دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقش سکو‌های آمریکایی در جنگ شناختی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین چیست؟

نقش سکو‌های آمریکایی در جنگ شناختی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین چیست؟
سکو‌های آمریکایی محتوای ضد رژیم صهیونیستی را با ادعای سخنان صهیونیست‌ ستیزانه و اطلاعات نادرست حذف می‌کنند.
کد خبر : 874705

خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۱۵ روز از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد؛ اما همچنان بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق غزه تمامی ندارد. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، دست‌کم ۴۱۳۷ فلسطینی ازجمله صد‌ها کودک در غزه شهید شده‌اند.

باگذشت بیش از دو هفته از عملیات طوفان الاقصی و پس از آن بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی، مستندات موجود نشان می‌دهد سکو‌های آمریکایی در جنگ شناختی به‌عنوان بازو‌های رژیم صهیونیستی وظیفه بمباران رسانه‌ای علیه فلسطین را برعهده‌ دارند.

مطالبی که به نفع جریان صهیونیستی است نباید از شبکه‌های اجتماعی حذف شود

به گزارش رویترز، در تازه‌ترین اقدام دولت‌های غربی، نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا به رهبری سناتور تد کروز از شرکت‌های فناوری خواسته‌اند تا محتوا‌هایی که تأییدکننده تروریستی بودن گروه مقاومت حماس است، نباید از شبکه‌های اجتماعی حذف شود.

این قانون گذران جمهوری‌خواه آمریکا به شرکت‌های فناوری ازجمله متا (مالک سکو‌های اینستاگرام، واتس‌آپ و فیس‌بوک)، گوگل، تیک‌تاک و ایکس نامه فرستادند و به دنبال اطلاعاتی در مورد سیاست‌های تعدیل محتوای آن‌ها در جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطین هستند.  

سناتور‌ها همچنین پرسیدند که چگونه این شرکت‌های فناوری از برنامه‌های تحریمی که مستلزم مسدودکردن منافع حماس است، پیروی می‌کنند و چگونه از استفاده از سکو‌های خود برای ارائه حمایت مادی از حماس جلوگیری می‌کنند.

نقش سکو‌های آمریکایی در جنگ شناختی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین چیست؟

متا حدود ۸۰۰ هزار محتوا‌های حامی فلسطین را حذف کرد

به گزارش بلومبرگ، شرکت متا، مالک سکوی اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌آپ گفت: با توزیع بیش از ۷۹۵ هزار محتوا به زبان‌های عربی یا عبری، بعضی محتوا‌ها را حذف یا برچسب‌گذاری می‌کند.

شرکت متا گفته موقتاً بعد از وقوع این حوادث سیاست‌های خشونت خود را گسترش می‌دهد و محتوایی را که به شکل واضح از گروه مقاومت فلسطین یعنی حماس دفاع کند، حذف می‌کند؛ حتی اگر قصد داشته باشد که آگاهی کاربران از این وضعیت را افزایش دهد یا ادعای اشتباهی را محکوم کند.

مانعی برای انتشار محتوا با تصاویر محو از قربانیان درگیری وجود ندارد؛ اما متا گفته اگر مطمئن نباشد یا نتواند ارزیابی دقیقی ارائه دهد، امنیت و حریم خصوصی این افراد را در اولویت قرار می‌دهد.

همچنین متا گفته از توصیه محتوایی که ممکن است با قوانین فیسبوک، اینستاگرام مغایرت داشته باشد، جلوگیری می‌کند.

درحالی‌که باوجود حمله رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار بسیاری از ساکنان این منطقه، فقط حساب‌های کاربری حماس در سکو‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی مسدود شده، به گفته رویترز ادعای متا این است که اجازه می‌دهد موضوعات اجتماعی سیاسی مانند گزارش اخبار، مسائل مربوط با حقوق بشر یا آکادمیک و مباحث خنثی و انتقادی در این سکو جریان داشته باشند.

این، اما اولین باری نیست که شرکت متا محتوا‌های مربوط به فلسطین را حذف می‌کند، پیش‌تر هم در سال ۲۰۲۱ وقتی‌که نمی‌خواستند جهانیان روایت مربوط به شهادت ۲۴۸ فلسطینی توسط بمباران رژیم صهیونیستی را در منطقه شیخ جراح در فلسطین را ببینند، محتوا‌ها را در اینستاگرام و فیس‌بوک پاک می‌کردند؛ اما شرکت متا فقط محتوا‌های ضد رژیم صهیونیستی را پاک نمی‌کند؛ بلکه حساب‌های فعالان فلسطینی را در این شبکه‌ها مسدود می‌کند.

ایکس حساب‌های مرتبط با حماس را حذف می‌کند

آن‌طور که خبرگزاری آمریکایی سی‌بی‌اس نیوز گفته بود توییتر هم مانند سایر سکو‌های آمریکایی باید محتوا‌های مربوط به حمایت از مقاومت فلسطین را حذف کند.

حساب ایمنی سکوی ایکس اعلام کرد که پست‌های کاربران فعال روزانه در سرزمین‌های اشغالی از زمان عملیات طوفان الاقصی افزایش‌یافته است. کاربران همچنین بیش از ۵۰ میلیون پست مرتبط با این حمله را به اشتراک گذاشته‌اند. این شبکه اجتماعی ادعا کرد که برخی از پست‌ها ویژگی‌های نادرست ویدیو را نشان می‌دادند یا تصاویر گرافیکی را نشان می‌دادند و باعث انتشار اطلاعات نادرست در ایکس و جا‌های دیگر در سراسر اینترنت شدند یا حاوی سخنان ضد صهیونیست‌ها بوده است.

حدود چهار ماه پیش، سکوی ایکس، حساب کاربری حماس در توییتر سابق را بست و جنبش حماس در واکنش به این اقدام گفته بود که توییتر بر خاموش کردن صدای فلسطینی‌ها و همسویی کامل با روایت صهیونیستی اصرار دارد.

نقش سکو‌های آمریکایی در جنگ شناختی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین چیست؟

دلیل حذف محتوا‌های ضد صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

به گزارش الجزیره عربی، در برنامه «ماخفی اعظم» آقای باربینگ، مدیر سابق واحد سایبری رژیم صهیونیستی در متا تفاهم‌نامه میان این سکوی آمریکایی با مقامات رژیم صهیونیستی افشا کرد. در این تفاهم‌نامه آمده بود که هر جا روایتگری بر ضد منافع رژیم صهیونیستی است، آن را حذف می‌کنند.

اریک باربینگ گفته بود که تل‌آویو رسماً و به‌طور موردی از شرکت متا می‌خواهد کلمات یا جملات ضد اسرائیلی و حتی تصاویر یا لایک‌های شهدای فلسطینی را حذف شوند. به گفته این مقام سابق رژیم صهیونیستی، اکثر محتوا‌ها از فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شوند.

اشرف زیتون مدیر سابق بخش سیاست‌های خاورمیانه و شمال آفریقای فیسبوک از وجود لابی‌های رژیم صهیونیستی در شرکت متا خبر داد و گفت: در پایان سال ۲۰۱۶ اسرائیل برای شرکت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی قانون جدیدی تعریف کرد که جریمه‌های مالی سنگینی علیه این شرکت‌ها اعمال می‌کرد. این قانون برای آن دسته از شرکت‌هایی بود که برای حذف محتوای فلسطینی به‌سرعت همکاری نمی‌کردند.

صهیونیست‌ها برای نظارت به محتوا‌های منتشرشده توسط سکوی آمریکایی متا یک اداره کل به مدیریت فردی به نام جردانا کاتلر، مشاور سابق نتانیاهو دارند. کاتلر در مصاحبه با جروزالم پست گفته بود که بخشی از کار من این است که نماینده مردم اسرائیل در داخل شرکت متا باشم. اگر درباره محتوایی که قوانین اسرائیل را نقض می‌کند مطلع شویم دسترسی به آن محتوا را محدود می‌کنیم.

در تازه‌ترین درخواست مربوط به سانسور محتوا، لاپید، رئیس یکی از احزاب مجلس رژیم صهیونیستی از سکو‌های شبکه‌های اجتماعی مثل متا، ایکس و تلگرام خواسته بود که محتوا‌های مربوط به فلسطین را با ادعای اطلاعات نادرست حذف کنند که تا اینجای کار سکو‌های آمریکایی مثل اینستاگرام، فیس‌بوک، ایکس به درخواست او پاسخ مثبت دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته