دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 14:12
آخوندزاده در اولین جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دکتری پژوهشی؛

کیفیت دوره‌های دکتری پژوهشی باید افزایش یابد

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر کاهش تعداد دانشجویان دکتری پژوهشی و افزایش کیفیت این دوره‌ها تاکید کرد.
کد خبر : 86552

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شاهین آخوندزاده در اولین جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دکتری پژوهشی گفت: «متاسفانه دپارتمان‌های آموزشی کشور در بخش پژوهشی ضعیف بودند و جذب هیات علمی در دپارتمان‌های آموزشی بر مبنای پژوهش انجام نمی‌شد و چرخ پژوهش در دپارتمان‌ها به خوبی نمی‌چرخید.»


او افزود: «در 20‌ سال گذشته وقتی از دپارتمان‌های آموزشی ناامید شدیم، به سمت تأسیس مراکز تحقیقاتی پیش رفتیم. این طرح در بعضی از جاها موثر عمل کرد و در بعضی جاها باعث درگیری و پیچیدگی شد. به عنوان مثال تنها 100 مورد از 600 مرکز تحقیقاتی کشور، در سطح استاندارد اداره می‌شود.»


آخوندزاده یه تصویب دکتری پژوهشی در جلسه 194 شورای عالی برنامه‌ریزی اشاره کرد و افزود: «متاسفانه از ابتدا بیشتر بر روی کمیت تاکید شد، تا حدی که طی 2 سال، حدود 600 دانشجوی دکتری پژوهشی جذب آموزش عالی شدند. این تعداد دانشجو هزینه‌ای 20 میلیاردی برای دانشگاه‌ها داشتند که متاسفانه به دلیل موجود نبودن منابع دانشگاه‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید عمل کنند.»


او افزود: «اکنون سیاست‌هایی اتخاذ شده که پیرو آن تعداد دانشجویان کاهش و کیفیت افزایش پیدا کرده است. وزارت بهداشت نیز با حمایت‌های مالی خود به تحقق این امر کمک کرد. به‌طوری‌که به هر دانشجو 25 میلیون تومان از طرف وزارت بهداشت و 25 میلیون تومان از طرف صندوق حمایت پژوهشگران کمک می‌شود.»


قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: «هیچ‌ کجای دنیا دکتری پژوهشی و آموزشی از هم جدا نمی‌شوند، زیرا بالا بودن سطح علمی و پژوهشی فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها و توانمندی افراد مهم است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته