کنیم و در صورتی که شانس موفقیت داشته باشند، آنها را یاری دهیم تا با شناخت ابزارهای بازار، تفکر بازار و استراتژیکهای خاص بتوانند سرمایه گذاری ارزشمندی برای اکوسیستم نوآوری کشور به وجود بیاورند.
انتهای پیام/