حمایت وزارت صمت از واحدهای نوپای صنایع خلاق
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین امضای تفاهمنامه فی مابین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و محمدرضا زارع برزشی، مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در محل این معاونت برگزار شد.
در آغاز جلسه، حسنلو با اشاره به گردش مالی دو تا هفت هزار میلیاردی صنایع خلاق در جهان، گفت: اگر بنا بر سهم جغرافیایی و یا جمعیتی هم باشد، ما باید ۲۰ تا ۷۰ میلیارد در این اقتصاد سهم داشته باشیم، در حالی که آمار رسمی نشان میدهد که سهم کشور ما در این بازار کمتر از یک میلیارد دلار است. این نشان دهنده ضعف ما در این حوزه است و ما نیاز داریم که بیش از پیش به این صنعت بپردازیم.
وی در در ادامه با بیان این موضوع که هویت اصلی انقلاب اسلامی، فرهنگی است و منظور از صدور انقلاب، صدور فرهنگ است بر اهمیت این حوزه تاکید کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با ابراز خشنودی از نقش آفرینی وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق، گفت: ما در حال حاضر با یک حوزه نوپا روبرو هستیم و لازم است که این مجموعه مسیر رشد خود را طی کند تا به نقطه صنعتی برسد. در آن نقطه است که وزارت صمت میتواند نقش خود را بازی کند.
وی با اشاره به صنعتی نبودن بسیاری از شرکتها در حوزه صنایع خلاق، گفت: وزارت صمت هم الان با این مشکل مواجه است که با مجموعههایی سر و کار دارد که اقتضائات صنعتی ندارند، اما انتظارات صنعتی دارند. وظیفه ما در ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم این است که بازیگرهای نوپای این حوزه را حمایت و تقویت کنیم و سپس به وزارت صمت معرفی کنیم تا بتوانند مسیر رشد خود را طی کنند.
حسنلو گفت: در این تفاهم نامه اولا علاقمندیم که در حوزه صنایع خلاق از جنبه فناوری، ارزش افزوده ایجاد کنیم و با رویدادهای مختلف از ظرفیت فناورانه شرکتهای دانشبنیان برای توسعه صنایع خلاق در وزارت صمت استفاده کنیم. دوم آن که تلاش کنیم تا با تجمیع ظرفیتها به شکلگیری جریان موثر حوزه صنایع خلاق کمک کنیم، تا هم سبد مصرف مردم تامین شود و هم برای انتشار پیام انقلاب اسلامی از طریق فناوریهای نرم و صنایع خلاق سکویی باشد.
زارع برزشی هم با ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه گفت: امضای این تفاهمنامه دو اتفاق اصلی را دنبال میکند؛ اولین اتفاق، تبدیل محصولات محدود شرکتهای دانشبنیان به محصولات عمده است. شرکتهای دانشبنیان زیادی وجود دارند که محصولاتشان در بازار نقشی ندارد و تولید حداکثری نمیشود، قرار بر این است که این محصولات از سوی معاونت علمی به ما معرفی شود و در حوزه صنعتی این محصولات تولید عمده شوند. دومین اتفاقی که ما به دنبال آن هستیم، راهاندازی مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان در کنار صنایع بزرگ است.
مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این نکته که در حال حاضر در شناسایی محصولات شرکتهای دانش بنیان ضعف داریم، گفت: برای مثال در حال حاضر تیم ملی فوتبال برای تولید لباس ورزشی نانو با مشکل مواجه است، قطعا شرکتهای دانشبنیانی در کشور وجود دارند که فناوری تولید این البسه را دارند، اما، چون توسط ما شناسایی نشدهاند، کشور مجبور به واردات است.
وی به بیان این مساله پرداخت که از این به بعد تلاش بر این است که کارگروههای مصداقی برگزار شود و در آن راجع به محصولات صحبت شود، ارتباط بین صنعت و دانش به وجود آید و قرارداد بسته شود.
انتهای پیام/