دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حمله به غزه چگونه اقتصاد رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند

حمله به غزه چگونه اقتصاد رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند
تحلیلگران می‌گویند: هزینه‌های هنگفت بیمه کشتی‌ها و ترس شرکت‌های حمل و نقل دریایی از جنگ در غزه مانع سفر به بنادر بزرگ رژیم صهیونیستی شده است. با توجه به وابستگی شدید به واردات و ادامه جنگ به‌زودی این رژیم دچار کمبود مواد غذایی خواهد شد.
کد خبر : 878721

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا از وبگاه Foreign Policy، هفته گذشته یک شرکت بزرگ کشتیرانی تایوانی با صدور اطلاعیه‌ای اضطراری اعلام کرد با توجه به بندی در قراردادش که در شرایط خاص بلایای طبیعی و جنگی، اجازه لغو قرارداد حمل و نقل جاری را صادر می‌کند از توقف یکی از کشتی‌های باری این شرکت مطابق با برنامه تعیین شده در بندر اشدود متعلق به رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند.

بندر اشدود که در فاصله ۲۵ مایلی تل آویو قرار دارد، یک دروازه دریایی مهم برای واردات و صادرات انواع کالا به سرزمین‌های تحت کنترل رژیم صهیونیستی است. این بندر میزبان تعداد زیادی از شرکت‌های مشهور حمل و نقل دریایی و زمینی و مجهز به انبار‌هایی مانند انبار‌های موجود در بنادر کشور‌های پیشرفته جهان است؛ اما اشدود در نزدیکی مرز غزه قرار دارد؛ مکانی که حدود ۳۱ مایل از محل حضورنیروهای حماس فاصله دارد. به همین دلیل با بالا گرفتن جنگ شرکت «اورگرین»(Evergreen Line) تصمیم گرفت که بندر اشدود دیگر برای کشتی «اورکوزی»(Ever Cozy) امن نیست. 

این کشتی به سمت بندر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی حرکت کرد و آنجا پس از تخلیه بار رژیم صهیونیستی باید چاره‌ای برای انتقال محموله آن به مقصد مورد نظر پیدا کند. روز‌های بعد نیز بندر اشدود متروکه به نظر می‌آمد و وب‌سایت‌های ترافیک دریایی نشان می‌دادند که فقط چند کشتی در بندر پهلو گرفته‌اند یا منتظر ورود به آن هستند. در همین حال بندر حیفا با وجود ضعف مجبور به تحمل ترافیک کشتی‌هایی بود که حاضر به پهلوگیری در اشدود نبودند.

استرالیایی‌هایی که با جت اسکی مانع حرکت یک کشتی به مقصد بنادر رژیم صهونیستی می‌شوند
 

سایر شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌گران آنها نیز در حال بررسی اقدامات مقتضی به جهت ادامه جنگ هستند. نکته مهم اینجاست که مرزهای آبی تحت کنترل رژیم صهیونیستی قبلا نیز جزو مناطق پرریسک برای کشتیرانی به شمار می‌رفتند؛ اما الان دیگر این ریسک به اوج خود رسیده است و این موضوع باعث بالا رفتن هزینه های بیمه کشتیرانی به سرزمین‌های اشغالی خواهد شد.

با توجه به وابستگی شدید رژیم صهیونیستی به واردات برای تامین مایحتاج خود این موضوع بسیار حائز اهمیت است. وزارت کشاورزی ایالات متحده در گزارشی در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد، رژیم صهیونیستی برای مصارف شکر، روغن‌های گیاهی و دانه‌های روغنی، خوراک، غلات و سایر مواد خام برای صنایع غذایی تقریباً به طور انحصاری بر واردات متکی است. همچنین این کشور ۳ برابر میزان تولید گوشت از حیوانات زنده، واردات گوشت و فراورده پروتئینی دارد.

شایان ذکر است خطوط کشتیرانی و سهامدران آن‌ها به شدت در مورد سفر به بنادر رژیم صهیونیستی عصبی شده اند. این بنادر در حال حاضر در رده بالاترین ریسک بیمه‌گران لندن قرار دارند، به این معنی که خطوط کشتیرانی برای همه سفر‌های بندری به موافقت بیمه‌گر خود نیاز دارند و برای انجام این کار، حق بیمه خطر جنگ را پرداخت می‌کنند. (بیمه‌های لندن بر بیمه‌های دریایی جهانی تسلط دارند و استاندارد جهانی را تشکیل می‌دهند.)

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب