دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درخشش ماه‌نورد هندی در تصاویر راداری از مدار ماه

درخشش ماه‌نورد هندی در تصاویر راداری از مدار ماه
کاوشگر و ماه‌نورد سازمان فضایی هند توسط یک کاوشگر دیگر در مدار ماه مشاهده شدند.
کد خبر : 867843

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماه‌نورد چاندرایان۳ از هند که سه هفته پیش بر روی ماه فرود آمد، در تصاویر جدیدی از یک فضاپیمای دیگر در مدار می‌درخشد. 

این فرودگر در تصاویر راداری که توسط مأموریت دیگر سازمان تحقیقات فضایی هند گرفته شده است، قابل مشاهده است؛ مأموریت چاندرایان۲ که سال ۲۰۱۹ به مدار ماه رسید.

این اولین بار نیست که از مأموریت ماه‌نوردی هند از فضا تصویربرداری می‌شود. مدارگرد شناسایی ماه ناسا که تصاویری با وضوح بالا از ماه در مدار می‌گیرد، اخیرا از این مأموریت تاریخی تصاویری ثبت کرده که سازمان هوانوردی و فضای آمریکا نیز آن‌ها را منتشر کرد.

سازمان فضایی هند تصاویر جدید را اخیراً در شبکه اجتماعی ایکس که قبلاً توییتر نامیده می‌شد بر اساس داده‌های سه روز قبل از آن منتشر کرد. 

فرودگر چاندرایان۳ در حال حاضر فعال نیست؛ سمت نزدیک ماه جایی که فضاپیمای هندی فرود آمد در حال حاضر به مدت دو هفته در تاریکی است، به این معنی که تمام سخت‌افزار‌های خورشیدی در خواب زمستانی هستند.

ممکن است کاوشگر چاندرایان۳ و ماه‌نورد پراگیان با ظاهر شدن دوباره نور خورشید از خواب خارج شوند، اما به گفته مقامات سازمان فضایی هند، این دو به تمام اهداف اصلی خود دست یافته‌اند؛ هر دو وسیله رباتیک به طور عالی اهداف علمی خود را در منطقه‌ای از ماه که به خاطر مخازن احتمالی آب یخ‌زده خود به طور قطعی به نقطه‌ای برای اکتشافات فضایی تبدیل شده انجام دادند. در واقع، این نخستین‌بار بود که فرود موفقیت‌آمیز در آن منطقه انجام شد.

ماه‌نورد پراگیان با موفقیت از فرودگر خود، ویکرام، خارج شد و از منطقه اطراف خود عکس گرفت.

هند پس از اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده و چین، تنها چهارمین کشوری است که تاکنون روی ماه فرود آمده است، اما ممکن است به‌زودی مأموریت‌های بیشتری در راه باشد. ناسا برای حمایت از برنامه آرتمیس خود، چندین مأموریت رباتیک را تأمین مالی کرده است که برخی از آن‌ها ممکن است در سال جاری میلادی عملیاتی شوند.

آرتمیس قصد دارد تا پایان دهه ۲۰۲۰ حضور دائمی انسان را روی تنها قمر زمین و اطراف آن برقرار کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته