محدودیت برخی ایرلاینها برای پرواز به فرودگاههای فاقد گواهینامه فرودگاهی
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر حسین رحیمی با تشریح اهمیت ایمنی هوانوردی و الزامات جهانی برای کشورها اظهار کرد: سازمان جهانی هواپیمایی موسوم به ایکائو (ICAO) برنامهای با عنوان طرح ایمنی هوانوردی جهانی (Global Aviation Safety Plan) را تحت سند 10004 تدوین کرده است و در این برنامه، استراتژیهای بلند مدت، میان مدت و کوتاهمدت را در حوزه ایمنی هوانوردی به عنوان الزام برای کشورها تعریف کرده است.
وی گفت: ایکائو در مقدمه نقشه ایمنی هوانوردی جهانی (GASP) به تشریح اهمیت ایمنی هوانوردی پرداخته است و اعلام کرده این صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم با 56 میلیون و 600 هزار نفر در ارتباط است و 2 تریلیون دلار در افزایش ناخالص جهانی (GDP) سهم دارد.
وی ادامه داد: سازمان جهانی هواپیمایی بعد از 50 سال با وجود 18 انکس(ضمایم کنوانسیون 1944 شیکاگو) و 250 سند تدوین شده توسط این سازمان بین المللی که ایمنی در راس آنها قرار دارد، نتوانست ایمنی مورد نظر کارشناسان را از این اسناد و انکس ها استخراج کند در این راستا در نهایت در سال 2007 میلادی اقدام به انتشار دو سند جداگانه و مستقل به نامهای انکس 19 یا مدیریت ایمنی و سند 9859 با هدف تاکید محض بر ایمنی هوانوردی میکند که ایکائو با انتشار این سند مستقل پیرامون ایمنی، هدفی جز تبیین و تاکید بر ضرورت وجود سیستم مستقل ایمنی ندارد.
«پیادهسازی سامانه مدیریت ایمنی» مهمترین الزام ایران تا پایان 2017
وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته استراتژیها و الزامات ایمنی ایکائو یا به طور کامل یا بخشی از فازهای آن پیاده سازی شده است، مهمترین الزام ایران در برابر تعهدات نسبت به سازمان جهانی هواپیمایی را «پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی (SMS)» عنوان کرد و گفت: طبق استراتژیهای کوتاهمدت و میانمدت ایکائو این سامانه باید تا پایان سال 2017 در صنعت هوانوردی اعم از شرکت های هواپیمایی، فرودگاهها، مراکز آموزشی علوم و فنون هوانوردی، ارایه دهندگان خدمات ترافیک هوایی بهرهبرداران هوایی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات فرودگاهی استقرار یابد.
رحیمی ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه جهانی ایمنی فرودگاههای کشور با اولویت فرودگاههای بین المللی باید دارای گواهینامه فرودگاهی شوند. الزام ایکائو به پیاده سازی این سامانه در تمام بخشهای مذکور فقط به دلیل انجام یک پرواز ایمن در تمام فرآیند پرواز از زمان روشن کردن موتور هواپیما، برخاستن از باند فرودگاه مبدا و انجام طرح تقرب در فرودگاه مقصد تا زمان پارک و خاموش شدن موتور هواپیما است.
توقف خط پروازی دو ایرلاین بزرگ جهان به فرودگاههای بدون «گواهینامه فرودگاهی» از ابتدای 2017
رحیمی ادامه داد: در اجلاس آذرماه دفتر منطقهای قاهره که نماینده یاتا (انجمن بینالمللی هوانوردی) در آن نیز حضور داشت، موضوعی مطرح شد که اگر تا پایان سال 2016 فرودگاههای بینالمللی گواهینامه فرودگاهی نداشته باشند دو ایرلاین بزرگ فعال در منطقه خاورمیانه از ابتدای سال 2017 به این فرودگاهها پرواز نخواهند کرد. این بدین معنا است که شرکتهای هواپیمایی نیز به دنبال طرح جهانی ایمنی ایکائو، برنامه های ایمنی را به جد از کشورها و البته از یکدیگر مطالبه میکنند.
وی با اشاره به جایگاه فعلی ایمنی در فرودگاههای ایران نسبت به الزامات بینالمللی گفت: طی 10 سال گذشته اقدامات بسیاری در حوزه ایمنی، عملیات هوانوردی و فرودگاهی گرفته اما رشد صنعت هوانوردی در دنیا به حدی سریع بوده که اقدامات انجام شده پاسخگوی نیاز فعلی صنعت هوانوردی نیست.
سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: طبق اعلام ایکائو اگر در پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی در خدمات ناوبری هوایی و فرودگاهها به سطح قابل قبول این سازمان بینالمللی دست یابیم اما شرکتهای هواپیمایی یا شرکتهای خدمات دهنده فرودگاهی به این سامانه تجهیز نشوند قطعا نمیتوان یک پرواز ایمن را تضمین کرد.
انتهای پیام/