دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گردشگری فضایی به‌شدت برای محیط‌زیست مضر است

گردشگری فضایی به‌شدت برای محیط‌زیست مضر است
پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد افزایش مأموریت‌های فضایی و علاقه فزآینده به گردشگری فضایی می‌تواند تهدید قابل‌توجهی برای لایه اوزون و محیط‌زیست زمین باشد.
کد خبر : 870897

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یافته‌های جدید محققان نیوزلندی نشان می‌دهد که با گسترش جاه‌طلبی‌های ما برای اکتشاف فضا، خطر آسیب بیشتر به محیط‌زیست زمین به‌شدت وجود دارد.

برای نمونه لایه اوزون که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی صدمات زیادی را به دلیل فعالیت‌های صنعتی انسان متحمل شد، در حال حاضر در حال ترمیم است. با این حال، صنعت فضایی رو به رشد، که با دو برابر شدن پرتاب موشک در پنج سال گذشته همراه بوده است، می‌تواند مانع از این بهبود شود. دانشمندان توضیح می‌دهند که موشک‌ها گازها و ذرات مضری را در اتمسفر زمین و لایه اوزون تخلیه می‌کنند.

این موضوع در حالی است که علاقهفزآیندهبه توسعه فعالیت‌های فضایی توسط تقریباً ۷۰ کشور از یکسو و ظهور شرکت‌های فضایی خصوصی، روند رو به رشدی را در سرمایه‌گذاری‌های فضایی نشان می‌دهد.

در این شرایط با شکل‌گیری رقابت فضایی میلیاردرها که توسط شرکت‌هایی مانند ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) ریچارد برانسون، اسپیس ایکس (SpaceX) ایلان ماسک و بلو اوریجین (Blue Origin) جف بزوس به پیش می‌رود، شاهد سیر صعودی در انجام مأموریت‌های فضایی هستیم و تشدید مداوم فعالیت‌های فضایی می‌تواند آسیب‌های وارده به محیط‌زیست زمین را تشدید کند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کانتربری در کرایست چرچ نیوزلند انجام شد، داده‌های پرتاب موشک‌های فضایی را برای پیش‌بینی روندهای آینده در سفرهای فضایی تجزیه‌وتحلیل کرد. این موضوع بدان جهت دارای اهمیت است که تنها در نیم دهه، پرتاب‌های سالانه جهانی از ۹۰ به ۱۹۰ رسید.

لازم به ذکر است که اکثر این پرتاب‌ها در نیمکره شمالی انجام‌شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صنعت فضایی در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ از 3.7 تریلیون دلار فراتر خواهد رفت.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد لایه اوزون که در استراتوسفر زمین قرار دارد، نقشی اساسی در محافظت از سیاره ما در برابر تشعشعات مضر فرابنفش خورشید دارد. این لایه به‌طور قابل‌توجهی در اواخر قرن بیستم به دلیل استفاده رایج از مواد شیمیایی مضر مانند کلروفلوئوروکربن ها در معرض خطر قرار گرفت. با این حال، تلاش‌های هماهنگ جهانی، این بخش مهم از جو را در مسیر بهبودی قرار داده و انتظار می‌رود تا پایان قرن شامل‌ترمیم کامل این لایه باشیم.

به گزارش آنا، لورا رول (Dr. Laura Revell)، دانشیار فیزیک محیطی در دانشگاه کانتربری در این رابطه می‌گوید: تأثیر کنونی پرتاب موشک‌ها بر لایه اوزون کم است، اما با افزایش برنامه‌های فضایی شرکت‌ها و ورود کشورهای جدید به این حوزه، پتانسیل رشد این آسیب‌ها وجود دارد. باید اذعان داشت پرتاب موشک‌های فضایی گازها و ذراتی مانند کلر فعال، کربن سیاه و اکسیدهای نیتروژن آزاد می‌کند که همگی برای ازن مضر هستند. علاوه بر این، اثرات سوخت‌های جدید موشک، مانند متان، ارزیابی نشده باقی می‌ماند.

شرح کامل این یافته‌ها در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن سلطنتی نیوزلند منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته