درمان آسیب‌های مغزی به کمک سلول‌های بنیادی و چاپگر سه بعدی

گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد یک روش نوآورانه چاپ سه بعدی را توسعه داده‌اند که ممکن است روزی انقلابی در درمان آسیب‌های مغزی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، صدمات مغزی ناشی از ضربه به جمجه، سکته یا جراحی تومورهای مغزی اغلب منجر به آسیب گسترده به قشر مغز می‌شود. این آسیب می‌تواند بر سلامت افراد تاثیر مخربی داشته و قدرت شناخت، حرکت و ارتباطات را مختل کند.

بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان صدمات تروماتیک مغزی را تحمل می‌کنند که پنج میلیون آن‌ها موارد شدید یا حتی کشنده است. در حال حاضر، فقدان درمان‌های مؤثر برای آسیب‌‌های شدید مغزی باعث می‌شود که بسیاری از این آسیب‌ها قابل درمان نبوده و حتی منجر به مرگ شود.

در این میان دانشمندان سال‌ها تلاش کرده‌اند که راهی برای ترمیم سلول‌های مغزی پیدا کنند. نتایج نشان می‌دهد راه‌ حل بالقوه این موضوع در درمان‌‌های مبتنی بر بازسازی بافت نهفته است. نکته بسیار مهم در این رابطه، تلفیق این بازسازی با سلول‌های بنیادی فرد است که چالش اصلی را حل کرده و اطمینان حاصل شود که این سلول‌های بنیادی کاشته شده به طور دقیق معماری مغز را ترسیم می‌کنند.

در این پروژه مطالعاتی، محققان دانشگاه آکسفورد با بررسی دقیق این رویکرد جدید، یک بافت مغزی دو لایه با استفاده از چاپ سه بعدی و سلول‌های بنیادی عصبی انسان ساختند. این سلول‌ها وقتی در بخش‌های مغز موش قرار می‌گیرند، به طور یکپارچه هم از نظر ساختاری و هم از نظر عملکردی با بافت میزبان ادغام می‌شوند.

«یونگ‌ چنگ جین»، سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشکده شیمی دانشگاه آکسفورد در این رابطه می ‌گوید: این پیشرفت گامی مهم به سوی ساخت موادی با ساختار کامل و عملکرد بافت‌‌های طبیعی مغز است. این کار فرصتی منحصر به فرد برای کاوش در عملکرد قشر مغزی انسان فراهم می‌کند و در طولانی مدت به افرادی که آسیب‌های مغزی دیده‌اند، کمک خواهد کرد.

این دستاوردها با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی امکان‌پذیر شد. این سلول‌ها می‌توانند به انواع سلول‌های بافت انسانی تبدیل شوند و یکی از مزایای حیاتی آن برای ترمیم بافت، منشأ آن‌ها است زیرا می‌توان از خود بیماران مشتق کرده و از عدم واکنش منفی سیستم ایمنی هنگام کاشت اطمینان حاصل کرد.

طی این مطالعات، سلول‌های بنیادی فوق با فاکتورهای رشد و مواد شیمیایی خاص ترکیب شدند. محققان جوهرهای زیستی ویژه‌ای را ایجاد کردند که به صورت سه بعدی پرینت شده و ساختار لایه‌ای خود را برای هفته‌ها حفظ می‌کردند. هنگامی که این بافت‌های چاپ شده به مغز موش‌ها پیوند زده شد به طور یکپارچه با بافت مغز ترکیب شده و انسجام ساختاری و عملکردی خوبی نشان داد.

«لینا ژو»، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد دانشکده شیمی دانشگاه آکسفورد خاطرنشان می‌کند: تکنیک چاپ سه بعدی، ابزاری برای مهندسی بافت‌‌های سه بعدی زنده با معماری‌‌های دلخواه فراهم کرده و ما را به ایجاد درمان‌های کاشت شخصی برای آسیب‌های مغزی نزدیک‌تر می ‌کند.

گفتنی است؛ محققان در حال حاضر بر روی اصلاح تکنیک خود تمرکز کرده‌اند و قصد دارند در مرحله بعد به بازسازی لایه‌های پیچیده معماری مغز انسان بپردازند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره  مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.