دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از ساخت کربن فعال تا تولید نانوذرات طلا توسط محققان دانشگاه آزاد

از ساخت کربن فعال تا تولید نانوذرات طلا توسط محققان دانشگاه آزاد
یک گروه از پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد سنندج با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید سه محصول کربن فعال، نانوذرات طلا و پودر نانودرخت نقره شده است.
کد خبر : 877453

سیروان محمدی آذر، دکترای شیمی تجزیه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد سنندج در گفت‌وگویی با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا گفت: یکی از طرح‌های این تیم تحقیقاتی کربن فعال است که کاربرد‌های زیادی دارد.

وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های کربن فعال گفت: از کربن فعال در فیلتر تصفیه یخچال استفاده می‌شود. اکثر فیلتر‌های یخچال‌های خانگی دارای کربن فعال ساده هستند. ایرادی که این فیلتر‌های تصفیه دارند این است که اگر کهنه شوند، بوی و مزه آب تغییر پیدا می‌کند.

محمدی آذر ادامه داد: امکان تجمع و رشد باکتری‌ها در فیلتر تصفیه نیز وجود دارد. تجمع باکتری‌ها باعث می‌شود فیلتر تصفیه یخچال پس از گذشت مدتی منبع از آلودگی‌ها باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد سنندج افزود: اگر به جای کربن فعال ساده از این کربن که آغشته به نانوذرات نقره است، استفاده شود، باکتری‌های فیلتر تصفیه یخچال از بین می‌رود. همچنین از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها پیشگیری می‌شود. به این طریق دیگر تغییری در مزه و بوی آب به وجود نمی‌آید.

وی به دیگر دستاورد این تیم تحقیقاتی اشاره و اظهار کرد: نانوذرات طلا از دیگر محصولات تولیدی مجموعه است. این محصول نیز کاربرد‌های زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد سنندج ادامه داد: یکی از کاربرد‌های آن مربوط به تصویربرداری پزشکی است. هنگام MRI به بافتی که قصد تصویربرداری دارند، نانوذرات طلا تزریق می‌شود. تزریق نانوذرات طلا کیفیت تصویر را ارتقا می‌دهد.

وی تاکید کرد: این نانو ذرات با کمک عصاره گیاهان دارویی تولید شده و در ساخت آن‌ها از مواد شیمیایی متدوال استفاده نکرده ایم. می‌توانستیم از سدیم بورو هیدریت به عنوان نگهدرانده استفاده کنیم، اما در حال حاضر عامل کاهنده و نگهدارنده این محصول ترکیب گیاهی است که هیچ ضرری برای سلامتی به وجود ندارد. فقط در ساخت آن مقداری نمک طلا استفاده شده است. بقیه آن پایه گیاهی دارد.

این پژوهشگر عنوان کرد: پودرو نانو درخت نقره از دیگر محصولات تولیدی ماست. این پودر مانند درخت می‌ماند. هر شاخه این پودر با بزرگنمایی به شکل درخت است. اگر شاخه هر شاخه را نیز بزرگنمایی کنیم تا مقیاس نانو متر به شکل درخت خواهد بود به همین علت نام آن را نانودرخت نقره نام نهاده ایم.

محمدی آذر گفت: هرچقدر این پودر به شکل سوزنی باشد، خاصیت آنتی باکتریال آن بیشتر می‌شود. این پودر اکنون در فیلتر‌های تصفیه آب استفاده می‌شود. این پودر کاربرد‌های زیاد دیگری دارد. روی سطح این پودر هیچ عامل نگهدارنده‌ای استفاده نشده است و به راحتی می‌توانیم روی سطح آن را اصلاح و به عنوان جاذب برای ترکیبات دارویی و حذف یک سری آلاینده‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون حمایتی از این طرح‌ها نشده است. برای توسعه و کاربردی شدن این طرح‌ها نیاز به حمایت‌های بیشتر دولتی داریم.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته