دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سامانه پایش رفتار رانندگی برای جلوگیری از حوادث پرخطر طراحی شد

سامانه پایش رفتار رانندگی برای جلوگیری از حوادث پرخطر طراحی شد
محققان کشورمان موفق به طراحی سامانه پایش رفتار رانندگی و خودرو برای جلوگیری از حوادث ترافیکی پرخطر شدند.
کد خبر : 865419

محسن عبدالهادی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: موفق به طراحی سامانه پایش رفتار رانندگی و خودرو برای جلوگیری از حوادث ترافیکی مانند خواب‌آلودگی و بی‌توجهی راننده به جاده شدیم.

وی با بیان اینکه سیستم پایش رفتار تغییر رفتار راننده را تشخیص می‌دهد، اظهار کرد: این سیستم به صورت هوشمند تلاش می‌کند که فرد را هوشیار نگه دارد. همچنین با سیستم لرزاننده و هشدار صوتی سعی می‌کند فرد را بیدار کند. میزان هشدار‌ها نسبت به سطح هوشیاری و خواب‌آلودگی فرد متفاوت عمل می‌کند.

عبدالهادی افزود: سال گذشته با ۴۰۰ هزار حادثه ترافیکی، تقریبا ۱۷ هزار شهروند ایرانی فوت کردند، ۶۰ هزار نفر زمین‌گیر و ۴۰ هزار نفر قطع نخاع شدند؛ از این رو درصدد برآمدیم تا این محصول را طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه پایش رفتار رانندگی در خودرو‌ها و اتاق کنترل استفاده می‌شود، مطرح کرد: این سامانه در هر جایی که سطح هوشیاری اپراتور حائز اهمیت باشد، به کار گرفته می‌شود. در اتاق عمل، اتاق کنترل هواپیما، اتاق کنترل قطار و... کاربرد دارد. در واقع پایه و اساس این سیستم انسان است؛ یعنی سیستم الگوی رفتاری فرد را تحلیل و در صورت خواب‌آلودگی فرد را هوشیار می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: می‌توان به صورت آنلاین در سامانه مدیریت ناوگان مشاهده کنید که رانندگان هوشیار هستند یا خیر. همچنین می‌توان موقعیت جغرافیایی و مجموع رفتار‌های فرد را در مسیر رصد کرد. قصد داریم یک ویژگی جدید به سیستم اضافه کنیم و آن هم این است که رانندگان پرخطر را در حین رانندگی شناسایی کند. برای مثال، افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند یا غذا می‌خورند.

عبدالهادی با بیان اینکه درصدد هستیم این سیستم را تبدیل به یک قضاوت‌گر صحیح کنیم، اظهار کرد: این موضوع که سیستم به صورت صحیح رفتار فرد را تشخیص دهد، بسیار حائز اهمیت است، زیرا موجب آزرده شدن اپراتور‌ها و راننده می‌شود.

وی یادآور شد: اساس طراحی این سامانه پردازش تصویر است؛ اما هیچ اطلاعاتی از اتاق کابین راننده با هیچ اتاقی مخابره نمیشود و حریم شخصی راننده بهطور کامل حفظ می‌شود. به بیان دیگر، اگر افراد دچار خواب‌آلودگی شوند، اطلاعات فرد به همراه سطح خوابآلودگی ارسال می‌شود، اما هیچ تصویری ارسال نمی‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه اساس سامانه پایش مدل رفتاری فرد را می‌سنجد، مطرح کرد: تغییر رفتاری فرد را به طور کامل رصد می‌کند، زیرا گاهی اوقات ممکن است افراد با چشم باز بخوابند؛ بنابراین مدل‌سازی رفتار سامانه داخلی از مهمترین مزیت محسوب می‌شود. این سامانه با دقت ۸۷ درصد میزان خواب‌آلودگی افراد را تشخیص می‌دهد.

وی اضافه کرد: قصد داریم در ۱۴۰۲، ۸۰۰ دستگاه تولید کنیم؛ اما تولید محصول ارتباط مستقیم با تیراژ دارد؛ لذا اگر بتوانیم ۱۰ هزار محصول طراحی کنیم، این سامانه با قیمت ۱۲ میلیون تومان روی ماشین فرد نصب می‌شود.

عبدالهادی خاطرنشان کرد: مهم است که در گام اول این سامانه‌ها روی خودرو‌های تجاری مانند اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، تریلی‌های حامل مواد نفتی، سوختی و اتوبوس‌های بین‌شهری طراحی نصب شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته