دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مبلمان‌هایی که از قارچ ساخته می‌شوند

مبلمان‌هایی که از قارچ ساخته می‌شوند
قارچ‌ها همیشه هم مضر نیستند؛ زیرا می‌توانند حتی در ساخت مبلمان هم به کار بروند.
کد خبر : 873772

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، «کی۵ فرنیچر» (K5 Furniture) در ملبورن استرالیا در راستای گام برداشتن در مسیر پایداری با کمک محققان دانشگاه موناش از قارچ‌ها برای ساخت کالاهای مبتکرانه‌ای استفاده کرده است و نتیجه این شد که قارچ‌های خارق‌العاده، مجموعه‌ای از وسایل روشنایی، کاشی‌های دیوار و جداکننده‌های فضا ساخته شد. این قارچ‌ها از نوع «میسلیوم» یا « جُلینه» و شبکه زیرزمینی از رشته‌های قارچی تک سلولی هستند.

البته انتظار نداشته باشید که کلاهک‌های این قارچ‌ها را در مبلمان و وسایل خانه ببینید. با این حال، این مبلمان صددرصد زیست تخریب‌پذیر ظاهری کاملاً ارگانیک دارند که رنگ‌ها و بافت‌های مختلف میسلیوم را منعکس می‌کنند.

«گیونگجو چیون» (Gyungju Chyon)، مدیر طراحی فضایی در دانشگاه موناش و سرپرست پروژه، می‌گوید: زمانی که به این مبلمان نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید که از جنس مخمل هستند. برخی هم شبیه پوست انسان هستند و برخی هم حس چرم را به انسان می‌دهند.

تیم بین‌رشته‌ای موناش برای ایجاد نمونه‌های اولیه، بذرهای میسلیوم را با ضایعات آلی که قارچ‌ها به عنوان مواد مغذی از آن‌ها تغذیه می‌کنند، مخلوط کردند. این ترکیب عبارت است: سبوس برنج، زغال چوب، خرده‌های چوب، تفاله‌های قهوه استفاده شده و منسوجات دور ریخته شده. محققان میسلیوم را در آزمایشگاه در دمای بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد کشت کردند.

چیون سال‌هاست که روی کشف ارتباط بین طراحی و محیط زیست با تمرکز روی طبیعت و مواد زنده تحقیق می‌کند، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز میسلیوم این است که بافت و رنگ‌هایش بسته به دمای رشد و بسترهای آن متفاوت می‌شود.

پس از اینکه طراحان موناش تکه‌هایی از میسلیوم را پرورش دادند، آن را در قالب‌های ساخته شده از فوم قرار دادند و در یک نمونه، از پارچه بازیافت شده استفاده کردند. به گفته چیون، در این مورد، منسوجات هم فرم و هم بستر بود. سپس ساختارها را در دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد پختند تا از رشد بیشتر میسلیوم جلوگیری کنند.

«ارنا والش» (Erna Walsh)، مدیرعامل و موسس مبلمان K5 نیز در این زمینه می‌گوید: نمونه‌های اولیه طراحی از نظر بصری جذاب و نوآورانه هستند.

بیشتر طراحان مبلمان در تلاشند تا به مواد پایدار روی آورند تا از این طریق میزان مبلمانی را که محل‌های دفن زباله را مسدود می‌کند، کاهش دهند. دلیل عمده زیاد شدن زباله‌های مبلمان ساخت سریع مبلمان‌هایی است که از مواد با کیفیت پایین و غیرقابل بازیافت ساخته می‌شوند.

به غیر از این، مبلمان ساخته شده از چوب و منسوجات ترکیبات مضری مانند فرمالدئید را از چسب‌ها، رنگ‌ها و درمان‌های سطحی برای محافظت در برابر آتش ساطع می‌کنند.

این در حالی است که میسلیوم به طور طبیعی مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر آب، و مقاوم در برابر میکروب است و همچنین عملکرد آکوستیک فوق‌العاده‌ای دارد؛ بنابراین در طول عمر خود هم برای محیط زیست و هم برای انسان بسیار ایمن‌تر است؛ اما با وجود تمام مزایایی که دارد، مبلمان پایدار و قارچی همچنان با این تصور که به اندازه همتایان غیرپایدار خود شیک یا مدرن نیستند، مبارزه می‌کند و افزایش طیف محصولات ساخته شده از مواد پایدار یا بازیافتی در حال تغییر این روند است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته