با بهترین شهرهای اتحادیه اروپا برای شرکتهای دانشبنیان آشنا شوید
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای این رتبهبندی در مرحله نخست، میزان بازدیدهای امسال از EU-Startups.com و همچنین بازدیدکنندگان منحصربهفرد بر اساس Google Analytics شناسایی شد. تعداد شرکتهای دانشبنیانی که طی سه سال گذشته در هر یک از این شهرهای اروپایی ثبت _ تأسیس شده نیز در نظر گرفته شده است. فعالیتهای تأمین مالی این شرکتها در طول ۱۲ ماه گذشته نیز مدنظر قرار داده شد.
بهترین شهرهای اروپا از نظر شرکتهای دانشبنیان نوظهور انگلیسی زبان
لندن (انگلیس)
مانند هر سال، از زمانی که این وبسایت ردیابی و رتبهبندی زیستبومهای دانشبنیان در اروپا را آغاز کرده، لندن، پایتخت انگلیس با وجود برگزیت، همچنان از نظر تعداد استارت آپهای جدید / فعال و تعداد و اندازه دورهای تأمین مالی در رأس این فهرست قرار دارد و انتظار نمیرود این موضوع در آینده نزدیک تغییر کند.
لندن که به عنوان قطب مالی اروپا شناخته میشود، همچنین نزدیک به ۷۰ درصد از سرمایهگذاران خصوصی و سرمایهگذاری خطرپذیر انگلیس را در خود جای داده است. همچنین در داخل انگلیس نیز، لندن بهوضوح از نظر فعالیت دانشبنیانی برتر است. در واقع همه ۱۰ شرکت دانشبنیان نوظهور که برای این رتبهبندی مدنظر قرار گرفته شده، در لندن مستقر هستند.
پاریس (فرانسه)
نخستین تغییر بزرگ در رتبهبندی شرکتهای دانشبنیان در این رتبه صورت میگیرد. پاریس بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رتبه دوم را در اختیار داشت، اما از سال ۲۰۱۷ عملاً جای خود را به برلین داد. پاریس زیستبوم فناوری و نوآوری قابل قبولی را رشد داده است. این شهر همچنین میزبان رویدادهای بزرگ بینالمللی استارتاپی مانند «Viva Technology» است.
شایان ذکر است برلین و پاریس از نظر تعداد شرکتهای دانشبنیان جدید و فعالیتهای مالی بسیار به هم نزدیکند.
برلین (آلمان)
اگرچه برلین توانست در سال ۲۰۱۷ رتبه دوم را از پاریس بگیرد و جانشین آن شود، اما اکنون پایتخت آلمان به رتبه ۳ سقوط کرده است.
بااینحال، طبق تمام دادههای بررسی شده، فاصله بین برلین به عنوان شماره ۳ و پاریس به عنوان شماره ۲ نسبتاً کوچک است، بنابراین ممکن است که برلین بتواند رتبه دوم را در دو سه سال آینده پس بگیرد.
آمستردام
پایتخت هلند یک آهنربای واقعی برای دانشبنیانها است و همچنان جایگاه قوی خود را به عنوان چهارمین مرکز بزرگ استارت آپی اروپا حفظ میکند. با توجه به دادههای بررسی شده، پیشبینی میشود آمستردام در یکی دو سال آینده از موقعیت خود به سمت بالا یا پایین حرکت کند، زیرا از نظر گردش مالی و تعداد استارت آپهای فعال فاصله مناسبی با رتبه سوم و پنجم دارد.
استکهلم (سوئد)
رتبه پنجم، شگفتی بزرگ بعدی در این رتبهبندی است. استکهلم که پیش از این در رتبه ۸ قرار داشت حرکت قدرتمندانهای به سمت بالا صورت داده و اکنون در این فهرست رتبه ۵ را از آن خود کرده است؛ اما از آنجایی که تفاوت بین رتبههای ۵ تا ۸ تقریباً حاشیهای است، گفته میشود شاید استکهلم سالهای آینده حداقل یکی دو رتبه پایین برود.
بارسلونا (اسپانیا)
بارسلونا که پایه اصلی شرکتهای دانشبنیان اتحادیه اروپاست از رتبه قبلی ۵ به ۶ سقوط کرد. این در حالی است که بر اساس دادههای موجود تفاوت بسیار کمی بین رتبه پنجم و ششم وجود دارد و البته بعید نیست بارسلونا طی یکی دو سال آینده رتبه ۵ خود را باز پس گیرد.
مادرید (اسپانیا)
مادرید مانند ردهبندی سال قبل، دوباره در رتبه هفتم قرار گرفت. اگرچه بین رتبه ۷ و رتبه ۸ تفاوتی جزئی وجود دارد، اما گفتنی است طی سه سال گذشته مادرید شرکتهای دانشبنیان بیشتری را نسبت به رتبه هشتم (مونیخ) راهاندازی کرده است. البته مونیخ از نظر میزان سرمایهگذاری خطرپذیر در سال ۲۰۲۲/۲۰۲۳ کمی پیشرو است.
مونیخ (آلمان)
امسال، مادرید و استکهلم، مونیخ را به رتبه هشتم تنزل دادند و از رتبه ۶ سال گذشته به رتبه ۸ رساندند. گفتنی است مونیخ در حال حاضر خانه تک شاخهای اروپاست. از جمله با ارزشترین شرکتهای استارت آپهای مونیخ میتوان به «سلونیس» «Celonis»، «پرسونیو» «Personio» و «فلیکس موبیلیتی» «Flix Mobility» اشاره کرد.
زوریخ (سوئیس)
اینجا یک شگفتی بزرگ دیگر از رتبهبندی امسال است. زوریخ یک جهش بزرگ از رتبه ۱۳ به رتبه ۹ از بزرگترین هابهای استارت آپی اروپا داشته است. در چند سال گذشته، بزرگترین شهر سوئیس هم از نظر تعداد شرکتهای دانشبنیان نوظهور و هم از نظر گردش تأمین مالی رشد خوبی داشته است؛ اما از آنجایی که امسال فاصله رتبههای ۹ تا ۱۳ بسیار حاشیهای است، بعید نیست که زوریخ در فهرست سال آینده یکی دو رتبه تنزل کند.
میلان (ایتالیا)
میلان پس از انتقال از رتبه ۱۱ در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۰ در سال ۲۰۱۸ و در سالهای بعد، امسال نیز دوباره توانست از این رتبه دفاع کند. به طور کلی، آنچه در زیستبوم دانشبنیانهای ایتالیا و همچنین در زیستبوم فرانسه مشاهده میشود، رویکردی است که کمتر به بازار بینالمللی میپردازد و اغلب کارآفرینان با تمرکز روی بازار خانگی خود، راهاندازی شده و به کار ادامه میدهند. کارآفرینان کشورهای کوچکتر، مانند استونی یا هلند، تمایل دارند خیلی زودتر بر بازارهای بینالمللی تمرکز کنند که اغلب منجر به پتانسیل رشد بیشتر میشود.
انتهای پیام/