دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وقوع بارش شهاب‌سنگی در مناطق نیمکره شمالی زمین

وقوع بارش شهاب‌سنگی در مناطق نیمکره شمالی زمین
ستاره‌شناسان اعلام کردند امشب بسیاری از مناطق نیمکره شمالی زمین می توانند شاهد وقوع بارش شهاب سنگی سالانه دراکونید (Draconid ) باشند.
کد خبر : 872465

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، بر اساس اعلام ستاره شناسان، امشب شاهد بارش شهاب‌سنگی سالانه دراکونید خواهیم بود. اگرچه شدت این بارش نسبت به نمونه‌های تابستان گذشته کمتر است اما در صورت وجود آسمان صاف می‌توان انتظار فرصت مناسبی را برای تماشای این شهاب‌سنگ‌ها داشت. باید توجه کرد که این بارش شهابی همه ساله در ماه اکتبر (اواخر مهر ماه) در نیمکره شمالی رخ می‌دهد و بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال جاری این پدیده به صورت بسیار خفیف از جمعه شروع شده و امشب به اوج خود خواهد رسید.

محاسبات انجام شده نشان می‌دهد در صورت وجود شرایط جوی و میدان دید مناسب، در هر ساعت حداکثر ۱۰ شهاب‌سنگ قابل مشاهده است. این پدیده «جیاکوبینید» نام دارد که به افتخار میشل جیاکوبینی (Michel Giacobini) که این دنباله دار را کشف کرد نامگذاری شده است.

به طورعمومی شدت این بارش شهاب‌سنگی همواره یکسان نبوده و ظهور تعداد شهاب سنگ‌ها در پدیده فوق، بستگی به این دارد که مدار زمین در هر سال کدام قسمت از این مجموعه را قطع کند.

انجمن نجوم موزه سلطنتی گرینویچ در این رابطه می‌گوید: در سال‌های اخیر، دراکونیدها هیچ طغیان خاصی نداشته‌اند. با این حال، در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۵، دراکونید ها برخی از فعال‌ترین بارش‌های شهابی را در قرن بیستم تولید کردند.

زمان رصد نقطه اوج این بارش شهابی، ساعت ۳ یا ۴ صبح است. با این حال، دراکونیدها در ساعات نخستین شب نیز قابل مشاهده هستند، زیرا نقطه تابشی در صورت فلکی دراکو در هنگام شب در بالاترین سطح آسمان قرار دارد. بنابراین ساعات نخستین شب نیز زمان مناسبی برای رصد این پدیده محسوب می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که برای دیدن این بارش شهاب‌سنگی نیازی به یافتن صورت فلکی خاصی وجود ندارد و اگرچه نقطه کانونی آن در صورت فلکی دراکو است، اما شهاب‌ها در سراسر آسمان قابل مشاهده خواهند بود.

قرار گرفتن در جایی به دور از آلودگی نوری می تواند رصد  این بارش ها را راحت تر کند.

گفتنی است به طور کلی بارش شهابی زمانی ایجاد می‌شود که زمین از میان توده‌ای از بقایای اجرام سرگردان و دنباله دارها عبور می‌کند. در حقیقت بارش شهابی دراکونید ناشی از بقایای دنباله دار موسوم به (21P/Giacobini-Zinner) است که انتهای آن از صورت فلکی دراکو سرچشمه می‌گیرند. به همین دلیل نام این بارش شهاب‌سنگی، دراکونید گذاشته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته