دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1402 - 16:38
جوادی‌حصار در گفتگو با آنا:

سکوت نهاد‌های حقوق بشر در قبال جنایات صهیونیست‌ها آپارتاید انسانی است

سکوت نهاد‌های حقوق بشر در قبال جنایات صهیونیست‌ها آپارتاید انسانی است
یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل گفت : باید به حال نهاد‌های حقوق بشر تأسف خورد که روایت اشغال و اشغالگری را معکوس جلوه می‌دهند و چشم خود را به روی جنایت ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین و غزه بسته‌اند.
کد خبر : 873599

«محمدصادق جوادی‌حصار» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در مصاحبه با خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا، درباره تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه غزه گفت: باید از وضعیتی که در غزه در جریان است اظهار تأسف کرد به ویژه اینکه دنیا در برابر انسان‌کشی و یا در حقیقت نسل‌کشی سکوت اختیار کرده و نسبت به آن بی‌تفاوت عمل می‌کند.

وی افزود: به باور من یک نوع آپارتاید انسانی در جهان در حال شکل‌گیری است که گویا رژیم صهیونیستی تافته جدا بافته است و نهاد‌های حقوق بشری بیشتر درباره وضعیت این رژیم سخن می‌گویند تا شرایط بدی که در غزه در حال اتفاق افتادن است.

این کارشناس مسائل بین‌‌الملل افزود: رژیم صهیونیستی کودکان و زنان را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را قتل عام می‌کند و به جای اینکه آمریکا، فرانسه و انگلیس و نهاد‌های حقوق بشری واکنش نشان دهند، می‌گویند که ما کنار اسرائیل ایستاده‌ایم! در صورتی که دفاع حق مسلم کسی است که مورد تهاجم قرار می‌گیرد و مردم غزه سال‌هاست که مورد تهاجم نظامیان صهیونیستی قرار دارند. 

جوادی‌حصار با بیان اینکه از لحاظ حقوقی سازمان ملل هم دفاع را به رسمیت شناخته است، گفت: ولی در این مورد، نهادهای حقوقی و بین‌المللی وابسته به غرب از دفاع مردم غزه به‌عنوان حمله نام می‌برند و در مقابل، حملات و کشتار‌های پی در پی صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین و غزه را طی این ۷۰ سال به‌عنوان دفاع تفسیر می‌کنند و به همین دلیل باید برای نهاد‌های مدافع حقوق بشر تأسف خورد.

وی یادآوری کرد: در تمام ادوار تاریخی‌ای که فلسطین در اشغال صهیونیست‌ها بوده است، کشور‌های حامی این رژیم چشمان خود را به روی جنایت‌های رژیم صهیونیستی بستند و همین مسئله منجر به جسورتر و جری‌تر شدن صهیونیست‌ها شده، طوری که به هیچ‌‎یک از قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها توجه نمی‌کنند.

جوادی حصار ادامه داد: آمریکا، فرانسه و انگلیس با برخورداری از حق وتو در شورای امنیت، همیشه حامی اسرائیل بوده و هستند و از صدور قطعنامه‌های قهرآمیز علیه این رژیم ممانعت می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: جمهوری اسلامی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی جای مانور بیشتری دارد، ولی در اتحادیه عرب به خاطر اینکه ریش دو، سه کشور عربی در اختیار آمریکایی‌هاست این ارتباط سخت‌تر برقرار می‌شود. در واقع اتحادیه عرب خیلی واکنش تند و تعیین‌کننده‌ای نمی‌تواند از خود بروز دهد، البته شاید دست به اقدام‌های شعاری بزنند، اما گمانه‌زنی درباره احتمال اتخاذ اقدام‌های عملی دشوار است.

جوادی‌حصار در نهایت با ابراز امیدواری از اینکه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نتیجه دهد، اظهار داشت: تا اینجای کار کشور‌هایی مانند لبنان، سوریه و یمن همراهی‌شان را نشان داده‌اند، ولی به هرحال شرایط به‌گونه‌ای نیست که این‌ها به صورت مستقیم مداخله کنند، چون آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم متقابلاً مداخله خواهند کرد و معلوم نیست شرایط به کدام سمت پیش برود، اما وضع موجود هم قابل پذیرش نیست و روز به روز بر تعداد شهدای غزه افزوده می‌شود و رژیم صهیونیستی کشتار‌های شدیدتری را انجام می‌دهد. آب، گاز، برق و دیگر موارد امکانات اولیه و ضروری هستند که صهیونیست‌ها از مردم غزه سلب کرده‌اند و معلوم نیست جهان تا چه زمانی می‌خواهد سکوت کند و بعد هم خود را مدافع حقوق بشر نشان بدهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته